Przedszkole Publiczne w Tułowicach Przedszkole Publiczne w Tułowicach

W co się bawić z Jagódką

file,id_cms='23283',type='image']

Nowe słownictwo : a sheep – owca, a chicken – kurczak.

Powtarzamy słownictwo z poprzedniego tygodnia: cat, cat, cat and dog, dog, dog itd. Zachęcamy dzieci do wspólnego powtarzania i wskazywania na obrazki.

- What’s this? A cat? How does a cat go? The cat goes – miau, miau, miau. What’s this? a dog? How does a dog goes? Woof, woof, woof, itd.

- zabawa YES –NO : pokazujemy dziecku obrazek np. kota I mówimy: a cat? dziecko odpowiada: YES. W tej zabawie należy specjalnie stosować niepoprawne nazwy zwierząt w celu próby zmylenia dziecka. Jeżeli poprawnie nazywamy obrazek dziecko odpowiada YES, jeżeli mówimy na obrazek kota – a dog, dziecko mówi NO.

 - Dzieci rzucają woreczek wypełniony grochem ( mogą też być skarpetki zwinięte w kulkę J) na rozłożone na podłodze karty obrazkowe. Po wycelowaniu w odpowiedni obrazek rodzic pyta: What’s this?  Dziecko odpowiada This is a..

- magiczny worek: wkładamy do worka figurkę zwierzątka a dziecko za pomocą dotyku musi odgadną co to zwierzę (podaje nazwę po angielsku).

- dziecko trzyma w ręce obrazki zwierząt lub figurki i układa je w kolejności podanej przez rodzica.

PIĄTEK 27.03.2020 r.

1. Czas na wiosenne podsumowanie! Ciekawe kto wymyśli więcej oznak wiosny? Kto pamięta co znaczy powiedzenie: „W marcu jak w garncu”? Jak nazywają się ptaki zwiastujące wiosnę? Zadanie można wykonać w dowolnej formie: quizu, zawodów, obrazka, plakatu…

2. „Wiosenne orkiestra” – zapraszam do gry na niekonwencjonalnych instrumentach. Na czym w domu można zagrać? Na plastikowych kubkach, na blaszanych miskach, na szklankach? Metalową łyżeczką, drewnianą łopatką, a może paluszkami? Wasza wyobraźnia jest niczym nieograniczona. A na koniec mama albo tata pobawią się w dyrygenta i wprowadzą jakiś prosty rytm, np. I  II  I  II   I   II. Zagrajcie razem!

3. „Sadzimy i siejemy” – choć część z was tworzy już swoje domowe ogródki zachęcam pozostałe dzieci do posadzenia cebulki lub fasolki, albo posiania rzeżuchy, zboża… Co tylko macie pod ręką!

IMG_20200326_152502_1.jpeg

A dla chętnych mała obserwacja przyrodnicza: potrzebne będą 4 pojemniczki, np. po jogurcie, ziemia, piasek, wata, woda i 4 cebulki.

W pierwszym pojemniku sadzimy cebulkę w ziemi i podlewamy ją, w drugim sadzimy cebulkę w piasku bez wody, w trzecim w wacie bez wody, a do czwartek wrzucamy samą cebulkę bez niczego, co nam wyrośnie? I dlaczego? Wszystko oczywiście stoi na parapecie, codziennie podlewamy pierwszy pojemnik z ziemią i obserwujemy, obserwujemy, obserwujemy… Taką obserwację dzieci robiły w sali, ale niestety nie znamy wyników.

IMG_20200326_151714_3.jpeg

Czekam na zdjęcia i nagrania!

 

 

english-worksheets.gif

Farm animals

Słownictwo na bieżący tydzień: a cow – krowa, a horse – koń, a pig – świnia, a duck – kaczka, a cat – kot, a dog - pies.

Zaczynamy od wprowadzenia słów za pomocą figurek ( ewentualnie obrazków ), które jako coś nowego, wzbudzają oczywiście spore zainteresowanie. Przy każdym zwierzątku, poza jego nazwą, prezentujemy także odgłosy, jakie ono wydaje, co dzieci wyjątkowo śmieszy, ale też ułatwia rozpoznawanie ich w przyszłości :).

Jeżeli macie możliwość (odpowiednią ilość miejsca, czasu itp.) możecie zbudować w domu całą minifarmę – to na pewno przyciągnie zarówno młodszych, jak i starszych, do tego zadziała na ich wyobraźnię i będzie dodatkową atrakcją.

Świetną piosenką, która nada się dla dzieci w każdym wieku jest Maple Leaf Learning, czyli Let’s Go To The Farm.

