W co się bawić ze Stokrotką
piątek, 16.04.2021
1.Rozpoczynamy od gimnastyki buzi i języka :
https://www.youtube.com/watch?v=pxosB-1XKbg
2.Słuchanie opowiadania:
Kulturalny wieczór Maciej Mazan
– Jacuś, pobaw się ze mną – poprosiła Nikola.
Jacuś nie bardzo miał ochotę, ale tego dnia w przedszkolu było mało dzieci i zaczęło mu się
nudzić.
– No trudno – powiedział. – A w co?
– W kulturalny wieczór. Ja będę wielką damą, tak jak moja mama, a ty będziesz moim
narzeczonym.
– Wykluczone – oznajmił Jacuś i zrobił w tył zwrot.
– I zabierzesz mnie do cukierni na tort i ciastka z kremem! – dodała Nikola.
Jacuś Placuś bardzo lubił wszelkie słodycze, a zwłaszcza ciasta.
– A będzie tort czekoladowy? – spytał.
– Co tylko zechcesz – obiecała słodko Nikola.
Więc Jacuś niechętnie wrócił.
– A teraz weź mnie pod rękę – rozkazała Nikola.
– Dlaczego? – jęknął Jacuś.
– Bo tak jest kulturalnie. Poza tym będziemy mówić „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”,
ponieważ to też jest kulturalne.
Jacuś wziął Nikolę pod rękę i podszedł z nią do stolika.
– I co teraz? – spytał.
– Teraz przychodzi kelner, a my zamawiamy ciastka – wyjaśniła Nikola. – Ja poproszę uprzejmie
cztery rurki, pięć kawałków szarlotki i wuzetkę, ale małą, bo muszę dbać o linię, jak moja mama.
– A ja… – zaczął Jacuś.
– I jeszcze koktajl śmietankowo-truskawkowy! – wpadła mu w słowo Nikola.
– A ja poproszę tort czekoladowy…
– Opowiedz mi, jak ci minął dzień – przerwała mu Nikola.
– Przecież dzień jeszcze nie minął – zdziwił się Jacuś.
– Wiem, ale to kulturalnie tak spytać – oznajmiła Nikola.
– Oho – odezwał się Bobek, który akurat przechodził obok nich. – Jacuś, co robisz?
– Idź stąd – rzuciła Nikola. – Jacuś jest zajęty.
– Jacuś, nie pokopiemy piłki? – spytał Bobek.
– Za moment – wymamrotał Jacuś. – Tylko zjem tort.
Bobek zrobił wielkie oczy.
– Jaki tort? Tu gdzieś dają tort?
– Rany, Bobek! Jak ty wolno myślisz! My się tak bawimy! – wrzasnęła Nikola.
Bobek wzruszył ramionami i poszedł sobie.
– No to jak ci minął ten dzień? – spytała znowu Nikola.
– Tak sobie… – zaczął Jacuś, ale Nikola mu przerwała:
– O, są moje ciastka! Dziękuję, dziękuję uprzejmie!
– A ja chciałbym tort – wymamrotał markotnie Jacuś.
– No już, masz ten swój tort – zirytowała się Nikola i postawiła przed nim plastikowy klocek.
A potem zaczęła udawać, że zjada ciastka, głośno mlaszcząc.
– Wiesz co, Nikola… – zaczął Jacuś, lecz nie skończył.
– Ale pięknie wygląda ten twój torcik! – wrzasnęła Nikola. – Dasz kawałek?
I zanim Jacuś zdążył coś powiedzieć, zabrała mu cały klocek!
Tego było już za wiele. Jacuś potrafił wiele znieść, lecz nie mógł tolerować tego, że ktoś
zabiera mu tort, nawet na niby!
– Dość tego – powiedział i wstał. – Już się nie chcę z tobą bawić.
– Siadaj! – rozkazała Nikola. – Natychmiast siadaj! To, co zrobiłeś, było bardzo niekulturalne!
– To ty jesteś niekulturalna! – zdenerwował się Jacuś. – Mlaszczesz przy jedzeniu, nie słuchasz,
co mówię, ciągle mi przerywasz i obraziłaś mojego kolegę! Dziękuję uprzejmie za taki
kulturalny wieczór!
I poszedł sobie. Postanowił, że nie będzie się już bawić z Nikolą – no, chyba że Nikola zachowa
się kulturalnie i przypomni sobie, że oprócz „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”
istnieje jeszcze słowo „przepraszam”…
Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje pytania dotyczące tekstu, np.: W co Nikola chciała
się bawić z Jackiem? Jak w zabawie miały zachowywać się dzieci? Czy Nikola zachowywała
się w sposób kulturalny? Co zrobił na koniec Jacek?
3. Czas się poruszać. Zapraszam:
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
4. „Owocowe i szaszłyki” – zajęcia kulinarne.
Rodzic przygotowuje owoce, bezpieczne noże, wykałaczki, talerze i miski. Dzieci wykonują prace. Myją i obierają owoce, kroją je na plasterki i nadziewają na wykałaczki i układają na talerzu
lub wbijają w inny owoc, np. melon. Mogą też wszystko wymieszać tak aby powstała sałatka owocowa. Przed zajęciami rodzic przypomina o konieczności umycia rąk.
Kiedy owocowe smakołyki będą już gotowe dzieci nakrywają do stołu i zapraszają domowników na przyjęcie. Pamiętajcie o stosowaniu zwrotów grzecznościowych. SMACZNEGO:)
To już koniec przygody z nauką w domu:) W poniedziałek zapraszamy do przedszkola. Do zobaczenia :)
czwartek, 15.04.2021
1.Czas na poranną gimnastykę. Nie śpimy, ćwiczymy:
https://www.youtube.com/watch?v=oUFKW4OjhiM
2. „Co to znaczy być kulturalnym?” – burza mózgów.
