Przedszkole Publiczne w Tułowicach Przedszkole Publiczne w Tułowicach

W co się bawić z Jagódką

Środa 03.06.2020r.

Witamy, dziś środa, trzeci dzień tygodnia. Myślimy, że jesteście już gotowi do wspólnej zabawy, ale tak na wszelki wypadek rozruszajmy się trochę

https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4

Spójrzcie na obrazki. Co robią dzieci? Czy one się bawią?

. obowiązki dz 2.jpeg   

Czy wiecie, że oprócz praw, dzieci mają również obowiązki?

„Nasze obowiązki” – kształtowanie prawidłowej postawy wobec swoich obowiązków. Rodzic prosi, aby dziecko zrobiło lornetkę z dłoni, przyłożyło ją do oczu i rozejrzało się wokół.. Następnie może zdać pytanie: Jakie zmiany w pokoju można zauważyć?. Dziecko dzieli się swoimi spostrzeżeniami. Rodzic przypomina, że odkładanie zabawek po skończonej zabawie to jest jego obowiązek. Następnie może zapytać: Co to jest obowiązek?;  Jakie masz obowiązki w domu?. Rodzic prosi dziecko, aby zaśpiewało zaśpiewankę – zachęcankę do sprzątania zabawek, którą poznało w przedszkolu/ już zabawki odkładamy…/

3. Posłuchajcie piosenki, o tym co dzieje się w Waszych pokojach po zabawie:

https://www.youtube.com/watch?v=e3zuosDT3K4&ab_channel=Spiewajznami

Podczas wypełniania codziennego obowiązku sprzątania zabawek może przyda wam się taki wierszyk nauczcie się go na pamięć i powtarzajcie codzienne

 Na porządek sposób mam,

lalki tu, klocki tam.

Jest to sposób doskonały,

Kłaść je tam, gdzie wcześniej stały.

 Skacząca piłka- Ewa Małgorzata Skorek- utrwalanie nawyku mówienia na wydechu, kształtowanie słuchu mownego, usprawnianie czubka języka, utrwalanie prawidłowej wymowy głosek l, a. Zabawa z wykorzystaniem lusterka- dziecko w lusterku obserwuje, jak układa się język w wymowie głoski l, a jak w wymowie a, naśladuje skaczącą piłkę, powtarzając zgłoskę „la”)

 Mała Ala piłkę ma.

Piłka skacze: la, la, la, La, la, la.  

Ala Ani piłkę da. Piłka skoczy: la, la, la, La, la, la.

 Ładnie fika piłka ta. Piłka tańczy: la, la, la, La, la, la.

 Piłkę łapie mała Ala. Piłka skacze: la, la, la, la, La, la, la, la.

Czy ktoś wdzięku więcej ma Od tej piłki: la, la, la? La, la, la.

„Misie” - ćwiczenia spostrzegawczości i pamięci wzrokowej

https://www.lulek.tv/gry/darmowe/memorki-misiowe-224 

Kolorowe baloniki- połącz kropki , pokoloruj pierwszy balon na żółto, trzeci na niebiesko, drugi na czerwono, wskaż najkrótszy najdłuższy sznurek

PDFbalony.pdf

Najmniejszy, największy

W miarę możliwości proszę wydrukować obrazki , dziecko może je rozciąć  a następnie ułożyć od najmniejszego do największego lub odwrotnie, lub poprosić o wskazanie wg polecenia np.: pokaz najmniejszego misa, największa rakietę , a teraz trochę mniejszą rakietę, itd

PDFwiększy-mniejszy.pdf

Dobrej zabawy ! Do jutra!   skaczacy-emotikon-ruchomy-obrazek-0011

                         2.06.2020 r

Dziś mamy wtorek, drugi dzień tygodnia i też drugi dzień nowego miesiąca, który nazywa się czerwiec- spróbujcie zapamiętać.

 Mam nadzieję, że miło spędziłyście wczorajszy dzień. Żeby dowiedzieć się o czym będziemy dziś rozmawiać-posłuchajcie piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4

Tak dzieci mają swoje prawa, czy wiecie co to znaczy? - pomoże Wam to zrozumieć wiersz-

posłuchajcie :

Zabawa – nasze prawo -Witold Szwajkowski

Dzieci mają różne prawa,

 ale głównym jest zabawa,

więc popatrzmy w lewo, w prawo,

 jaką zająć się zabawą

 Z kolegami albo sami,

 bez zabawek, z zabawkami,

czy w mieszkaniu, czy na dworze,

 Kto się bawi, ten przyznaje,

że zabawa radość daje,

 i czas przy niej szybko leci,

więc się lubią bawić dzieci.

 

A teraz sprawdzimy, czy uważnie słuchałyście  treści wiersza. Spróbujcie odpowiedzieć na kilka pytań: 

 - Co dzieci  lubią robić?

 - Co daje  zabawa?

 - W co Ty lubisz się bawić?

 - Z kim lubisz się bawić?

 -  Każde dziecko ma swoje prawa. Co to znaczy mieć prawo do zabawy? (burza mózgów).

 

Kiedyś pan Janusz Korczak powiedział: „Nie ma dzieci, są ludzie”. „Dziecko to także człowiek, tylko że jeszcze mały...”. Przecież każdy dorosły kiedyś również był dzieckiem.

Każdy dorosły, tak jak i każde dziecko jest właścicielem pewnych praw i wolności. Nazywają się one prawami dziecka- prośba do rodziców o przeczytanie

2-prawa.pdf

To tylko niektóre Wasze prawa!!!!

 

A teraz zapraszam do zabawy: „Moja zabawa” – zabawa rytmiczna z tekstem.

Dzieci mają różne prawa,

ale głównym jest zabawa,

więc popatrzmy w lewo, w prawo,

 jaką zająć się zabawą.

Dziecko wyklaskuje tekst, wytupuje, idąc w kole, mówi tekst cicho i głośno, szybko i wolno, na wydechu, z pozycji  kucznej, zaczyna cicho, powoli wstaje, kończy w pełnym wyproście głośno.

Bądź też możecie pobawić się przy muzyce:

https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

 Na dzisiaj przygotowałam Wam też zabawę, która polega na odnalezieniu tego co tu nie pasuje- przekreślcie to proszę:

co tu nie pasuje.pdf

Na koniec zabawa plastyczna:

„Obrazy z baniek”– każdy z Was lubi puszczać bańki, jeśli nie macie gotowego płynu rodzice mogą go zrobić sami. Zobaczcie :

https://www.youtube.com/watch?v=wBb6StzmAc4

 Pamiętajcie , żeby dmuchać w słomkę! Zabawy można przeprowadzić w ogrodzie, na tarasie,  w domu oczywiście też przy dobrze zabezpieczonym  miejscu pracy. Możecie też zrobić bańki które nie pękają:

https://www.youtube.com/watch?v=5hwCjXFDu8k

Wieczorem możecie jeszcze raz przypomnieć sobie Wasze prawa oglądając film:

https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4

       Miłej zabawy i do jutra!!

01.06.2020r.

Witamy wszystkie wspaniałe „Jagódki”,  dzisiaj dzień szczególny ten jedyny w roku, dzisiaj święto wszystkich dzieci. W tym tygodniu poznacie m.in. swoje prawa, obowiązki, będziecie mieli okazję zobaczyć również jak wyglądają dzieci z różnych zakątków świata. Każdego roku 1 czerwca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Dziecka. Z tej okazji życzymy Wam  dużo, dużo zdrówka oraz tego, aby nigdy nie zabrakło uśmiechu na Waszych buźkach! Przesyłamy moc uścisków !

dz, dziecka 3.jpeg

Zapraszamy do tańca

https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w&list=RDh9wMpq8kqkA&start_radio=1

 „Dzień Dziecka” – rozmowa kierowana pytaniami: co to znaczy „być dzieckiem”, czy lubicie być dziećmi? Dlaczego tak/nie. A czy domyślacie się dlaczego  dzień dziecka obchodzony jest na całym świecie? Tak , dokładnie , bo dzieci mieszkają  na całym świecie! Popatrzcie jak wyglądają Wasi koledzy z kilku rożnych  stron świata..

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

   Chociaż dzieci mieszkają  w innych krajach, mają inny kolor skóry , inne ubranka , to z pewnością macie z nimi jedną wspólną cechę – wszystkie spędzaja czas na zabawie! Uwielbiają się bawić tak jak Wy, mają podobne zabawki, gry, spędzają wspólnie z rówieśnikami czas.

Dzisiaj z  okazji Waszego święta bawcie się wg własnych pomysłów, tym czym chcecie, grajcie w piłkę, rysujcie, malujcie, wycinajcie, budujcie z klocków……,  pamiętajcie tylko o bezpieczeństwie i umyciu rączek po zabawie.

Mamusiu , tatusiu ! a może dacie się namówić na  porcję lodów lub inne małe „co nieco”

Życzymy wspaniałej zabawy i czekamy na fotki z dzisiejszego świętowania!