Przykłady zabaw rozwijających słownictwo:

1. What’s missing?:
Rodzic prosi dziecko o zamknięcie oczu (Close your eyes). Następnie zakrywa jakiś obrazek i prosi o otworzenie oczu (Open your eyes. What’s missing?). Dzieci odgadują jakiego zwierzęcia  brakuje.

2.Simon says

Rodzic zwraca się do dziecka z przykładowym z poleceniem: Simon says…you are cats…a dziecko naśladuje kota. Możemy również sami wydawać odgłosy zwierząt, a zadaniem dzieci może być wymienienie po angielsku zwierzątka oraz wskazanie odpowiedniego obrazka.

WhoppingAfraidIriomotecat-small.gif

 

Czwartek 26.02.2020r.

1.Zabawa matematyczna: KWIATKI NA RABATKACH

Na moich rabatkach dziś wielkie zamieszanie,
Bo wszystkie kwiaty opuściły swe mieszkanie.
Policzcie dokładnie wszystkie nasze kwiatki
I posadźcie je na odpowiednie rabatki.

Rodzic wskazuje  cztery rabatki o różnych kształtach geometrycznych kwadrat ( czerwony ), trójkąt (żółty ), koło (zielony), prostokąt ( niebieski).
Dzieci słuchają zagadek matematycznych, następnie przeliczają w zakresie 6 przy użyciu papierowych kwiatów ( kulki bibuły, które dzieci same robią, aby poćwiczyć sprawność rączek ) i kładą na rabatkę w wyznaczonym kształcie.


Na czerwonej, kwadratowej rabatce
Rosły trzy tulipany i dwa żonkile.
Oblicz proszę ile kwiatów rosło na naszej rabatce?

Zosia na żółtej, trójkątnej rabatce
Posadziła kwiatki pachnące.
Ma cztery bratki i trzy tulipany.
Powiedz ile kwiatów
Posadziła Zosia na grządce?

W ogrodzie, na zielonej okrągłej grządce
Rosło siedem żonkili pięknych jak słońce.
Przyszła Kasia i trzy zerwała,
Bo bukiet piękny zrobić chciała.
Ile żonkili teraz rośnie na grządce.

Na niebieskiej prostokątnej grządce
Rosło osiem stokrotek.
Powiał silny wiatr i złamał cztery.
Ile teraz stokrotek rośnie na grządce?

2. Zabawy naśladowcza NASIONKA
Dzieci przy spokojnej muzyce np. Vivaldiego zamieniają się w nasionka. Wykonują polecenia rodzica:

Jesteście teraz małymi nasionkami, które znajdują się w ziemi. Jest wam ciepło. Jest tu cicho i ciemno. ( dzieci leżą na dywanie zwinięte w kłębek)
Spadł na was delikatny deszczyk, powoli zaczyna wam brakować miejsca w skorupce, robi się wam za ciasno w malutkiej skorupce. (dzieci nadal leżą na dywanie , powoli prostują ręce i nogi)
Teraz poświeciło na Was słoneczko jest Wam ciepło i miło, znowu rośniecie i rośniecie. (dzieci na początku kucają, następnie powoli wstają)
Z malutkich nasionek wyrastają piękne kwiaty , które próbują sięgnąć nieba.( dzieci wstają, podnoszą ręce wysoko do góry, wyciągają się).

 3. Eksperyment: ROZKWITAJĄCY KWIAT

Co potrzebne?
– miseczka z wodą lub inne naczynie, w którym rozkwitnie kwiat
– kartka (szablon kwiatu)

Sposób wykonania:
Wycinamy kwiat lub kwiaty ( bez łodygi, tylko sam kwiat). Kolorujemy dla lepszego efektu. Zginamy jego płatki do środka. Układamy na powierzchni wody i czekamy, żeby się otworzył - zakwitł.

 

środa 25.03.2020 r. 

1. „Zapraszamy do nas, ptaszki!” – rozmowa na temat powracających wiosną ptaków:

Rodzic mówi: Witamy ptaki powracające już z ciepłych krajów. Przylatują do nas, aby założyć gniazda, złożyć jaja i je wysiedzieć oraz uczyć swoje pisklęta latać i samodzielnie żyć. Rodzic pokazuje zdjęcia lub ilustracje wędrujących ptaków: czapli, jaskółki, kukułki, kosa, bociana.

2„Ptaszki” – zabawa paluszkowa.