Rodzic zadaje pytanie, dzieci odpowiadają, wszystkie odpowiedzi są dobre. Rodzic zapisuje odpowiedzi na kartce. Razem tworzą „Kodeks kulturalnych przedszkolaków”.
3.Zabawa ruchowa ,,Do góry i na dół…”
https://www.youtube.com/watch?v=c0oO629UPHQ
4. Praca w zeszycie grafomotorycznym strona 64 – ćwiczenia grafomotoryczne. Kolorowanie gąsienic, rysowanie po śladzie szlaczków cyfropodobnych.
5. „Idą mrówki” – zabawa paluszkowa na podstawie tekstu Małgorzaty Barańskiej. Dzieci siedzą skrzyżnie na podłodze. Podczas recytacji wiersza wykonują ruchy palcami.
Idą sobie mrówki dróżką: Dzieci kroczą po podłodze palcami wskazującymi i środkowym obu rąk.
pierwsza mrówka tupie nóżką, Stukają w podłogę palcem wskazującym jednej ręki.
druga mrówka tupie nóżką, Stukają w podłogę palcem środkowym tej samej ręki.
trzecia mrówka tupie nóżką, Stukają w podłogę palcem wskazującym drugiej ręki.
czwarta mrówka tupie nóżką. Stukają w podłogę palcem środkowym tej samej ręki.
Potupały, potupały Stukają w podłogę palcami wskazującymi i środkowymi obu rąk.
i w mrowisku się schowały. Zaciskają obie pięści.
6. ŁAPACZ SNÓW - Zabawa rozwijająca motorykę małą – wyprawka , strona 8.
Udanego dnia :) Miłej zabawy :)
14.04.2021 środa Zabawy matematyczne.
1.„Jeżeli ci wesoło” – na powitanie piosenka- rób to co wskazują słowa piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=5qEt-8VY7rM
2. „Gra w zielone” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci maszerują, podskakują bądź biegają w zależności od rytmu muzyki. Podczas przerwy w akompaniamencie głośno podajemy nazwę koloru, np. zielony. Dzieci muszą odszukać w pokoju rzecz w podanym kolorze i jej dotknąć. Zabawa powtarzana jest kilka razy. Można ustalić że np. kolor czarny powoduje, że dzieci stają prosto w bezruchu.
3.„Liczymy zakrętki” – zabawa matematyczna. Proszę o przygotowanie 9 pudełek , (miseczek, koszyczków, talerzyków plastikowych albo kartek)i bardzo wielu zakrętek od butelek oraz kartoniki z cyframi1-9.
Rodzic wrzuca do pierwszego pudełka z lewej strony 1 zakrętkę , następnie prosimy, aby do następnego pudełka dzieci wrzuciły o jedną zakrętkę więcej. Tak samo robimy z kolejnymi pudełkami. Na koniec dzieci liczą zakrętki w każdym pudełku i dobierają kartonik z odpowiednią cyfrą . Przy ostatnim pudełku demonstrujemy cyfrę 9. Później można pobawić się w zadania: np. Ile jest zakrętek razem w pudełku 1 i 4? itd. ale tak, żeby suma nie przekroczyła 9.
Bohaterem dzisiejszego dnia jest 9
4.Praca w KP4.10 – wprowadzenie liczby 9 w aspektach kardynalnym i porządkowym.
Obejrzyj kartę pracy na stronie 10. Pokaż tyle palców ile jest na obrazku. Pokazuj palce licząc głośno do 9. Przyjrzyj się cyfrze 9 narysuj ją palcem po śladzie ,a potem palcem w powietrzu. Co przypomina ci ten kształt? Policz głośno czerwone koraliki wskazując je po kolei.
A teraz opowiedz co robią dzieci. Czy kulturalna osoba zostawia po sobie śmieci? Porozmawiaj z rodzicami na ten temat. Wykonaj zadanie wg polecenia w książce.
Posłuchaj piosenki https://www.youtube.com/watch?v=JdcGTOAAuKg
5. „Zrób tyle, ile słyszysz” – zabawa ruchowa. Włączamy dowolną muzykę, dzieci poruszają się w jej rytmie po pokoju. Podczas przerwy w muzyce słuchają, ile razy mama/tata klaśnie i tyle samo razy wykonują podane ćwiczenie, np. skłony, przysiady, pajacyki, podskoki itd.
6.Domowe zabawy matematyczne - wiem, że bardzo lubicie liczyć, segregować, kodować oto kilka inspiracji do zabaw z wykorzystaniem pomocy, które w każdym domu można znaleźć .....
„Zaproszenia na wystawę” – zaproście rodziców na wystawę ( pamiętajcie o słowach proszę, dziękuję) – z zakrętek, których używaliście do liczenia ułóżcie wzór, obraz.....może mama/tata też spróbują
Miłej zabawy:)
wtorek, 13.04.2021
Dzisiaj potrzebne będą produkty z następujących sklepów : apteka, piekarnia, sklep obuwniczy, warzywniak i sklep odzieżowy ( każdy z tych produktów proszę zapakować do osobnej torebki i zawiązać, tak aby dziecko nie widziało co jest w środku ale miało możliwość rozpoznać po dotyku). Potrzebne też będą produkty spożywcze, które dziecko będzie rozpoznawało za pomocą zmysłu smaku.
Proszę też wydrukować i rozciąć na części poniższe obrazki ( wymieszać je ).
1. „Na zakupach” – słuchanie opowiadania z serii Dobre Wychowanie:
Krzyś od rana dziś gotowy
Jedzie z mamą na łowy do…. MARKETU!
Wózek – większy jest od Krzysia!
Ale Krzyś ma siłę dzisiaj
pchać go z pasją między półki
i polować na… sprawunki!
Samolocik, samochodzik,
robot – super! Bo sam chodzi!!!
Układanki, klocki lego…
Krzyś upycha… Lecz, dlaczego
mama marszczy gniewnie czoło?!