 

NAJWAŻNIEJSZA JEST RODZINA

PIĄTEK 29.05.2020

Dziś mamy piątek- piątunio! Piąty dzień tygodnia. Spróbujcie razem z kimś dorosłym powtórzyć wszystkie dni po kolei. Mam nadzieję, że dacie radę. Cały tydzień rozmawialiśmy o rodzinie: mamie, tatusiu, naszym rodzeństwie. Zastanawialiśmy się w jaki sposób możemy spędzać ze sobą czas. A dziś po wysłuchaniu piosenki dowiecie się jakim tematem zakończymy tydzień. Gotowi to zapraszamy:

https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

No właśnie dziś zastanowimy się w jaki sposób możecie Wy pomóc waszym rodzicom.  Posłuchajcie zagadek:

 „Co to za przedmioty?” – pomogą one w utrzymaniu porządku- prosimy o przeczytanie dzieciom

Ta czupryna na długim patyku zmywa brud z podłogi szybko i bez krzyku. (mop).

 Kawałek tkaniny skromnie na ciebie zerka. Zetrze kurz szybciutko, bo to mała... (ścierka)

 Co to za maszyna z nosem długim jak u słonia? Zbierze paprochy, brud z dywanu pokona. (odkurzacz)

 Leży obok drzwi, bez słowa, cichutko. Gdy wytrzesz w nią buty, będzie czyściutko. (wycieraczka)

 Te dwie siostry pracują zawsze w zgodzie. Jedna zmiecie piach, wyrzuci go druga. (zmiotka i szufelka).

Możecie sprawdzić, czy dobrze odgadłyście-spróbujcie też podzielić nazwy tych przedmiotów na sylaby:

PDFMOP.pdf

To teraz trochę ruchu –zapraszam do zabawy i zastanówcie się jak możecie dziś pomóc rodzicom.

https://www.youtube.com/watch?v=HwoXD_RVETg

Zaznaczcie też, które z tych przedmiotów służą do sprzątania?

PDFczym sprzątamy-karta pracy.pdf

No i oczywiście zabawa plastyczna- poprawcie po śladzie i pokolorujcie.

PDFKwiatDlaRodzicow(1).pdf

Możecie też spróbować ułożyć puzzle:

https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/percepcja-wzrokowa-i-sluchowa/3/puzzle-rodzina

Żeby zakończyć i utrwalić wiadomości na temat: „Moja rodzina”- zapraszam do oglądania.

https://www.youtube.com/watch?v=Pqhz9KvmJ0Y

Oczywiście możecie wspólnie z rodzicami zorganizować piknik rodzinny, więc polecamy na piknik pyszny deser dla całej rodzinki:

PDFpiknik napoleonka.pdf

A na dobranoc :https://www.youtube.com/watch?v=58V52JdiwPA

Miłego weekendu-widzimy się w poniedziałek!!

 

 

Czwartek 28.05.2020r.

Dzień dobry witamy wszystkich bardzo serdecznie w czwartkowy poranek. Czy pamiętacie jaki dzień tygodnia był wczoraj? A jaki będzie jutro? Tak jest, jutro już piątek! Czyli przed nami, w tym tygodniu jeszcze dwa spotkania , więc zaczynamy to przedostatnie. Zapraszamy na chwilę ćwiczeń logopedycznych

 Jajo” -  usprawnianie narządów mowy, ćwiczenia pionizujące język- dziecko powtarza kolejne strofy wiersza

 Jajo Agnieszka Frączek

Lala Jula jajo lula.
Lula jajo lala Jula.
Delikatnie jajem buja,
bo w tym jaju sobie lula
Smok Alojzy, kawał zbója.
Jak się zbudzi, zacznie hulać

Jak spędzamy czas z rodzicami- opowiedz jak dzieci spędzają czas z rodzicami, podaj własny sposób na  wspólną zabawę.

           

    

Kalambury-zastanów się , co najbardziej lubisz robić ze swoimi rodzicami? Pokaż gestem te czynności a rodzice niech odgadną , jeśli im się uda, bij duże brawa.

A może taka  zabawa?

https://pl.pinterest.com/pin/366269382199008525/

Pomóż mamie – zabawa  utrwalenie nazw stosunków przestrzennych

https://www.lulek.tv/gry/darmowe/zabawa-w-kuchni-257 

Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej- połącz w pary te same rodziny

połącz e pary.jpeg

Zabawa  z rytmicznym kolorowaniem pokoloruj kółeczka tylko 2 kolorami na zmianę, raz jednym kolorem raz drugim. serce.jpeg

                   Miłego spędzania jeszcze majowego dnia! Do jutra!  

  

NAJWAŻNIEJSZA JEST RODZINA – ŚRODA- 27.05.2020

 

Tak dziś - środa trzeci dzień tygodnia. W środę Jagódki wysłuchajcie wiersza „Tatusiu kochany”  i  wykonacie  krawat  dla swojego tatusia.  Rozwiniemy  także umiejętności matematyczne licząc i przyklejając odpowiednią ilość kwiatków.

Gotowi –to zaczynamy:

https://www.youtube.com/watch?v=nm8hEaDMfSk- koniecznie tatuś musi posłuchać tej piosenki

 „Święto mojego taty” – wczoraj obchodziliśmy święto każdej mamusi. Dzień Taty – to też jest święto, które jest obchodzone jako wyraz szacunku dla wszystkich tatusiów. Data obchodów tego święto jest zależna od danego kraju np. we Włoszech, Hiszpanii  i Portugalii Dzień Taty obchodzony jest 19 marca, a w Grecji w trzecią niedziele czerwca. U nas w Polsce obchodzimy Dzień Taty 23 czerwca, a ponieważ jest to w trakcie wakacji, a w zasadzie dokładnie na początku wakacji i część z Was będzie wtedy odpoczywać na wakacjach dlatego o tatusiach porozmawiamy dzisiaj.-bardzo proszę o przeczytanie tej informacji dzieciom bądź też opowiedzenie w skrócie.

Posłuchajcie teraz wiersza:

Tatusiu kochany

Tatusiu kochany!
Ja Cię ucałuję.
Szczerze powinszuję.
Byś nam długo żył,
zawsze zdrowy był.
Za to, gdy dorosnę
wszystko w domu zrobię.
A tatuś w fotelu
niech odpocznie sobie!

  • Co to znaczy winszować? (życzyć, składać życzenia, gratulacje)
  • Do kogo skierowany jest ten wiersz? Kto obchodzi święto?
  • Co życzy autor wiersza tacie?
  • A wy w jakich czynnościach pomagacie swojemu tacie?
  • A Wy jak zamierzacie świętować „Dzień Taty”? –proszę o zachęcenie dzieci do krótkich wypowiedzi.

Zapraszam teraz do zabawy ruchowej:

https://www.youtube.com/watch?v=dqk_IongIzI

A teraz dobrze patrzcie i przy pomocy mamy lub taty najpierw policzcie ile kropek jest na wazonie a potem przyklejcie tyle kwiatuszków (szablony kwiatków  będą poniżej, lub same namalujcie- decyzja należy do Was)

PDFKwiatyWwazonieM.pdf- możecie narysować sami kwiatuszki

PDFKwiatyDlaTaty.pdf- możecie przy pomocy wyciąć kwiatuszki i przykleić w wazonie

No i czas na prezent –to będą krawaty. Możecie same pokolorować wg własnego pomysłu i przywiązać gumkę. I wtedy macie szablon czysty:

PDFczyste krawaty.pdf

Albo przy pomocy mamy lub starszego rodzeństwa, możecie wyciąć już gotowy krawat taki jak ten do wyboru.

PDFkrawat-1.pdf

PDFkrawat-2.pdf

PDFkrawat-3.pdf

PDFkrawat-4.pdf

Nie zapomnijcie o dużym buziaku dla tatusia!!!

                                  Miłej zabawy !!    I do jutra

 

 

 

 

 

balloons-1449079_960_720.png

26.05.2020r.

Dzień dobry wszystkim Jagódkom! Nastawcie teraz swoje uszka, bo chciałbym Wam coś cichutko powiedzieć. Nie wiem czy pamiętacie, ale dzisiaj jest 26 maja - bardzo ważny dzień. Czy wiecie co to za dzień….? Dzisiaj wszystkie Mamusie mają swoje święto! Dzisiaj jest

DZIEŃ MAMY!

 Kto z Was zapomniał złożyć życzenia swojej mamusi, to niech szybciutko  uściska mamusie  i złoży jej najserdeczniejsze życzenia:)

Te życzenia są również dla ciebie mamusiu

https://www.youtube.com/watch?v=F4b9VG2l484

I jeszcze dla ciebie piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=3wuzCsxPc9Q 

Wiem, że jestem Twoim skarbem i mnie kochasz najbardziej na świecie , a ja dziękuję Ci za:

dziekuje.jpeg

Teraz proszę zaproście mamusię do wspólnej zabawy przy muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w

Kochane jagódki! Życzenia, piosenkę mamusia  wysłuchała, wspólnie zatańczyliscie, to teraz pora na prezent! To właśnie musicie zrobić same!

Podarujcie Mamusi  serduszko, możecie je pokolorować, wykleić małymi kolorowymi kawałkami papieru, pomalować, narysować w środku co tylko chcecie, wiem , że zrobicie to najlepiej jak potraficie, więc do dzieła!