Przyleciały ptaszki, Dzieci mają dłonie skrzyżowane, złączone kciukami, ruszają wszystkimi palcami – jak skrzydłami.

ptaszki przyleciały, jw.

wesoło śpiewały, Obie dłonie – złożone w kształt dzióbka – otwierają się i zamykają.

ćwir, ćwir, ćwir. jw.

Przyleciały ptaszki, Dzieci mają dłonie skrzyżowane, złączone kciukami, ruszają wszystkimi palcami – jak skrzydłami.

ptaszki przyleciały, jw.

ziarno wydziobały, Obie dłonie – złożone w kształt dzióbka – otwierają się i zamykają.

ćwir, ćwir, ćwir. jw.

3. „Kto mieszka w tym jajku?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Wandy Szuman Kurczątko.

Kurczątko

Wanda Szuman

Z jajeczka się urodziło,

główkę najpierw wychyliło,

na dwie nóżki wyskoczyło.

Oczko czarne otworzyło

dzióbek mały rozchyliło,

że jest głodne zakwiliło...

kurczątko: pi, pi , pi .

Rodzic pyta dziecko: Czym ptaki się róż­nią od innych zwierząt? Jakie znacie ptaki? Jakiej wielkości jaja znoszą te ptaki? Tłumaczy, że jaja różnych ptaków różnią się od siebie nie tylko wielkością, ale i kolorami. Możecie pooglądać wspólnie zdjęcia różnych jaj.

 

wtorek 24.03.2020 r.

1. „Ja nie choruję!” – rozmowa na temat sposobów zapobiegania chorobom na podstawie do­świadczeń dzieci i opowiadania Hanny Łochockiej ,,Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?”

Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?

Hanna Łochocka

Miał wróbelek Elemelek lekki katar i kaszelek. Dziób wycierał chustką babci. No i kichał: apci, apci! Bo ta zima, choć już czas jej iść za morze, psoci nam, jak tylko może. Wciąż się bierze na sposoby, by podrzucić nam choroby.

Babcia: Owiń gardło ciepłym szalem i nie wychodź z domu wcale.

Wiewiórka: Wbij jajeczka do kubeczka, zmieszaj dobrze, cukru dosyp, dodaj 10 kropli rosy i popijaj to, nie rzadziej niż dwadzieścia razy na dzień.

Zajączek: Weź rondelek, Elemelku, zaparz ziółka w tym rondelku. Pij sok z malin i jeżyny, weź pięć proszków aspiryny.

Sowa: Ot, masz tu skarpetek parę, bardzo ciepłe, chociaż stare. Dzień i noc je miej na nóż­kach i czym prędzej wchodź do łóżka.

Wzdycha biedny Elemelek: Czy to aby nie za wiele? Aż pewnego dnia wyraźnie poczuł się wróbelek raźniej. Dosyć już się wyleżałem. Dwa tygodnie leżę całe. Skrzydła w bok i mach ogo­nem! Dwa podskoki w lewą stronę. Dwa podskoki w stronę prawą. I do lasu – frr! A żwawo! Szybko fruwa Elemelek, gubi katar i kaszelek. Schowam chustkę, tę od babci. Nie chcę kichać: apci, apci! I skarpetki oddam sowie. Chcę być zdrów! Niech żyje zdrowie!

Rodzic zadaje dziecku pytania: Co dolegało Elemelkowi? Co poradziły mu poszczególne postacie? Jak poczuł się, gdy zastosował te wszystkie rady? Co zrobił, by poczuć się zupełnie zdrowo?

Dzie­ci wstają i wykonują ćwiczenia Elemelka: Skrzydła w bok i mach ogonem! (dzieci wyciągają ręce w bok, ruszają miednicą na boki) Dwa podskoki w lewą stronę. Dwa podskoki w stronę prawą. I do lasu – frr! A żwawo! (ruszają rękami i przemieszczają się po pokoju).

2. „Ruch to zdrowie”– wykonywanie ćwiczeń ogólnorozwojowych z plastikową butelką.

Dzieci maszerują po obwodzie koła trzymając w ręku  plastikową butelkę. Dzieci uderzają w butelkę jedna dłonią. Zatrzymują się i wykonują ćwiczenia:

– stojąc w rozkroku, przekładają butelkę między nogami;

– unoszą butelkę do góry, ręce wyprostowane, kołyszą się na boki;

– leżą przodem (na brzuchu), nogi wyprostowane, butelkę trzymają oburącz, podnoszą głowę i ręce (nadal trzymając butelkę);

– leżą tyłem (na plecach), nogi zgięte w kolanach, między nimi butelka, robią skłon głową i podcią­gają kolana, dotykając butelką do głowy;

– podskakują obunóż z butelką między kolanami;

– przeskakują przez butelkę w przód i w tył;

– wyciszenie – dzieci kładą się na butelce (butelka znajduje się pod ich plecami) i turlają się wolno w przód i w tył.