Tyle skarbów jest wokoło,
że ich wszystkich nie wpakuje!
Czemu się tak denerwuje
mama?! Że nie zmieści proszku???
Jest tu jeszcze miejsca troszkę!
Zmieści się co nieco jeszcze…
No! Krzyś gotów! W miejscu drepcze!
Już do kasy z wózkiem pruje…
A tu mama go stopuje!
Ze spokojem, metodycznie,
z wózka ściąga skarby liczne!!!
I na półki je odkłada…
Krzyś skamieniał. Woła: „Zdrada!
Nieuczciwie mama gra!
To upolowałem ja!!!
To bezprawie!” – Krzyś zawoła,
ryknie, tupnie, aż dokoła
ludzie z oburzenia stają,
Krzysia kręgiem otaczają…
Myślę, że już sami wiecie,
jak się kończy dzień w markecie?
Krzyś, zakupy zapłakany
kończy… Siłą wyciągany!
Z marną, jedną ciężarówką!
I, za wózka zwrot, złotówką!!!
Ma pretensję Krzyś do mamy,
Że mu tak popsuła plany.
Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje pytania, np.: Gdzie poszedł Krzyś z mamą? Co on tam robił? Jakie rzeczy powkładał Krzyś do wózka? Jak na sprawunki Krzysia zareagowała mama? Jak skończyła się dla Krzysia wyprawa do marketu? Czy Krzyś właściwie zachowywał się w sklepie?
2.„W sklepie” – zabawa słownikowa:
Rodzic pokazuje dziecku kartę pracy z różnymi rodzajami sklepów. Dziecko próbuje nazwać poszczególne sklepy i wymienić ich asortyment. Następnie rodzic odczytuje nazwy a dziecko łączy je z odpowiednim obrazkiem.
3.Zagadki rozwijające zmysł dotyku
W nieprzezroczystych workach foliowych rodzic ukrywa różne przedmioty np. – but, owoc itd. Zaprasza dzieci, aby odgadły, co się kryje w worku. Mówi dzieciom, że mogą dotykać worków, potrząsać nimi. Prosi, by dzieci wymieniły nazwę sklepu, w którym można kupić dany produkt.
4.Zagadki rozwijające zmysł smaku
Następnie dzieci odgadują nazwy produktów spożywczych z zawiązanymi oczami posługując się zmysłem smaku np. – owoce, ser. Gdy im się uda odgadnąć, co to jest, muszą podać nazwę sklepu, w którym można kupić te produkty.
5.Zagadki rozwijające słuch i koncentrację
Rodzic czyta dzieciom zagadki Anny Urszuli Kamińskiej, dzieci je odgadują ( odpowiedź można podawać też w języku angielskim ) i podają nazwę sklepu, w którym można kupić ten przedmiot:
Malutki bobas lub dama mała.
Z plastiku, gumy i szmatek cała.
Największym skarbem jest małej Zosi,
choć tylko mruga i rzęsy unosi. (lalka – doll)
Każdy mały budowniczy
układanie ich wciąż ćwiczy.
Złoży z nich dom oraz wieżę.
Jak inżynier, mówię szczerze! (klocki – blocks)
Jest okrągła – taka kula
Po boisku często hula
Mknie do kosza tak łagodnie
Jak szalona gra w dwa ognie! (piłka – ball )
6.Zagadki rozwijające zmysł wzroku
Rodzic ma przygotowane 4 pocięte na kawałki obrazki: lalka, but, warzywa, książka. Prosi, aby dzieci złożyły obrazki w całość i powiedziały, z jakiego sklepu pochodzą te przedmioty.
7.Zagadki rozwijające słuch fonemowy
Rodzic rozkłada na dywanie obrazki poskładane w całość przez dzieci w poprzednim zadaniu. Wypowiada pierwszą sylabę wyrazu, dzieci wskazują obrazek przedmiotu, którego nazwa zaczyna się daną sylabą, wyklaskują nazwę przedmiotu, podają nazwę właściwego sklep.
8.Praca z książką strona 9 – liczenie wyrazów w zdaniu, głosek w wyrazach. Omówienie sytuacji przedstawionych na obrazkach.
9.Na koniec zbudujcie sklep i pobawcie się z rodzicami lub rodzeństwem. Pamiętajcie o stosowaniu zwrotów grzecznościowych.
Miłego dnia :) Do jutra :)
poniedziałek, 12.04.2021
1.Zabawa na powitanie :
https://www.youtube.com/watch?v=fKECl8F-rCY
2„Kwoka” – słuchanie wiersza Jana Brzechwy:
Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka
I mówiła z przekonaniem:
– Grunt – to dobre wychowanie!
Zaprosiła raz więc gości,
By nauczyć ich grzeczności.
Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
– Widział kto takiego osła?!
Przyszła krowa. Tuż za progiem
Zbiła szybę lewym rogiem.
Kwoka, gniewna i surowa,
Zawołała: – A to krowa!
Przyszła świnia prosto z błota.
Kwoka złości się i miota:
– Co też pani tu wyczynia?
Tak nabłocić! A to świnia!
Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła. Kwoka, wściekła,
Coś o łbie baranim rzekła
I dodała: – Próżne słowa,
Takich nikt już nie wychowa,
Trudno… Wszyscy się wynoście!
No i poszli sobie goście.
Czy ta kwoka, proszę pana,
Była dobrze wychowana?
Rozmowa na temat wiersza. Dziecko odpowiada na pytania: Co postanowiła zrobić pewna kwoka? Kogo zaprosiła? Jak zachowywali się goście? Jak zachowywała się kwoka? Czy ta kwoka była dobrze wychowana?
3.Zabawa paluszkowa ,,Wiosenna burza”
Pada deszczyk, pada, pada,
(Uderzamy palcem o podłogę lub o stolik)
coraz prędzej z nieba spada.
(Przebieramy wszystkimi palcami.)
Jak z konewki woda leci,
(Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)
A tu błyskawica świeci...