Proste serce from Serca

Ale to nie koniec na dzisiaj!. Prosimy, abyście przez resztę dnia traktowali mamusię w szczególny sposób, pomagajcie jej we wszystkich pracach domowych, zaproście na spacer, może zabawę w ogrodzie, parku, przygotujcie wspólnie pyszny deserek i spędzajcie z mamusią każdą sekundę dnia. Bądźcie bardzo, bardzo grzeczni!!! A wieczorem zaproście mamusie na relaksujący masażyk.

https://www.youtube.com/watch?v=lD8nMY3tdW4

A teraz mamusiu, proszę posłuchaj jeszcze jednej piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g

                                             Życzymy wspaniałego dnia! Do jutra!  

25.05.2020 r

Witam Was Jagódki. Mam nadzieję, że odpoczęłyście w czasie weekendu. Dziś poniedziałek- pierwszy dzień tygodnia. Żeby dobrze rozpocząć dzień zapraszam do zabawy ruchowej słuchajcie i róbcie to co oni:

https://www.youtube.com/watch?v=WeRYx4rZRSc

A teraz pierwsze Wasze zadanie - zobaczcie co przedstawia nam ta fotografia- przyjrzyjcie się jej dobrze

PDFrodzina.pdf

Czy wszyscy odgadliście co przedstawia ta fotografia, jeśli jeszcze nie jesteście pewne, posłuchajcie piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=OpRTsApxNX0

Macie  rację to- rodzina  –  w tym tygodniu będziemy pracować pod hasłem „Moja rodzina”. Jeszcze raz dokładnie obejrzyjcie zdjęcie. Następnie rozmawiamy z dzieckiem zadając pytania:

  • Co przedstawia zdjęcie?
  • Kto na nim jest?
  • Z czym kojarzy Wam się słowo „rodzina”?-zapisujemy skojarzenia na kartce, robimy zdjęcie i wysyłamy.

A teraz posłuchajcie wiersza:

 „Moja rodzina” – słuchanie wiersza B.  Formy

Moja rodzina

Moja rodzina to ja, mama, tata.
Mam też siostrę Alę i młodszego brata.
Siostra jest wysoka, czarne włosy ma,
a braciszek mały skończył latka dwa.
Wspólne zabawy, wspólne spacery.
Zimą na narty latem rowery.
Czas wolny zawsze razem spędzamy,
bardzo się mocno wszyscy kochamy.

 

Następnie krótko  rozmawiamy  z dziećmi na temat treści wiersza i doświadczeń własnych dzieci:

  • Jakie postacie (osoby) zostały wymienione w wierszu?
  • Jaka jest siostra, jak ma na imię?
  • Jak rodzina spędza wolny czas latem, a jak zimą?
  • Czy Wy też kochacie waszą rodzinę?
  • Jak wasza rodzina spędza razem czas?
  • Spróbuj wymienić wszystkich członków Swojej rodziny

 

 „Rodzinny spacer do parku” – zabawa muzyczno–ruchowa –  przed rozpoczęciem zabawy  każde dziecko zaopatruje się w  kartkę. Dzieci  wedle uznania i w rytmie muzyki klasycznej maszerują po pokoju. Na przerwie w muzyce  wydajemy następujące polecania:

https://www.youtube.com/watch?v=JTc1mDieQI8&t=   zabawa może być też  przy innej muzyce

  • wieje wiatr – dziecko zatrzymują się, układają kartę papieru na dłoniach na wysokości brody i dmuchają na nią;
  • pada deszcz – dziecko zatrzymuje się, siada na podłodze a przed sobą układa kartę i opuszkami palców delikatnie po niej stuka;
  • Uwaga! Kałuża – dziecko zatrzymują się, układa kartkę papieru przed sobą i przeskakuje  przez kałużę;
  • burza – dziecko zatrzymuje się, kartę papieru zgniata  w kulę.

Teraz to już tylko zabawa plastyczna. Dziś każdy z Was spróbuje stworzyć portret własnej rodziny. Mam nadzieję, że sobie poradzicie, jeśli nie to na pewno Wam ktoś pomoże:

- PDFPorterMojejRodziny.pdf -tak może wyglądać a tu są szablony, gdybyście się zdecydowały

PDFPortretMojejRodzinySzablony.pdf

- ale możecie też zrobić wg własnego pomysłu

- PDFFingerFamilyPuppets.pdf - poproście kogoś starszego o pomoc przy wycinaniu, a potem możecie zaśpiewać piosenkę po polsku albo po angielsku ze swoimi paluszkowymi postaciami:

https://www.youtube.com/watch?v=dhZdM0HM0Z4

                Miłej zabawy i do jutra.

 

 

 

 

 

22.05.2020 r.

Witam Was- dziś  piątek, piątunio!!!!!!

Jest to piąty dzień tygodnia. Cały tydzień rozmawialiśmy o popularnych zawodach. Dzisiaj nasz dzień zaczniemy od krótkiej gimnastyki. Na obrazku widzicie ćwiczenia jakie wykonują dzieci. Spróbujcie poćwiczyć razem z nimi. Zapraszam . Jeśli któreś z ćwiczeń jest dla Was trudne to zróbcie te łatwiejsze.

Mam nadzieję, że już jesteście gotowe do pracy. A więc zaczynamy. Posłuchajcie piosenki – ona Wam podpowie o jakim zawodzie dziś będziemy rozmawiać:

https://www.youtube.com/watch?v=NCn20pfHDKk

Tak macie rację dziś porozmawiamy o kucharzach.

Kucharz – D. Strzemińska-Więckowiak

W kuchni dwoi się i troi,

Ostrym nożem wciąż coś kroi.

Na patelniach wielkich smaży,

Miesza w garnkach, zupę warzy.

Do potrawy da przyprawy,

Aby miała smak ciekawy.

Tak przyrządza pyszne dania,

Bo jest mistrzem gotowania.

Po przeczytaniu wiersza zadajemy dzieciom pytania: Kto jest mistrzem gotowania?, Gdzie pracuje kucharz?, Jakie czynności wykonuje?, Jakich sprzętów używa? Oczywiście jeśli mamusia pozwoli możecie też zobaczyć potrzebne akcesoria w kuchni Waszej mamy. Bo mama lub tatuś to też mogą być wyśmienici kucharze.

PDFkuchareczka.pdf

Zapraszam do zabawy:

„Robimy ciasto na przyjęcie” – zabawa naśladowcza.
Prośba o przedstawienie  kolejnych etapów robienia ciasta i ilustrowanie tego ruchem. Dzieci go naśladują:
Ubijamy pianę (podskoki). Miksujemy ciasto (kręcenie się wokół własnej osi). Smarujemy blachę
masłem (masowanie ud w górę i w dół). Wlewamy ciasto do formy (podskok z przysiadem). Wkładamy ciasto do piekarnika (leżenie na plecach, oddychanie – wdech nosem, wydech ustami).
Ciasto jest gotowe (siad skrzyżny).

Dzisiejszy głównym zadaniem będzie pomoc mamusi w gotowaniu lub przyrządzeniu jakiejś pysznej potrawy- jeśli to zrobicie zróbcie zdjęcie.

Ale przygotowałam dla Was jeszcze karty pracy – wybierzcie sobie dwie!!!

PDFtakie same.pdf

PDFkucharz2.pdf

PDFpraca kucharza.pdf

PDFmandala.pdf

Na zakończenie piosenka:

https://www.youtube.com/watch?v=Xd_pmfyEUjw

                                                      Dobrej zabawy, do poniedziałku!

                                   Ciach Ciach - Fryzjer dla dzieci i mam - Hair Salon - Koszalin ...     21.05.2020

Witam serdecznie wszystkich  w ten czwartkowy poranek.Dziś poznamy specyfikę pracy… otóż jak rozwiążecie zagadkę to się dowiecie jakiej, posłuchajcie                             

  W gabinecie tego pana
Przesiadują już od rana,
eleganckie panie,
które pragną
nowa mieć fryzurę                                                                    

    Fryzjera Zdjęcia, Fotografie i Wektory | Stockfresh

 Brawo, dziś poznamy specyfikę pracy fryzjera. Jednak zanim przejdziemy do tematu, chciałabym się z wami przywitać piosenką przy której się poruszamy, a przede wszystkim obudzimy. Tak więc zaczynamy

  https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ 

Super brawa dla Was . Myślę że bawiliście się dobrze .

  Usiądźcie sobie teraz wygodnie i zaczynamy naszą dzisiejszą zabawę. Wysłuchajcie proszę wiersza

U fryzjera”- I. R. Salach

U fryzjera wielu ludzi
Oczekuje swej kolejki
A w kąciku mały Krzysio
Podniósł lament wielki
Nie płacz Krzysiu, nie ma o co!
Fryzjer się uśmiecha.
Trzeba włosy trochę przyciąć
Bo na głowie sterczy strzecha
Nożyczkami ciachu, ciachu,
już fryzura nowa.
Widzisz Krzysiu już po strachu!
I fryzura nowa!

Rozmowa nt wiersza, /wyjaśnienie słowa lament, sterczy strzecha/, gdzie był Krzysiu, jak zachował się u fryzjera, po co chodzimy do fryzjera, jak dbać o włosy, co robi fryzjer,  swobodne wypowiedzi nt ewentualnych już doświadczeń.