3. Bardzo ważne jest mycie rąk. Ale dlaczego nie samą wodą tylko jeszcze mydłem? Aby zobrazować dzieciom jak ważne jest mydło wykonajcie eksperyment.

Do eksperymentu potrzebne będą: talerz, woda pieprz oraz mydło w płynie.

Przebieg doświadczenia:

Na talerz nalewamy nieco wody. Posypujemy wodę pieprzem ( nasze bakterie i wirusy ), równo po całej powierzchni. Dotykamy wody palcem i nic się nie dzieje – pieprz dalej pokrywa całą powierzchnię cieczy. Następnie moczymy palec w mydle i ponownie dotykamy nim powierzchnię wody. W momencie, gdy palec dotknie wody, pieprz migruje w kierunku brzegów naczynia, jakby uciekał. Czyli wniosek jest prosty - wirusy i bakterie boją się mydła !

Udanego eksperymentowania :)

 

poniedziałek 23.03.2020 r.

1. ,,Kolory wiosny" - porozmawiajcie o zmieniającej się przyrodzie, kwiatach, które przynosi wiosna i kolorach jakie pojawiają się na wiosnę. Niech dziecko spróbuje opisać ,,Panią Wiosnę" ( jak może wyglądać, jaką ma sukienkę, włosy, co niesie ? )

2. Gra w kolory - rodzic pokazuje kolor, dziecko nazywa go ( może podzielić nazwę danego koloru na sylaby ) i wymienia jak najwięcej rzeczy w tym kolorze. Możecie zrobić zawody kto wymieni więcej rzeczy w danym kolorze.

3. Wiosenny kwiat - dziecko wykonuje dowolną techniką np. farby, wyklejanka plasteliną czy kolorowymi kulkami bibuły dowolny kwiat pojawiający się wraz z nadejściem wiosny. Liczę na Waszą kreatywność i nieograniczoną wyobraźnię. Czekam na zdjęcia prac.

 

piątek 20.03.2020 r. 

1. ,,Topienie Marzanny" - słuchanie wiersza Józefa Ratajczaka:

Włożymy jej białą sukienkę,

na głowę włożymy wianek,

niech płynie sobie do morza,

dziś lub jutro nad ranem.

Dość już mamy zimy,

niech miną mrozy srogie,

rzeka ruszy spodd lodu

jak rozpalony ogień!

Do widzenia, Marzanno,

teraz na wiosnę pora,

już kwiaty wschodzą na łąkach

we wszystkich wiosennych kolorach.

Rozmowa na temat zwyczaju wrzucania Marzanny do wody, tego jak powinna wyglądać zimowa kukła.

2. ,,Marzanna - zimowa panna" lub ,,Gaik" - zwyczaj wprowadzania wiosny : rodzice wykonują wspólnie z dziećmi kukłę marzanny lub wiosenny gaik.

 

czwartek 19.03.2020r. 

1. ,,Przyjście wiosny" - słuchanie wiersza Jana Brzechwy:

Naplotkowała sosna,

że już zbliża się wiosna.

Kret skrzywił się ponuro:

przyjedzie pewnie furą..

Jeż się najeżył srodze

raczej na hulajnodze.

Wąż syknął

- ja nie wierzę,

przyjedzie na rowerze.

Kos gwizdnął:

Wiem coś o tym,

przyleci samolotem.

Skąd znowu - rzekła sroka

ja jej nie spuszczam z oka

i w zeszłym roku w maju

widziałam ją w tramwaju.

Nieprawda wiosna zwykle

przyjeżdża motocyklem.

A ja wam to dowiodę,

że właśnie samochodem.

Nieprawda, bo w karecie!

W karecie, co pan plecie?

Oświadczyć mogę krótko,

że płynie właśnie łódką!

A wiosna przyszła pieszo

już kwiaty z nią się śpieszą,

już trawy przed nią rosną i szumią

witaj wiosno.

Rozmowa z dziećmi na temat wiersza, po czym poznać, że zbliża się wiosna?  Dziecko wymienia zwierzęta występujące w wierszu i dzieli ich nazwy na sylaby.

2. Ile mam kwiatów? - zabawa matematyczna:

- rysujemy dziecku trzy wazony i prosimy, aby w pierwszym narysowało dwa kwiatki, w drugim cztery, a w trzecim np. trzy.

Data
29 marca
niedziela
Newsletter
Kalendarz