( Klaszczemy w dłonie nad głową.)
Grzmot !!!
(uderzamy piąstkami o podłogę.)
4.„W restauracji” – zabawa dydaktyczna.
Potrzebne będą dwie kartki, na których dziecko napisze TAK ( zielona kredka ) i NIE ( czerwona kredka). Rodzic czyta dzieciom zdania, zaś one określają, czy to jest prawda, czy fałsz. Jeżeli prawda wskazują na kartkę z napisem TAK, jeżeli fałsz – wskazuję napis NIE.
– W restauracji można krzyczeć i piszczeć.
– Restauracja to miejsce, w którym rodzeństwo może się kłócić.
– W restauracji jesteśmy dla wszystkich mili i uprzejmi.
– W restauracji spokojnie czekamy na nasz posiłek.
– Zawsze dziękujemy za podany posiłek.
– Gdy nam coś nie smakuje, to chrząkamy i pokazujemy język.
– Nawet jak nam coś nie smakuje, zachowujemy się kulturalnie.
– W restauracji możemy biegać między stolikami.
– Jeżeli w restauracji jest kącik dla dzieci, to możemy tam się grzecznie bawić.
5.Praca w książce – strona 7–8 – wycinanie obrazków, układanie historyjki obrazkowej, budowanie wypowiedzi.
6.Czas się troszkę poruszać. Zapraszam :
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
7.Praca w ZG 63 – ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie talerza w tunelu, rysowanie według kodu, rysowanie kubków po śladzie.
Udanej zabawy:) Do jutra :)
Nowe słownictwo :
a lion - lew
a monkey - małpa
a zebra - zebra
a giraffe - żyrafa
a hippo- hipopotan
Throw the beanbag
To idealna zabawa na rozpoczęcie pracy ze słownictwem. Dziecko rzuca woreczek wypełniony grochem na rozłożone na podłodze karty. Mogą wycelować w słowo, które już znają, a może im się to nie udać, tak czy inaczej wspólnie powtarzamy “wylosowany” wyraz. Po jednej rundzie można przyspieszyć tempo zabawy i/lub w pierwszej rundzie każdy wyraz powtarzać dwa razy (np. wolno i szybko), w drugiej tylko raz (szybko). Bardzo fajna i angażująca zabawa.
Step on…
Czyli nowa zabawa, na punkcie której dzieci dosłownie oszalały! Zasady bardzo proste: dzieci biegają/chodzą po pokoju, w tle gra muzyka, rodzic zatrzymuje ją w pewnym momencie i wypowiada słowo, które dzieci muszą szybko odnaleźć i na nim stanąć.
Telescope
Ta zabawa to także nowość, idealnie nadająca się do powtórzenia poznanych słów, także dla najmłodszych dzieci. Kartę z obrazkiem zwijamy w rulonik i związujemy gumką-recepturką, podajemy ją dzieciom prosząc by zajrzało do środka i spróbowało odgadnąć, co widzi. Następnie rozwijamy kartę i sprawdzamy na ile przewidywania dzieci się sprawdziły :)
Find an animal
Dzieci poruszają się po pokoju przy muzyce, kiedy muzyka ucichnie rodzic podaje nazwę zwierzęcia do którego dzieci muszą jak najszybciej podbiec.
Guess!
Na sam koniec zajęć, kiedy przychodzi czas na sprzątanie, możecie wykorzystać tę grę. Wszystkie karty odwracamy tak, by nie było widać co się na nich znajduje, wskazujemy jedną z nich i mówimy What’s this? Guess! Kartę odwracamy dopiero, kiedy dzieci odgadną znajdujące się na niej słowo. Po kolei zbieramy wszystkie plansze z podłogi :)
piątek, 09.04.2021
1.Na początek troszeczkę się poruszamy:
https://www.youtube.com/watch?v=W9Jyu7bfjho
2. Rodzic zadaje dziecku zagadkę:
„Tutaj znajdziesz dawne zbroje,
tarcze, miecze oraz zwoje
dzbanki, kości, znaleziska,
co pochodzą z wykopaliska.
Obcy tutaj wiatru szum,
bo to jest...” (muzeum)
3.Czas na krótką bajkę, która przybliży wam temat muzeum:
https://www.youtube.com/watch?v=-a0rtG4PFqk
4. „Posągi” – zabawa ruchowa.
Dzieci poruszają się swobodnie w różnych kierunkach. Na hasło rodzica: Posągi! – dzieci zatrzymują się, przyjmują dowolną pozę i pozostają w niej nieruchome jak posągi aż do czasu, gdy usłyszą hasło : Dzieci! Zabawę powtarzamy kilka razy.
5.A teraz czas na wizytę w prawdziwym muzeum. Zapraszam:
https://www.youtube.com/watch?v=MxtimhYHx6c
6.„Co gromadzimy w muzeum?” – zabawa słownikowa.
Rodzic zadaje pytania, dzieci odpowiadają na podstawie filmu i swoich doświadczeń. Zwracamy uwagę, że muzeum może też wyglądać inaczej, np.: skanseny, izby pamięci, centra kulturalne, muzea wirtualne. W każdym muzeum są gromadzone i prezentowane inne przedmioty. Na koniec rodzic zadaje pytanie: Dlaczego gromadzimy różne rzeczy i pokazujemy je na wystawach?
Kierujemy rozmową w taki sposób, aby dzieci zrozumiały, że w muzeum zdobywamy wiedzę o przeszłości.
7.Praca z zeszytem grafomotorycznym strona 62.
Do zobaczenia po weekendzie:)
czwartek, 08.04.2021
Dzisiaj potrzebne będą trzy kartki z wydrukowanymi wyrazami PROSZĘ, PRZEPRASZAM, DZIĘKUJĘ ( napisy dużymi, drukowanymi literami ! ).