Historyjka obrazkowa „ Nowa fryzura”- utrwalenie pojęć najpierw, potem, na końcu

historyjka fryzura.jpeg

Przyjrzyjcie się uważnie ilustracji poniżej i zobaczcie jakie przyrządy są niezbędne fryzjerowi w codziennej pracy.

rekwizyty  fryzjer.jpeg

Posłuchajcie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=y49Otokpjb8 

 Zabawa naśladowcza „Fryzjer”. Zaproście do zabawy mamę, tatę lub rodzeństwo. Jedna osoba siada na krzesło i odgrywa rolę klienta salonu fryzjerskiego, a druga osoba jest fryzjerem. Na hasło:

- mycie – myją głowy,
- ręcznik – wycierają głowę,
- strzyżenie – udają obcinanie włosów,
 - czesanie – czeszą klienta,
 - suszenie – suszą włosy,
- lustro – pokazują lusterko,
- pożegnanie – podają sobie ręce,

 po wykonaniu zadania może nastąpić zamiana miejsc, pamiętamy o używaniu zwrotów grzecznościowych.

 „U fryzjera” – ćwiczenia ortofoniczne. Spróbujcie naśladować odgłosy z którymi możemy się spotkać w salonie fryzjerskim.

Fryzjer: myje włosy – szszsz, szszsz, szszsz;

 obcina włosy nożyczkami – ciach, ciach, ciach;

 strzyże włosy maszynką – wrr, wrr, wrr;

suszy włosy suszarką – szu, szu, szu.

Zabawcie się teraz we fryzjera - wykonajcie wspólnie z rodzicem modne loki

fryzura praca plastyczna.jpeg

Film prezentujący sposób wykonania pracy.

https://www.youtube.com/watch?v=x4zXKPuH0jk

Lub inny pomysł

fryzura pr. plastyczna.jpeg     fryzjer.jpeg    głowa do fryzury.jpeg

A wieczorkiem zapraszamy na film „ nowa fryzura”     https://www.youtube.com/watch?v=Wq0yX2yOr58                                              

                                 Miłego, fajnego dnia , do jutra!

 

20.05.2020r

 

Witamy, dziś środa, trzeci dzień tygodnia. Poznajemy różne zawody. Dziś porozmawiamy o kolejnym ważnym dla nas zawodzie. Posłuchajcie wierszyka a na pewno odgadniecie o kim będziemy rozmawiać:

U pana doktora- Maria Terlikowska

Przed drzwiami pana doktora
czeka kolejka dość spora.
Pawełka boli brzuszek
Dorotka także jest chora,
bo bardzo kaszle od wczoraj.
Wchodzi Pawełek. No śmiało!
Badanie nie będzie bolało.
Trzeba otworzyć buzię raz – dwa,
Pokazać język, powiedzieć a – a – a.
Oddychać, stanąć na wadze,
potrzymać termometr – i już.
Więc płakać nikomu nie radzę –
Chyba, że jesteś tchórz.
Pan doktor zna różne sposoby,
żeby przepędzić choroby,
– przepiszę ci proszki, Pawełku,
różowe w niebieskim pudełku.
A co dla kaszlącej Dorotki?
Syrop. Naprawdę słodki.
A lalka? Czy nic nie dostanie?
Prawda, lalka jest trochę blada...
Ale Dorotka sama ją zbada.
Przecież Dorotka pamięta,
Jak doktor bada pacjenta.

Po wysłuchaniu utworu  zadajemy  pytania dotyczące treści: Na co chorowały dzieci w wierszu?  Kogo dzieci poprosiły o pomoc?  Jak nazywa się lekarz, który bada dzieci?- pediatra ,Czy dzieci same mogą iść do lekarza?  Dlaczego? Kto to jest  pacjent?  Czy dzieci same mogą zażywać lekarstwa?

Tak wygląda gabinet pana doktora

PDFpogotowie.pdf- a tak karetka, która przyjeżdża gdy zdarzy się wypadek

Zapraszam do zabawy ale najpierw posłuchajcie piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=vJFykFWgWsw
„Jedzie karetka” – zabawa ruchowa. Przed rozpoczęciem zabawy dzieci słuchają piosenki – o karetce  pogotowia. Następnie wyjaśniamy, kiedy karetka pogotowia włącza sygnał (gdy jedzie do chorego lub nagłego wypadku), co powinni zrobić kierowcy, gdy usłyszą ten sygnał (kierowcy powinni zjechać z drogi, zatrzymać się i ułatwić przejazd karetce).  Kółka lub krążki to kierownica, dzieci jeżdżą w dowolnym kierunku , na sygnał karetki zatrzymują się.

Popatrzcie co to takiego „ korytarz życia”

https://www.youtube.com/watch?v=HqXFslfXd_Y

Oczywiście dziś też proponuję Wam zabawę plastyczną:

-  https://www.youtube.com/watch?v=X_XBcB7hzzk  -narysuj z Lulusiem karetkę

-pokoloruj ambulans wg własnego projektu

PDFkarta-lekarz.pdf  – co potrzebuje lekarz

- PDFcienie.pdf- odszukaj cienie

Na zakończenie utrwalimy sobie w piosence numery alarmowe:

https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw

https://www.youtube.com/watch?v=kzMubL2dHAk

                                               Miłej zabawy!!!! Do jutra.   

 

              19.05. 2020

Witamy w  drugim dniu  tygodnia, czyli we wtorek. Tradycyjnie  zaczniemy od rytmicznej zabawy           

https://www.youtube.com/watch?v=Bwi8nn9dB1g&feature=youtu.be 

Dzisiaj poznamy kolejny zawód – jaki?  Posłuchajcie wiersza  Jolanty Wybieralskiej

Pan policjant mundur nosi
I porządku wciąż pilnuje.
Rano, w nocy, po południu,
Wszystko zawsze kontroluje.

Czy bezpiecznie jest na drodze?
Czy przepisów nikt nie łamie?
Jeśli ktoś coś złego zrobi,
Pan policjant mandat daje.

Teraz już jasne , poznamy pracę policjanta. Obejrzyjcie film

https://www.youtube.com/watch?v=pzAeFp5UhtY 

Czy pamiętacie jak nazywa się samochód, którym jeździ policja? Potrafisz go wskazać na obrazku?

                                                                       

 

         Policja 997.jpeg

Pod jaki numer mamy dzwonić, gdy coś złego się dzieję? Piosenka pomoże Wam go zapamiętać

https://www.youtube.com/watch?v=2sk-r_j0vGc 

Gdybym teraz zapytała,   kto chce zostać kiedyś policjantem, to pewnie  spora część paluszków byłaby w górze. Ale policjant musi mieć super sprawność fizyczną , więc już dziś zaczniemy ćwiczyć , zapraszam  na ćwiczenia  z  wykorzystaniem   dostepnych Wam klocków. Chwila przygotowań i zaczynajcie!

https://www.youtube.com/watch?v=uYkvDRRrtnM

Teraz trochę ćwiczeń dla rączki- ćwiczenia graficzne

PDFkp policja.pdf

A dla chętnych propozycja plastyczna – narysuj lub pokoloruj samochód policyjny

PDFradjowóz.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=AnNDdooveps

                                                                        Pozdrawiamy, do jurta! 

 

18.05.2020 r

Witamy, witamy!!!! Dziś rozpoczynamy nowy tydzień!! Mamy dziś poniedziałek- pierwszy dzień nowego tygodnia. Rozpocznijmy tydzień śmiechem, bo śmiech to zdrowie a tego nam bardzo potrzeba. Poćwiczcie razem z panią Magdą - zapraszam:

https://www.youtube.com/watch?v=MmHEqRnriYU

Świetnie powinno nam go wystarczyć na cały dzień. W tym tygodniu będziemy rozmawiać o bardzo ważnych i potrzebnych sprawach. A o jakich ? Dowiecie się po wysłuchaniu tej piosenki. Gotowi ? Zaczynamy :

https://www.youtube.com/watch?v=K9TF6aefiUw

Tak właśnie w tym tygodniu poznamy  zawody , które są bardzo nam potrzebne. Oczywiście wszystkie są ważne. Ale niektóre mniej lub bardziej popularne. Dziś poznamy zawód szczególny, posłuchajcie piosenki a na pewno odgadniecie o jaki zawód chodzi:

https://www.youtube.com/watch?v=DEscYD5fCGM

Tak oczywiście to zawód strażaka.  Ich praca jest bardzo potrzebna wszystkim. Co robią strażacy? Popatrzcie i posłuchajcie:

https://www.youtube.com/watch?v=NwYSjeOWe0o

A teraz zapraszam Was do zabawy ruchowej z Olą i Blu:

https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

Troszkę poruszałyście się to teraz możemy jeszcze troszkę popracować.

Czy zapamiętałyście numer  alarmowy, który wezwie straż pożarną. Tak to numer 998.

Mamy dziś jeszcze dla Was zabawę plastyczną. Pewnie się domyślacie – dziś będziemy malować, rysować, wycinać wóz strażacki. Podsuwam Wam  różne propozycje jak to można zrobić ale oczywiście decyzja należy do Was co wybierzecie.

https://www.youtube.com/watch?v=sK3Nj1EP_KU

https://www.youtube.com/watch?v=ZhCtW-TNDUM

PDFwóz 1.pdf

PDFwóz.pdf

A na dobranoc możecie oglądnąć przygody znanego strażaka Sama.

https://www.youtube.com/watch?v=Q-ROe-1IYjA

                                                      Miłej zabawy. I do jutra!!!

 

PIĄTEK 15.05

Kochani, dziś porozmawiamy o zaskoczonej minie… :)

indeks.jpeg

1. Aby dobrze zrozumieć czym jest zaskoczenie warto wykonać mały eksperyment w domowych warunkach. Zrobić komuś mały psikus, np. rysujemy na kartce mamę lub tatę ze śmieszną fryzurą lub nietypowymi ozdobami, może być to postać z wieeeelkimi butami lub uszami. Zawijamy kartkę w rulonik i przewiązujemy wstążką, a następnie obdarowujemy wybrańca i… obserwujemy jego minę. Mam nadzieję, że eksperyment się uda.

 

2. Jeśli mowa o zaskoczeniu koniecznie musimy wspomnieć o urodzinowej imprezie i urodzinowych prezentach. Zapraszam na opowieść ruchowo-logopedyczną:

 

Przyszli goście. Dzwonią do drzwi: dzyń-dzyń (naśladujemy odgłos) i pukają: puk-puk (naśladujemy odgłos). Biegniesz ich przywitać i z każdemu dajesz po dwa głośne całuski (głośno cmokamy lub wysyłamy buziaczki w powietrze). Goście wchodzą do środka. Kiedy są już wszyscy gasną światła: cyk-cyk (naśladujemy odgłos) i pojawia się tort (robimy zaskoczoną minę). Świeci się na nim 5 świeczek (liczymy do pięciu: jeden, dwa, trzy… i pokazujemy jednocześnie ilość na palcach). Trzeba zdmuchnąć świeczki z tortu, ciekawe czy uda się za pierwszym razem? (nabieramy dużo powietrza, przetrzymujemy je chwilę i mocno dmuchamy tworząc dziubek z ust). Wszyscy biją brawo (bijemy brawo) i krzyczą: hura! (głośno krzyczymy hura! Z rękoma uniesionymi w górę). Czas zjeść pyszny tort (głośno mlaskamy) i zaśpiewać: Sto lat! (śpiewamy Sto lat! głośno i cicho, szybko i wolno).

 

3. Aby podsumować wiadomości z całego tygodnia zapraszam do pobujania się w rytm piosenki „Emocje”:

https://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4

 

4. A w wolnej chwili zapraszam na bajkę o emocjach dla przedszkolaków:

https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs

 

5. Dla chętnych karta pracy:) Należy pokolorować pola z tymi samymi figurami jednym kolorem. Będziecie zaskoczeni co ładnego Wam wyjdzie... Pamiętajcie, że kolorujemy starannie i nie spieszymy się. A jeśli już boli rączka robimy przerwę - lepiej rozłożyć pracę na kilka etapów.

images.jpeg

 

Dobrego weekendu Jagódki!

 

Czwartek 14.05.

strach 11.jpeg

Dzisiejszy dzień proponuję rozpocząć od rozmowy na temat sposobów radzenia sobie ze strachem, zachęcanie dzieci do zwracania się do innych po pomoc.

 

 „Kto może nam pomóc, gdy się boimy?” – rozmowa na temat sposobów radzenia sobie ze stra­chem na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Renaty Piątkowskiej Zły sen.

 „Jak śmiesznie wygląda strach”- opowiadanie R. Piątkowskiej.

Zły sen

Jak ja nie lubię, gdy śni mi się ten pies. Jest duży, czarny i zły. Stoi na mojej drodze i warczy. Gdy unosi górną wargę, widać białe, ostre kły. Ale najgorsze są jego oczy, niespokojne i błyszczące. Śledzi nimi każdy mój ruch. We śnie na widok tego psa ogarnia mnie taki strach, że nie mogę uciekać ani wzywać pomocy. Mogę tylko płakać, więc robię, co mogę. Tej nocy znowu czarny pies pojawił się przede mną. Wydawał się większy i bardziej groźny niż zwykle. Przysłoniłem oczy ręką, żeby go nie widzieć, i głośno zapłakałem. Obudził mnie głos taty:

– Tomku, to tylko zły sen. Już dobrze syneczku. Śnił ci się ten pies, prawda?

– Tak, to znowu on – chlipałem. – Tato, zostań ze mną. Jak będziesz blisko, to on nie wróci. Będzie się bał – poprosiłem.

– W porządku – tata uśmiechnął się i otulił mnie pierzyną.

Bałem się tego psa, więc pomyślałem, że najlepiej będzie, jak nie zmrużę już oka do rana. Ledwo tak postanowiłem, natychmiast zasnąłem. Pies też chyba zasnął, bo tej nocy nie pojawił się już w moim śnie. Nie dał jednak o sobie zapomnieć, bo cały czas słyszałem jego ponure war­czenie. Co gorsza, słyszałem je również rano, gdy się już obudziłem. Dopiero po chwili dotarło do mnie, że ten okropny dźwięk wydaje z siebie mój tata. Okryty kocem, chrapał w fotelu tuż obok mojego łóżka.

Nie do wiary, że można spać i jednocześnie tak strasznie hałasować – pomyślałem i cichutko wymknąłem się z pokoju.

W kuchni krzątała się mama. Zanim postawiła na stole śniadanie, opowiedziałem jej mój sen. Na koniec dodałem:

– Ten pies jest paskudny i nie wiem, czemu ciągle się mnie czepia.

Wiesz, w tej sytuacji dziwię się, że nie poprosiłeś o pomoc Zmorka. – mama pokręciła głową z niedowierzaniem.

– Kto to jest ten Zmorek? – spytałem zaskoczony.

– Och, Zmorek to taka dziwna postać. Najbardziej ze wszystkiego przypomina jamnika. Wielkiego, latającego jamnika. Z aksamitnymi skrzydłami, okrągłym brzuszkiem i wąskim pyszczkiem. Nie jest piękny, ale bardzo pożyteczny. Zmorek zjada złe sny. Na zawołanie po­żera je, jakby to był makaron. Wciąga koszmary i zjawy, nawet te najdłuższe i najstraszniejsze. Mlaska przy tym i niestety czasem mu się odbija, ale wtedy po złych snach nie ma już ani śladu. A Zmorek krótkimi łapkami gładzi brzuszek i już rozgląda się za następnym nieszczęśnikiem, którego męczą nocne zmory. Dlatego gdy następnym razem przyśni ci się ten okropny pies, to zawołaj : „Zmorku, tutaj!”, a on nadleci w jednej chwili. Zje twój zły sen, jakby to było ciastko z kremem. Wiem, co mówię, bo sama też nie raz wzywałam Zmorka i nigdy nie zawiódł.

– Tobie, mamusiu, też śnił się czarny pies? – spytałem zdziwiony.

– No, niekoniecznie pies. Śniły mi się inne okropieństwa.

–Jakie? Jakie? – chciałem wiedzieć.

Na przykład, że wygrałeś konkurs na najbardziej upartego chłopczyka na świecie. Albo, że w twoim przedszkolu wydano zakaz gotowania zupy jarzynowej, a dzieci karmiono wyłącznie chipsami i czekoladą – wyliczała mama.

– Ale to nie są żadne koszmary! Sam chciałbym mieć takie piękne sny. Dziwię się, że Zmorek w ogóle chciał je zjeść! – zawołałem.

– Jemu tam wszystko jedno. Pożarł wszystko co do okruszyny. Mlasnął jęzorem i odleciał.

Gdy mama powiedziała mlasnął jęzorem, przyszła mi do głowy pewna piękna myśl.

– Mamo, czy ten Zmorek pojawia się tylko we śnie? Czy nie mógłby przylecieć choć raz do przedszkola? Gdybym zawołał: „Zmorku, tutaj!” i pokazał mu Jolkę, dałby radę wciągnąć ją jak makaron? Bo ona ciągle pokazuje mi język, mlaska przy stole i chwali się, że już dwa razy była w szpitalu. No, jak myślisz, Zmorek mógłby to zrobić dla mnie? – spytałem z nadzieją w głosie.

– Nie, na pewno nie. On może przyjść tylko we śnie. Zje złego, czarnego psa, ale Jolki nie tknie – wyjaśniła mama.

– A tak w ogóle, to dlaczego ja nie byłem jeszcze w szpitalu? – spytałem ze złością.

Mama, zamiast odpowiedzieć po ludzku, wzniosła oczy do nieba. A ja pomyślałem, że jeśli Zmorek nie może przylecieć do przedszkola, to trudno. Za to, jeśli przyśni mi się Jolka to go zawołam i Zmorek zrobi, co do niego należy. Fajnie jest mieć takiego kolegę. Dobrze, że mama mi o nim powiedziała. Teraz nie mogę się doczekać, kiedy znowu przyśni mi się ten czarny pies.

 

Jakiego snu bał się Tomek?

– O co chłopiec poprosił tatę, gdy obudził się w nocy, bo znów przyśnił mu się ten pies? Dlaczego, mimo że chłopiec spał z tatą, wciąż słyszał warczenie?