1.Wysłuchanie piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=kwLEwyI-JzM
Rozmowa nt treści:
Poproście dzieci, aby powiedziały jakie trzy magiczne słowa usłyszały w piosence oraz kiedy ich używamy.
Następnie dzieci określają pierwszą i ostatnią głoskę w każdym wyrazie oraz dzielą je na sylaby.
Kolejny raz słuchamy piosenki. Kiedy pojawiają się odpowiednie słowa podnosimy kartkę z tym wyrazem, tak aby dziecko zapamiętało zapis danego słowa.
W celu utrwalenia czytania globalnego możemy pobawić się z dzieckiem w zabawę ,,Co zniknęło?”. Rozkładamy trzy wyrazy na stole, prosimy o zamknięcie oczu i odwracamy jeden wyraz. Zadaniem dziecka jest odgadnąć jaki wyraz jest odwrócony.
Jeżeli uznają Państwo, że dziecko prawidłowo rozpoznaje zapis danego słowa rozpoczynamy zabawę ruchową.
2. „Przeczytaj i zrób!” – zabawa ruchowa.
Dzieci biegają swobodnie po sali w rytm muzyki, Podczas przerwy w muzyce odczytują magiczne słowo z kartki, a następnie wykonują przypisany do tego gest: dziękuję – podają dłoń, przepraszam – przytulają się do rodziców, proszę – wskazują ręką.
3.„Na koncercie” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic prezentuje dzieciom dwa fragmenty filmów z koncertów: muzyki rockowej i muzyki klasycznej. Zadaniem dzieci jest określić, czym różnią się te dwa koncerty, na jakich znanych im instrumentach grali muzycy oraz jak należy się zachować na jednym, a jak na drugim koncercie.
https://www.youtube.com/watch?v=WMM2qzJOeuY
https://www.youtube.com/watch?v=STUkbMPtDtk
4. Praca z książką (strona 6) – ćwiczenia w wycinaniu. Rozwijanie percepcji wzrokowej, rozwijanie słuchu fonematycznego, nazywanie instrumentów muzycznych.
Udanej zabawy :) Do jutra :)
7.04 2021 środa
"W teatrze" wiodąca aktywność: matematyczno-przyrodnicza
„Po co jest teatr” – słuchanie wiersza Joanny Kulmowej.
Ta drabina to schody do nieba,
a ta miska pod schodami to księżyc.
Tamten miecz to zwyczajny pogrzebacz,
a z garnków są hełmy rycerzy.
Ale kto w te czary nie uwierzy?
To jest teatr.
A teatr jest po to,
żeby wszystko było inne niż dotąd.
Żeby iść do domu w zamyśleniu,
w zachwycie.
I już zawsze w misce księżyc widzieć...
Rozmowa na temat utworu.
O jakim miejscu opowiada wiersz?
Co niezwykłego dzieje się w teatrze?
Po co jest teatr?
„W teatrze” – praca z obrazkiem. Otwórz swoją książkę z numerem 4 na stronie 5 .
Przyjrzyj się obrazkowi, opowiedz ci na nim widzisz. Rodziców proszę o kolejne wskazywanie na obrazku elementów: scena, dekoracje, aktorzy, kotary, rekwizyty, widownia i rozmawianie z dziećmi o funkcji danej osoby, rzeczy lub miejsca w teatrze.
„Zatrzymujemy przedstawienie” – zabawa ruchowa przy muzyce . Poruszajcie się po pokoju według
rytmu muzyki. Podczas przerwy w muzyce zatrzymajcie się nieruchomo jak zatrzymana klatka filmu.
Praca z KP4.5 – przeliczanie elementów, odzwierciedlanie liczby za pomocą symboli.
Rozwijanie percepcji wzrokowej.
Praca w ZG61 – rysowanie obrazka po kropkach i po śladzie. Rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
„Kukiełka z łyżki drewnianej” – zabawa plastyczna. Oczywiście jeżeli nie macie drewnianej (plastikowej) łyżki nic nie szkodzi !Od czego dziecięca pomysłowość i kreatywność. Podpowiem, że w przedszkolu wykorzystywaliśmy do tego celu : rurki po ręcznikach papierowych, patyczki, rurki do napojów, ścinki materiałów i to co można znaleźć w szufladzie przedszkolaka : papier kolorowy, kawałki folii, filcu, kartonu......Ważne żeby wasze paluszki popracowały i jeszcze, żeby ta praca sprawiła Wam radość!
Oto kilka inspiracji...
„Zabawa w teatr” – zabawy dowolne dzieci z wykorzystaniem zrobionych kukiełek.
Zaproście rodziców na przedstawienie. Domowy teatr z kurtyną z koca, dziećmi- aktorami, widzami – rodzicami to wspaniała zabawa nie tylko na dzisiaj..... Słyszałam ,że wspaniałe z was przedszkolaki dlatego tylko przypominam ,że po zabawie zabawki trafiają na swoje miejsce, a słowa proszę, dziękuję przepraszam są często używane.
A teraz zabawa w kodowanie. Zaprowadź widzów na ich miejsca na widowni.
Miłej zabawy:)
wtorek, 06.04.2021
Proszę przygotować kartkę z wydrukowaną literą F.
1. „Jeżeli ci wesoło” – zabawa integracyjna. Dzieci stojąc słuchają piosenki i gestem ilustrują słowa piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=T5UoFi8JszM
2.„W kinie” – słuchanie wiersza:
Piegowaty Jaś z Radzynia
co sobotę szedł do kina.
Co sobotę wszyscy w kinie
mieli dość Jasiowych minek.
Bo ten piegowaty chłopak
wszystko robił tam na opak,
głośno gadał, jadł, szeleścił,
ze sześć paczek chrupek zmieścił.
Potem czas na popijanie,
puszek z sykiem otwieranie,
tupot nóg i głośne śmiechy,
ależ Jasio miał uciechę!
Jaś się dziwił, że dziewczyna
żadna nie chce z nim do kina.