–  Co poradziła Tomkowi mama na jego sen o złym psie?

–  Co robił Zmorek? Co trzeba zrobić, by pojawił się Zmorek?

– Kto pomógł Tomkowi poradzić sobie ze złym snem?

– Jak wy radzicie sobie, się gdy boicie?

 

Radzę sobie ze strachem

Powiedzmy dziecku, że jeśli pojawi się strach i nie będzie wiedziało co zrobić, to może powiedzieć rymowankę, która sprawi, że strach całkiem zniknie lub zamieni się w wesołego potworka:

Strachu, strachu, rozchmurz się!

Strachu, strachu, przytul się!

Czarno, ciemno znika już…

Słońce, jasno jest tuż, tuż!

 

„Jak śmiesznie wygląda Strach!” – projektowanie, wycinanie, przyklejanie.

Przygotujmy: gazety, krepinę, taśmę klejącą. Dzieci wymyślają, w jaki sposób użyć zgro­madzonych materiałów, aby zmienić się w coś strasznego. Drą, wycinają, doklejają do ubrania ga­zety i krepinę, robią opaski na głowę lub proste maski. Chodzą po pokoju, rozśmieszając się.

 

ŚRODA 13.05

Mówiliśmy o radości i smutku, a dziś kilka słów o strachu i odwadze.

images.jpeg

 

1. Na początek pośpiewajmy i poruszajmy się, bo choć o strachu to na wesoło - „Nie dam się, nie boję się” wg Chóru Artos :)

https://www.youtube.com/watch?v=MKOqS6SIYzs

 

2. „Garść filozofii dziecięcej” – czyli co dzieci mają na ten temat do powiedzenia. Zapytajcie dziecko co to jest strach? Czy każdy się czegoś boi? Czego boją się dzieci, a czego dorośli? Jak sobie poradzić ze strachem? Może macie jakieś własne strategie? Poniżej jedna ze strategii w radzeniu sobie ze strachem do wykonania w domowych warunkach.

 

3. „Jak poradzić sobie ze strachem?” – narysujcie coś czego się boicie, a potem… podrzyjcie to na drobne kawałeczki w myśl piosenki, której słuchaliście: „Nie dam się, nie boję się, bo odwaga we mnie jest!”. Brawo!

 

4. A na koniec ciut liczenia, żebyśmy nie wyszli z wprawy ;) Przed Wami karta pracy-należy pokolorować tyle zabawek w pętli ile wskazuje kostka obok niej. A drugie zadanie polega na narysowaniu obok identycznego wzoru. Powodzenia!

pol_pl_Olek-i-Ada-Pieciolatek-Poziom-B-Karty-pracy-cz-1-14965_2.png 1e189bea776667990cce6d23b479821c.jpeg

 

WTOREK 12.05

Wczoraj rozmawialiśmy o radości, a dziś czas na rozmowy o smutku…

unnamed.jpeg

 

1. „Był sobie Miś, co płakał dziś…”- tak zaczyna się opowiadanie. Spróbujcie z pomocą osoby dorosłej je rozwinąć, na przemian wymyślając ciąg dalszy opowiadania. Co Misia zasmuciło? Jak można mu pomóc? Jak zakończyła się historia Misia? Mam nadzieję, że dobrze… Zabawa rozwija wyobraźnię, umiejętność opowiadania i logicznego myślenia. Dzieci często opowiadając angażują się emocjonalnie w opowiadanie, dzięki temu łatwiej do nich dotrzeć i porozmawiać co je smuci i jak im można pomóc.

 

2. „Pocieszaczek” – zadanie wymaga odrobiny kreatywności. Trzeba wykonać Pocieszaczka, ale jak on może wyglądać? Pocieszaczkiem może być zrobiona kukiełka lub pacynka, może być to śmieszny stwór narysowany na kartce i powieszony w dowolnym miejscu w pokoju, mogą być to uśmiechnięte minki narysowane na paluszkach dziecka, by moglo nimi poruszać i rozchmurzyć się… Pocieszaczek może też przybrać postać worka (np. po butach, czy zakupach), który należy ozdobić. Dziecko swoje problemy rysuje na małej karteczce i wrzuca je do worka, by zniknęły. Po czasie można razem z dzieckiem wyjąć je z worka i wspólnie omówić, gdy emocje opadną.

A może macie inne pomysły na Pocieszaczka?

 

3. „Groźna mina” – zabawa wymaga stania przed lustrem. A co robimy? Marszczymy czoło, nadymamy policzki, marszczymy nos, ściągamy brwi i mocno mrużymy oczy, następnie ściskamy wargi jedna o drugą…. i rozluźniamy mięśnie. Ćwiczenie powtarzamy 3 razy. Rodzic podpowiada kolejno co należy zmarszczyć. Zabawa świetnie wpływa na mięśnie artykulacyjne i mięśnie twarzy, ale uczy też świadomości swojego ciała w bardzo wesoły sposób.

 

4. A wieczorem, w miedzy czasie bajeczka do poczytania, która pomaga się wyciszyć i dobrze nastawić na dobry sen:  „Jeżyk Cyprian i głosy nocy”.

https://bajki-zasypianki.pl/glosy-nocy/

 

PONIEDZIAŁEK 11.05

Witajcie Jagódki! Cały tydzień będziemy rozmawiać o wrażeniach i uczuciach, o tym co nas cieszy, a co smuci. Zapraszamy do wspólnej zabawy!

znalezc-radosc-564x318.jpeg

 

1.  „Co mówi lusterko?” – zabawa dydaktyczna mająca na celu wdrażanie do umiejętności rozpoznawania swoich uczuć.

Do zabawy będzie potrzebne lustereczko. Dziecko ma za zadanie patrzeć na swoje odbicie i zrobić kilka min: smutną, wesołą, zdziwioną, wystraszoną. Pomagamy dziecku w nazywaniu tych uczuć, podajemy przykłady, np.: Jestem smutny, gdy nie ma mamy. Jestem wesoły, gdy bawię się autkami, itd. Na koniec to rodzic może pokazywać różne miny, a dziecko będzie próbowało nazwać uczucia je przedstawiające.

 

2. „Minka”- zabawa integrująca.

Robimy zdjęcie swojej śmiesznej miny i przesyłamy na grupę, by wszystkie dzieci mogły ją zobaczyć. Może kogoś rozweseli ;)

 

3. „Moja uśmiechnięta buzia” – zabawa plastyczna.

Zabawa jest bardzo łatwa, trzeba tylko przygotować kredki (mogą być też farby). Dziecko rysuje na kartce swoją głowę, dorysowuje poszczególne elementy twarzy. Ważne, by kolorystyka zgadzała się z rzeczywistością (jeśli dziecko ma zielone oczy to taki kolor powinien pojawić się także na kartce). Buzia powinna być uśmiechnięta, bo takie są wszystkie Jagódki! Bardzo ważne, by dziecko wykonało ją samodzielnie i starannie ;)

 

4. I na koniec karta pracy polegająca na odwzorowywaniu. Wszystkie dzieci emotki lubią powinno się im spodobać.

924bfaf910c03bfac1465f9e681739be.jpeg

 

5. W wolnej chwili polecam film animowany dla dzieci: „W głowie się nie mieści” :)

 

FAMILY/rodzina:

Mum - mama

Dad - tato

Brother – brat

Sister – siostra

Baby – dziecko

 

1.Wprowadzenie

Podczas wprowadzania nowego słownictwa dzieci mogą powtarzać słówka w różny sposób. Najpierw powtarzamy normalnym tonem głosu, później bardzo cicho, bardzo głośno, naśladując śmiech, smutek czy płacz.

2.Paluszkowa rodzina

Rozdajemy dzieciom kolorowe pisaki i prosimy aby na każdym palcu namalowały jednego członka rodziny. Tak pięknie ozdobione paluszki  wykorzystujemy podczas śpiewania  piosenki The Family Finger.

3.Zamiana miejsc

Rozkładamy na dywanie karty przedstawiające członków rodziny. Wszyscy zamykają oczy a nauczyciel zmienia miejsca kart. Dzieci muszą zgadnąć jakie karty zmieniły miejsca.

4.Pociąg

Ustawiamy się w pociąg. Rozkładamy obrazki w różnych miejscach pokoju . Włączamy muzykę. Gdy muzyka przestanie grać, rodzic wypowiada słowa, a zadaniem dzieci jest dotarcie do odpowiedniej karty (stacji).

WhoppingAfraidIriomotecat-small.gif

 

 

 

PIĄTEK 8.05

indeks.jpeg

1. Co to za dźwięk?

Dziecko siedzi cichutko na dywanie i zamyka oczy, a w tle słychać nagranie. Zadaniem dziecka jest odgadnąć co wydaje taki dźwięk:

https://www.youtube.com/watch?v=w-7bAERrKuo

 

Może też zamiast odtwarzania nagrania stworzyć realne dźwięki domowe, np.:

- nalewanie wody do szklanki

- trzaskanie drzwiami

- spłukiwanie toalety

- dźwięk odkurzacza

- uderzanie sztućcami o siebie

- dźwięk włączonej suszarki

- i wiele innych :)

 

2. A skąd dźwięk dochodzi?

To już trudniejsze zadanie. Potrzebny będzie pieniążek. Maluch siedzi w pokoju i ma zamknięte oczy, najlepiej na środku dywanu i… rodzic się nie rusza, ale rzuca pieniążkiem w pewnym kierunku. Zadaniem dziecka jest wskazać skąd pochodzi dźwięk.

 

3. I przy tej okazji warto opowiedzieć dziecku o naszych zmysłach, a zwłaszcza o uchu. Dzięki niemu słyszymy. Niech dzieci dotkną swoich uszu. Opowiedzcie, że na zewnątrz widoczna jest jedynie małżowina uszna, a duża część aparatu słuchowego znajduje się w środku głowy. Małżowina uszna zbiera wszystkie dźwięki z otoczenia, które potem przedostają się do otworu w uchu.

 

Może pomocna okaże się piosenka?

https://www.youtube.com/watch?v=MnD7PFCTsVo

 

Lub karta pracy o zmysłach:

unnamed.png

 

4. A dla chętnych i ciekawskich kilka przykładów na eksperymentowanie w wolnym czasie:

https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts

 

 

CZWARTEK 7.05

 

Dzisiejszy dzień proponuję rozpocząć od  wysłuchania wiersza

 

"Muzyka to coś wspaniałego " Dominika Niemiec

Dźwięki płyną bardzo leciutko

niby frunące ptaszki na wietrze,

ciekawi was, czego słucham?

Właśnie przysłuchuję się orkiestrze.

W tle brzmią grube trąby.

Słychać skrzypce, dzwonki i flety.

Mam na twarzy coraz większe wypieki.

Teraz partię solową mają klarnety.

Orkiestra gra coraz głośniej,

czuję się podekscytowana.

Dźwięków jest wokół mnie coraz więcej,

chciałabym umieć tak grać sama.

Bo świat nut jest zaczarowany,

muzyka to coś wspaniałego.

Może wzruszać, albo zachwycać,

wzbudzić euforię w sercu każdego.

 

– Jak czuła się dziewczynka, słuchając muzyki?

Jak myślicie, gdzie była dziewczynka?

 

Spróbuj opowiedzieć historyjkę obrazkową

– Jakie instrumenty grały w orkiestrze?

– Jakie emocje może wywoływać muzyka?

 

Na zakończenie posłuchajcie jak brzmią instrumenty muzyczne.

https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo&feature=emb_title

 

ŚRODA 6.05

1. Zapraszam do zapoznania się z wierszem Anny Kamieńskiej "Koncert":

Grały żabki w błocie:
jedna na flecie,
druga na fagocie,
trzecia na klarnecie,
czwarta, jak to żaby,
na skrzypcach - aby, aby,
piąta na fortepianie
głośno niesłychanie,
szósta na mandolinie,
siódma na okarynie,
ósma- mamo kochana - ćwiczyła na organach,
dziewiąta na wiolonczeli,
a jakże, żebyście wiedzieli!,
dziesiąta, tak jak wy czasami,
biła w bębenek łapkami,
aż taki się zrobił hałas,
że uszy zatykać zaraz.
Tylko dzieci i poeci
stali nad brzegiem strumyka
i zachwycali się:
Ach, jaka ładna muzyka!

 

Rozmowa o wierszu. O co można zapytać?

- Jakie instrumenty występowały w wierszu? Potrafisz kilka wymienić?

- Kto grał na tych instrumentach? (żaby)

- Kto się zachwycał muzyką żab? (dzieci i poeci)

 

2. Czas na gimnastykę!

Wyobrażamy sobie, że jesteśmy żabami i skaczemy po kałużach – nogi są złączone i przeskakujemy z miejsca w miejsce na dywanie.

Przed nami wieeeelka kałuża – ubieramy kaloszki i mocno tupiemy w nią jedną nogą, a potem drugą nogą.

A teraz kalosze na bok, stajemy na palcach i tańczymy na deszczu między kropelkami. Brawo!

 

3. By gimnastykę zakończyć kręcimy twista w rytmie „ Żabich kroków”:

https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg

 

4. Robimy instrument! Ale jak? Gitara z pudełka po chusteczkach higienicznych

DSC04720.jpeg

 

A tu dostępna jest instrukcja wykonania:

https://ekodziecko.com/zabawkowa-gitara

A może macie pomysł na inny instrument?

 

WTOREK 5.05

 

1. Zatańczymy na dobry początek dnia? „Zabawa kółeczko”, czyli bardzo lubiane przez dzieci „Ja gram na gitarze…”:

https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA

 

2. Czas na kilka zagadek. Podpowiem, że dotyczą instrumentów:

Ma trzy nogi - nie do biegania.
Ma klawisze - me do pisania.
Ma pedał - nie do gazu.
Gdy zagra, poznasz go od razu.

(fortepian)

 

Błyszczy pięknie cała,
gustuje w hejnałach.
Na koncertach gra:
tra ta ta ta ta.

(trąbka)

 

Zrobione są z drewna.
Cztery struny mają.
Gdy pociągniesz smyczkiem,
to pięknie zagrają.

(skrzypce)

 

Okrągły, brzuchaty,
wśród zabawek leży.
Zależy mu na tym,
by w niego uderzyć.

(bębenek)

 

2. Kochani jesteśmy w domu, trzeba na czymś zagrać, czy macie jakiś pomysł? Co wydaje dźwięk? Gra na garnkach była, dziś proponuję grę na szklankach;)

Do zadania potrzebnych będzie 5 szklanek. Nalewamy do nich wodę – tak by w pierwszej było najmniej wody (ok.1 cm), a w ostatniej najwięcej (ok. ¾ szklanki). Rodzic na pewno pomoże:) W graniu pomocna będzie pałeczka od cymbałków, ale może być też drewniana łyżka kuchenna. Ustawiamy szklanki w rzędzie i lekko uderzamy w ich bok by wydobyć dźwięk. I jak? Udało się?

E8AF0109-A67F-481F-82A0-8730E542522E.jpeg

 

3. Zerknij poniżej na zdjęcie. Należy zaznaczyć tyle kółek ile jest obok instrumentów. Kartę pracy można wydrukować i wykonać z pomocą kredek lub pokazać paluszkiem rodzicowi na ekranie. Jest jeszcze jeden sposób: proszę ułożyć na kartce A4 dziecku kilka klocków, niech dziecko obok narysuje tyle kropek ile widzi klocków.

instrumenty kp.jpeg

 

4. Na koniec coś do poćwiczenia z grafomotoryki. Karta pracy – kolorujemy bardzo dokładnie dziewczynkę, może mieć jednokolorowe włosy lub tęczowe. Potem powoli wycinamy postać i nacinamy włosy wzdłuż linii.

wycinanie-gr.I(1)(1).jpeg

 

Jeśli jest problem z wycinaniem, zapraszam do poczytania jak pomóc dziecku w opanowaniu tej umiejętności:

https://mojemontessori.com/nozyczki-i-nauka-wycinania/

https://egaga.pl/nauczyc-dziecko-wycinania-nozyczkami-14-prostych-krokow/

https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/12/nauka-wycinania/

 

 

PONIEDZIAŁEK 4.05

Jagódki! Będziemy cały nadchodzący tydzień rozmawiać o muzyce i instrumentach. Temat jest ciekawy, bo jak wiadomo każda Jagódka uwielbia muzykę, taniec i śpiew. A więc zaczynamy!

indeks2.jpeg

1.  Od czego zaczniemy? Zaśpiewajmy jagodowy hymn:

„Jesteśmy Jagódki”

https://www.youtube.com/watch?v=2XPDxcObwrU

 

2. Zapraszam do obejrzenia koncertu z Filharmonii Wrocławskiej:

https://www.youtube.com/watch?v=g97C7s4Nl80

 

Zamknijcie na chwilę oczy i posłuchajcie… Czy potraficie nazwać instrumenty, których dźwięk słyszycie?

A teraz otwieramy oczy i zaglądamy na nagranie… Czy potraficie nazwać instrumenty, które widzicie?

 

3. A teraz zerknijcie na zdjęcie poniżej i spróbujcie z pomocą rodzica nazwać instrumenty, które się na nim znajdują:

unnamed.jpeg

4. Zadanie specjalne prawdziwych znawców muzyki i artystów. Należy przygotować farbki plakatowe, pędzel, kartkę i…zabezpieczyć stolik i siebie przed ewentualnymi planami. Włączamy muzykę i… malujemy do muzyki, nie dłużej niż trwa nagranie, czyli 1,5 min. Co nam wyjdzie? Nie ważne. Ważne, by było zainspirowane muzyką:

„Lot trzmiela” N. Rimski-Korsakow

https://www.youtube.com/watch?v=ePsPJYDVGCU

 

A tu troszkę angielskiego:

 

Dancing-Frog-Says-Hello-Animated-Picture.gif

Nowe słownictwo  :

lizard - jaszczurka

parrot - papuga

1.Wysłuchajcie piosenki ,,What do you see?" 

https://www.youtube.com/watch?v=p5qwOxlvyhk

Rozłóżcie przed dzieckiem obrazki z poznanymi zwierzętami. Włączcie piosenkę. Kiedy dziecko usłyszy nazwę zwierzęcia pokazuje właściwy obrazek.