A koledzy też nie chcieli,
widząc Jasia osłupieli…
Pewnej soboty bez jego wiedzy
usiedli za nim jego koledzy,
jedli i pili głośno chrząkając,
i Jasiowi w fotel często stukając.
Jasia Pieguska złość już rozsadza!
A widzisz Jasiu, jak to przeszkadza…
„cicho” – wyszeptał – „film oglądajcie…”
I w oglądaniu nie przeszkadzajcie.
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania dotyczące tekstu, np.: Gdzie co sobotę chodził Jaś? Co on tam robił? Czy to było właściwe zachowanie? Co się stało pewnej soboty? Czy zachowanie kolegów przeszkadzało Jasiowi?
3.„Jak należy kulturalnie zachować się w kinie?” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic mówi zdania, dzieci mają określić, czy to jest właściwe ( klaszczą i podskakują), czy też niewłaściwe zachowanie ( tupią ).
Przykładowe zdania:
W kinie jemy chipsy i głośno szeleścimy torebkami;
W kinie spokojnie oglądamy film, nie komentując sytuacji;
W kinie kładziemy nogi na fotel sąsiada, bo tak jest nam wygodnie siedzieć;
W kinie siadamy wygodnie, ale tak, aby nikomu nie przeszkadzać;
W kinie jemy i pijemy, głośno chrząkając.
4.Praca z KP4.2–3 – rozwijanie umiejętności kulturalnego zachowania się, rozwój społeczny.
5.„Zatrzymujemy film” – zabawa ruchowa.
Dzieci poruszają się do ulubionej piosenki. Rodzic zatrzymuje melodię. Podczas przerwy w muzyce stają nieruchomo – jak zatrzymana klatka filmu. Zabawę powtarzamy kilka razy.
6.„W fotelu kinowym” – zabawa słuchowa. N. prosi, aby dzieci wygodnie usiadły jak w fotelu kinowym i aby podały nazwy przedmiotów przedstawionych na obrazkach (książka strona 4). Następnie dzieci liczą sylaby w poszczególnych słowach, wskazują głoskę na początku. Zadajemy pytanie jaką głoskę dziecko słyszało najczęściej.
7.Wprowadzenie głoski F:
Pokazujemy dziecku kartkę z zapisem litery F, prosimy aby odtworzyło zapis najpierw w powietrzu a następnie np. na tacce z mąką lub kartce.
Prosimy o wykonanie pozostałych poleceń z książki.
8.Zeszyt grafomotoryczny strona 61.
Dobrej zabawy :) Do jutra :)
piątek, 02.04.2021
Mam nadzieję, że koszyczek już jest ukryty . Jeżeli tak, to zaczynamy.
1.Odczytanie listu od zajączka:
Drogie Dzieci!
Niedawno biegałem po polach i postanowiłem wpaść do waszego domu .Słyszałem bowiem w lesie, gdzie echo daleko niesie, że Wy przedszkolaki to super dzieciaki. Chętnie pracujecie, aktywnie udział w zajęciach bierzecie. Lubicie śpiewać i tańczyć, to sam słyszałem kiedy po domu sobie kicałem. Na szczęście nikt mnie nie widział bo wpadłem do waszego domu i zostawiłem na stoliczku list dla Was abyście dzisiaj ucztowali. Otóż wiosna - to pora radosna a w niej Święta i to jakie!Te radosne, kolorowe w bazie, kurki, babki i mazurki wystrojone. Więc i Wy drogie dzieciaczki wykonajcie zadań kilka, a w nagrodę otrzymacie niespodziankę z pięknego koszyczka. Pozdrawiam i życzę miłej zabawy!
2. Słuchanie opowiadania pt. "Komu potrzebne są święta":
Na wiejskim podwórku, w przytulnym kurniku, mieszkało sobie śliczne kurczątko ze swoją mamą- kurą i tatą-kogutem. Mama kura uczyła je dreptać po podwórku i wygrzebywać pazurkami z ziemi pyszne ziarenka i robaczki. Tata kogut pokazywał, jak trzeba wskakiwać na płot i piać donośnie- kukuryku. Oboje rodzice bardzo kochali swoje maleństwo.
Aż nagle, któregoś dnia, a było to wczesna wiosna, kurczątko spostrzegło, ze rodzice nie mają już dla niego tyle czasu.
-Pii, pii ... pobaw się ze mną, mamo- prosiło kurczątko.
-Ko,ko,ko –gdakała kura, nie mama dzisiaj czasu, muszę znieść dużo jajek, ko,ko,ko Wielkanoc już blisko! pobaw się samo maleństwo.
I kura poszła znosić jajka.
Kurczątko pobiegło do taty koguta.
-Pi, pi ... Nudzi mi się ... Pobaw się ze mną tatusiu!
-Kukuryku ! Nie mam dziś czasu, muszę obudzić gospodynie i ogłosić całemu światu, że Wielkanoc już blisko. Pobaw się samo maleństwo i kogut wskoczył na płot wołając donośnie –kukuryku!
Obrażone kurczątko poszło w świat. Na łące spotkało baranka.
- Bee, bee dokąd idziesz Maleństwo ? Takie małe kurczątka nie powinny oddalać się same od domu, bee...
- Pi,pii... Przez tę Wielkanoc nikt nie ma dla mnie czasu. Komu w ogóle potrzebne są te Święta?
- Jak to, bee...nie wiesz? No to posłuchaj:
- Święta potrzebne są kwiatom, żeby mogły kolorami przystroić świat
- Święta potrzebne są mamusiom, żeby mogły upiec pyszne wielkanocne ciasta: baby i mazurki
- Święta potrzebne są tatusiom, żeby ukryć prezenty od wielkanocnego zajączka.
- Święta potrzebne są też dzieciom, żeby mogły zaczarować jajka w kolorowe pisanki
Aha ! Pi, pi teraz już rozumiem, muszę szybko przeprosić rodziców, że byłem niegrzeczne, a potem pobiegnę sprawdzić czy wszystko już gotowe do Wielkanocy, pi, pii Do widzenia baranku !
Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu :
· Kto występował w opowiadaniu?
· Gdzie mieszkało kurczątko? Z kim?
· Dlaczego rodzice nie mieli czasu dla kurczątka?
· Co zrobiło? Kogo spotkało?
· Komu potrzebne są Święta Wielkanocne?
3.Masażyk relaksacyjny (dzieci wykonują go rodzicom, rodzice dzieciom):
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia paluszkami- kropki)
Była też w paseczki. (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki. (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki. (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)
4. Praca z książką – strona 44. Rozwijanie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia .
5. Quiz o wielkanocy – Jeżeli rodzic przeczyta zdanie prawdziwe dzieci podskakują i klaszczą , jeżeli fałszywe tupią nogami:
Zimą obchodzimy Święta Wielkanocne?
Pisanki to udekorowane jajka wielkanocne?
W śmigus-dyngus polewamy się wodą?
W czasie śniadania wielkanocnego dzielimy się czekoladą?
W Wielką Sobotę zabieramy ze sobą do kościoła misia?
Sok pomarańczowy wkładamy do koszyczka?
Święta Wielkanocne to czas radości?
6. Praca z książką – strona 43.
7. Odczytanie listu od zajączka:
Kochane dzieci
Gratuluję. Wszystkie zadania wykonane. Na zakończenie spotkania chciałbym złożyć Wam życzenia: Zdrowia, szczęścia i marzeń spełnienia! A teraz w związku z Wielkanocnymi Świętami obdaruję Was zajączkowymi prezentami. Te słodkości to skromne dary za waszą pracę domową wraz z rodzicami. I pamiętajcie, za rok, może znowu do Was przyjdę i czymś zaskoczę. A teraz wracam już do mojego lasu. Może i Wy mnie odwiedzicie, lecz pamiętajcie, w lesie trzeba dbać o ciszę, nie rzucać śmieci, nie łamać gałęzi, nie płoszyć mieszkańców, bo las to dom dla wszystkich zwierząt. My się cieszymy z odwiedzin dzieci – lecz takich którzy kochają przyrodę i o nią dbają.
Rodzic naprowadza dziecko do miejsca, w którym znajduje się koszyczek poprzez zabawę ciepło-zimno.
8. Na koniec, aby wasz dom udekorowany był świątecznie wykonajcie girlandę, która znajduje się w wyprawce – strona 12. I pamiętajcie, aby pomagać rodzicom w wielkanocnych przygotowaniach. Wesołych Świąt !!! Odpoczywajcie i nabierajcie sił:)
Udanej zabawy :)
czwartek , 01.04.2021
1.„Wielkanocny stół” – słuchanie wiersza Ewy Skarżyńskiej:
Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych,
lukrowana baba rozpycha się na nim,
a przy babie –mazurek w owoce przybrany.
Palmy pachną jak łąka w samym środku lata.
Siada mama przy stole, a przy mamie tata.
I my.
Wiosna na nas zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka.
Wpuśćmy wiosnę,
niech słońcem zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe!
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje dzieciom pytania: Jak wygląda w wierszu stół wielkanocny? Czym jest udekorowany? Co stoi na nim? Kto siada przy stole? Kto zerka na wszystkich zza firanek?
2.Praca z książką – strona 48 – rozwój społeczny, rozwijanie percepcji wzrokowej.
Dzieci wycinają fragmenty obrazka ze strony 51 i naklejają je we właściwe miejsca. Następnie kończą ozdabianie obrusu. Po zakończonej pracy opowiadają co powinno znaleźć się na wielkanocnym stole?
3.„Nakrywamy do stołu” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic szykuje stół, krzesełka, lalki, misie oraz wszystko to, co jest potrzebne do nakrycia świątecznego stołu. Zadaniem dzieci jest nakryć do stołu tak, aby wszystkie lalki, misie miały swoją zastawę (talerze, sztućce, szklankę, serwetkę). Na koniec przeliczają poszczególne elementy, wskazują czego jest mniej, a czego więcej.
4.„Zajączki” – zabawa paluszkowa
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca. Dziecko zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.
5.Praca z książką - strona 46 – rozwijanie umiejętności językowych.
Miłego dnia :) Do jutra :)
A na koniec kilka słów tylko do rodziców. Proszę na piątek przygotować koszyczek z jajeczkami czekoladowymi lub innymi słodkościami, który zostanie schowany przed dzieckiem jeszcze przed rozpoczęciem piątkowych zajęć. DZIĘKUJĘ ;)
31.03.2021 środa
• „Wielkanocny koszyczek” – zabawa dydaktyczna.
Porozmawiajcie z rodzicami o wielkanocnym koszyczku : Co to jest święconka? Gdzie się chodzi ze święconką, z kim powinno się iść? Jakie rzeczy wkłada się do koszyczka? Dlaczego? Rodzic opowiada co należy wkładać do koszyczka i dlaczego: jajka – nowe życie, baranek– symbol Pana Jezusa, owies – wiosna, wędlina – dostatek, chleb – żeby go nigdy nie zabrakło,babka wielkanocna – radość ze spotkania przy wielkanocnym stole.
• „Malujemy oburącz wielkanocny koszyk” – zabawa rozwijająca koordynację wzrokowo- -słuchowo-ruchową.
Aby kartka nie ruszała się można ją przykleić taśmą. Powiedzcie wyliczankę i namalujcie w powietrzu oburącz koszyczek. Później te same czynności powtórzcie kartkach, następnie z wykorzystaniem kredek. Na koniec narysujcie kurczaczka.
Wielkanocny kosz robimy,
Zaraz go z witek złożymy.
Tu gałązka, a tam druga,
Już kurczaczek z niego mruga.