2.Układanie obrazków zwierząt w kolejności podanej przez rodzica.

3.Potnijcie obrazki na części, wymieszajcie. Dziecko ma za zadanie ułożyć z części obrazek, przykleić na kartkę i nazwać zwierzę. 

c83a9bd5937ebf661f1eb1e04d0953ab.jpeg il_570xN.1773527823_acpu.jpeg 00ac96dae6766d77c9f13d6f3bc3c370.png

4.What do you like moore?

pokażcie dziecku dwa obrazki np. zebra i tygrys, teraz zadajcie pytanie: What do you like moore? ( co lubisz bardziej ?) a dziecko odpowiada po angielsku.

5. On the farm - In the zoo? 

Posegregujecie zwierzęta na te mieszkające na farmie i te z zoo.

6.Karty pracy:

farm_animals_I_Spy_worksheet_1.png 0_0_productGfx_3d9b1acc187e15477f771048edbfea2c.jpeg

 

CZWARTEK 30.04

Dzien dobry Jagódki !

Dzisiejszy dzień proponuję zacząć od wysłuchania piosenki „Jesteśmy Polką i Polakiem”

 

dzieci.jpeg

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

 

"Co to jest Polska?"- słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego                                                                   

 https://www.youtube.com/watch?v=GowHrDB7Tj8

 

Co to jest Polska? -
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska - to wieś i las
i zboże w polu,
szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, nad tobą.
Polska - to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak - i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.

 

mapa.jpeg

      Utrwalenie nazwy naszego kraju ogladanie mapy Polski

      Rozmowa kierowana pytaniami:

     - Co to jest Polska?

- Gdzie mieszkasz, w mieście czy na wsi?

- Jak nazywa się twoja miejscowość?

 

„Wiem, gdzie Wisła jest na mapie” – praca z mapą  

    wisla.jpeg

  Rodzic pokazuje na mapie Wisłę!

Zabawa ruchowa - improwizacja ruchowa do muzyki "Płynie Wisła, płynie"

https://www.youtube.com/watch?v=4go49Ey13rM

taniec.jpeg

Dzieci otrzymują białe i czerwone wstążki z bibuły.

Słuchajcie muzyki.

Gdy jest szybka, tańczcie szybko, gdy jest wolniejsza, tańczcie wolniej. Rodzic prowadzi pokaz improwizacji ruchowej przez cały utwór, by dzieci, które nie mają pomysłu mogły go naśladować. 

 

ŚRODA 29.04

indeks.jpeg

Kochani, dziś coś dla ciekawskich i dla wytrwałych, dla kreatywnych i zuchwałych... koniecznie przeczytajcie propozycje do końca:)

1. Bajka logopedyczna „Języczek wędrowniczek” – czytamy bajeczkę dziecku i pomagamy mu wykonać ćwiczenia demonstrując, podpowiedzi są w nawiasach.

„Języczek wędrowniczek”

Dziecko  ma  przed  sobą  lusterko.  Opowiadamy  historyjkę  (bajeczkę)  i pokazujemy ruchy języka –a dziecko naśladuje nas. Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie językiem –naśladowanie  konia).  Na  łące  zatrzymał  konia  (prr).  Następnie rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną). Potem wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż (język  przesuwamy  po  podniebieniu  w  stronę  jamy  gardłowej)  i  wszerz (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). A wtedy przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy z jednego końca ust do drugiego –od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody –ćwiczenie powtórzyć kilka razy). Wsiadł na konia i pojechał do domu (klaskanie językiem).

 

2. My też dziś wybierzemy się na wędrówkę, ale po naszej Polsce z piosenką:

https://www.youtube.com/watch?v=h9bi07BAH6Q

 

3. A na koniec usiądziemy do pracy plastycznej. Należy pokolorować kartę pracy zgodnie z legendą, a coś nam powstanie. Wiecie co to? Tak, to godło naszego kraju – Orzeł Biały.

kolorowanka godło.jpeg

 

4. Dla chętnych małe wyzwanie - konkurs na piosenkę o myciu rąk ;) Wiem, że Jagódki są bardzo kreatywne, więc... piosenkę można samemu wymyślić i zaśpiewać, można samemu do niej na czymś (czymkolwiek) zagrać lub można zaśpiewać znaną już piosenkę z podkładem lub bez. Jak kto woli, jak kto lubi:) Czekam na nagrania i... też coś wymyślę:) Pozdrowienia dla wszystkich Jagódek!

 

WTOREK 28.04

22665.jpeg

1. Jak powstała Warszawa? – formułowanie odpowiedzi na podstawie legendy „Wars i Sawa”

Legendę można obejrzeć:

https://www.youtube.com/watch?v=mmRzBf_2Hsc

 a potem o niej porozmawiać:

Co zobaczył rybak, gdy wypłynął na połów?

Jak wyglądała syrena?

Jak miała na imię?

Co się stało, gdy rybak i syrena zakochali się w sobie?

Gdzie zamieszkała para?

Kto zapukał pewnego dnia do ich chaty?

Od czego Warszawa uzyskała swoją nazwę?

 

2. Zapraszam do wspólnego poruszania się w rytm piosenki „Jestem Polakiem”, a kto potrafi ten głośno może zaśpiewać:

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

 

3. Syrenka Warszawska – ćwiczenia grafomotoryczne.

Przed Wami karta pracy – należy połączyć bardzo starannie kropki, by uzyskać postać Syrenki Warszawskiej. Jeśli ktoś z Was nie ma drukarski można spróbować narysować ją z pomocą kogoś dorosłego.

86c0b27e462787f3f163428d73cd46b3.jpeg

 

4. A dla chętnych i pełnych energii niespodzianka. Ciekawi jesteście jaka? Koniecznie zajrzyjcie:

https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4

 

 

b440fe8b087416820258b711b91ca18a.gif

Nowe słownictwo:

kangaroo - kangur

snake - wąż

tiger - tygrys

penguin - pingwin

 

1. What’s missing

Rodzic rozkłada karty przedstawiające omawiane słownictwo. Do  dziecka zwraca się słowami: „Close your eyes!” . Kiedy  dziecko zamknie oczy zabiera jedną z kart mówiąc „Now open your eyes and tell me: What’s missing?” , zaś dziecko stara się zgadnąć po angielsku czego brakuje.

2. Butelka

Rozkładamy karty przedstawiające wprowadzone słownictwo w kole. Na środku kładziemy butelkę. Dziecko kręci kolejno butelką i mówi po angielsku jakie przedmioty wskazała szyjka butelki.

3. „Błyskanie” obrazkami

Możemy wykorzystać również zabawę polegająca na pokazaniu dzieciom obrazka na zaledwie 1-2 s. Po tym krótkim czasie dzieci muszą odgadnąć co widziały na obrazku.

4.If you like …

Dzieci siedzą, rodzic wymienia nazwy zwierząt. Wszystkie dzieci, które lubią wymienione zwierzę wykonuje daną czynność np. If you like lion jump ( skacz) lub run (biegnij) lub turn around (obruć się) lub clap your hands (klaszcz) lub stamp (tupnij) itd.

Zachęcam też do osłuchania się z piosenką:

Super Simple Song Let’s go to the zoo.

 

PONIEDZIAŁEK 27.04

flaga.jpeg

Jagódki, cały tydzień będziemy rozmawiać o naszym kraju, czyli o Polsce. Ta Ojczyzna to Polska, a my wszyscy jesteśmy Polakami. To najważniejsze przesłanie, jakie kształtujemy w sercach naszych dzieci już od najmłodszych lat. Zapraszam ;)

 

1. Czytamy „Katechizm polskiego dziecka” W. Bełzy:

— Kto ty jesteś?

— Polak mały.

— Jaki znak twój?

— Orzeł biały.

— Gdzie ty mieszkasz?

— Między swemi.

— W jakim kraju?

— W polskiej ziemi.

— Czym ta ziemia?

— Mą Ojczyzną.

— Czym zdobyta?

— Krwią i blizną.

— Czy ją kochasz?

— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?

— W Polskę wierzę.

 

Można też obejrzeć i posłuchać w wersji dla dzieci:

https://www.youtube.com/watch?v=7D2wAg4xqzg

 

2. Rozmowa z dzieckiem nt. okolic miejsca zamieszkania dziecka, np.:

Co znaczy słowo „ojczyzna”? ( wszystko wokół nas)

Co dla nas jest „małą ojczyzną”? ( dzieci wymieniają elementy, które kojarzą im się z miejscem zamieszkania)

Można obejrzeć z dzieckiem mapę Polski, ale także okoliczne zabytki, do pomocy warto zerknąć:

https://www.youtube.com/watch?v=Br6cXGMoxp4

 

3. Flaga Polski – praca plastyczna.

Robimy flagę Polski dowolną techniką – można ją narysować i pokolorować, wykleić plasteliną, z kulek bibuły, skrawków papieru, pomalować farbami, odbijając swoje paluszki zamoczone w farbie… Dla małej pomocy dołączam wzór:

indeks2.png indeks.png

 

Data
02 czerwca
wtorek
Newsletter
Kalendarz