• „Wyścig z pisankami” – zabawa ruchowa. Znacie już tę zabawę , dzisiaj spróbujcie przejść po pokoju z plastikowym jajkiem na łyżce omijając przeszkody. Udało się ?Gratulacje!!!! A jeżeli nie- spróbuj jeszcze raz, nie poddawaj się .Powodzenia !
• Praca w KP3.47 – rozwijanie percepcji wzrokowej, opowiadanie treści obrazka.
Uzupełnijcie obrazki nalepkami. Powiedzcie, jakie produkty można włożyć do święconki. Następnie pokolorujcie pola zgodnie z kodem.
• „Liczymy pisanki” – zabawa dydaktyczna. Potrzebne będą jajka wycięte z papieru – 10 sztuk.
Układajcie jajka , liczcie i rozwiązujcie zadania . Podpiszcie rozwiązanie za pomocą cyfr lub narysowanych kresek.
– Ala do koszyka włożyła 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 4. Ile pisanek jest w koszyku?
– Zosia włożyła do koszyka 2 pisanki. Asia włożyła 3 pisanki. Przyszedł Staś i włożył jeszcze 2 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku?
– Mama pomalowała 3 pisanki. Tata pomalował 3 pisanki. Ich synek pomalował tylko 1. Ile pisanek pomalowali razem?
– W koszyku było 10 jajek do malowania pisanek. Przyszedł Krzyś i potłukł 2 jajka. Ile jajek pozostało w koszyku?
Kolejne zadania możecie tworzyć według własnego pomysłu. A może wy wymyślicie zadanie dla rodziców?
• „Zrób tyle, ile słyszysz” – zabawa ruchowa.
Pobawcie się przy muzyce. Na przerwę macie za zadanie słuchać, ile razy mama/ tata klaśnie w dłonie. Zróbcie tyle ćwiczeń ile dźwięków usłyszycie np.: przysiady, pajacyki, podskoki .
• Praca w ZG60 – ćwiczenia grafomotoryczne.
Narysujcie obrazek w tunelu. Napiszcie w ramkach tyle kresek, ile jest figur każdego rodzaju i w danym położeniu.
A teraz propozycje na spędzanie wolnego czasu
A może spacer......?
Jest piękna pogoda jeżeli tylko możecie spędzajcie czas na wolnym powietrzu , tam też można uczyć się liczenia proponuję liczyć: kwiatki, kamyczki, patyczki, chmurki na niebie, ptaki, motylki ( czy widziałyście już cytrynka?).Można zmierzyć ile kroków jest do ławki, a ile od patyka do patyka....Na spacerze można pobawić się z rodzicami w zabawę np. „Widzę coś zielonego , widzę coś okrągłego, widzę coś czego nazwa zaczyna się na „s”. A po spacerze i zabawch każy przedszkolak to wie trzeba.........tak, tak ,umyć ręce ciepłą wodą z mydłem.
A może wesoła historyjka o zajączku wielkanocnym?
Miłej zabawy :)
wtorek , 30.03.2021
Proszę o przygotowanie 5 jajek wyciętych z papieru, które dzieci będą ozdabiały podczas słuchania wiersza.
1.Słuchanie wiersza Krystyny Różeckiej „Pisanki”.
„Pisanki”
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.
Dziecko udziela odpowiedzi na pytania:
Co było na pierwszej, drugiej, trzeciej pisance itd.?
Na której z kolei pisance są laleczki, gwiazdki itd.?
A następnie ozdabia kolejne pisanki według opisu w wierszu. Liczy pisanki od strony lewej do prawej i odwrotnie. Określa, ile ich jest. Rodzic chowanie jedną z pisanek a dziecko odgaduje, której brakuje i jak była ozdobiona.
2. "Złodziej jajek" - zabawa ruchowa:
Dziecko jest "zajączkiem wielkanocnym", siedzi na środku pokoju i pilnuje pisanek. Ma zawiązane oczy i musi się skoncentrować na dźwiękach. Rodzic to -"lis" który chce wykraść jajka. Podchodzi ostrożnie do koszyczka z pisankami. Jeżeli "zajączek wielkanocny" usłyszy skradającego się "lisa", wskazuje kierunek, z którego dochodzi dźwięk. Wtedy "lis" wraca na miejsce i ponownie może spróbować szczęścia. Gdy uda mu się wykraść jajko, zajmuje miejsce "zajączka".
3. Ćwiczenie percepcji wzrokowej – zeszyt grafomotoryczny strona 59.
4. „Taniec przyklejaniec”
https://chomikuj.pl/phaa/muzyka+dla+dzieci/hopsanki+zabawianki/hopsanki+zabiawianki+muzyka/11.+Taniec+przyklejaniec,3661202402.mp3(audio)
5. Ćwiczenia słuchu fonemowego – książka strona 42.
6. Kolorowe pisanki, wydmuszki, kraszanki – wykonanie przez dzieci dowolną techniką kolorowych pisanek, które ozdobią wielkanocny stół.
Dziękuję :) Do jutra :)
poniedziałek, 29.03.2021
Dzisiaj potrzebne nam będzie ugotowane jajko.
Proszę o przygotowanie także obrazków lub przedmiotów : zając, pisanka, palma, kurczak, baranek, koszyk, jajka. Dzieci po odgadnięciu zagadki wskazują odpowiedni przedmiot lub obrazek, a następnie dzielą wyraz na sylaby i określają jaką głoską zaczyna się dany wyraz.
1. Rozwiązywanie przez dzieci zagadek związanych z symboliką Świąt Wielkanocnych:
Ma długie uszy i pięknie skacze,
lubi marchewkę oraz sałatę. (zając)
Na stole stoi kosz,
a w nim leżą białe, żółte, nakrapiane,
na Wielkanoc malowane. (pisanki)
Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą.
Są barwne, kolorowe zrobione
z gałązek wierzby, bazi
lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą.
Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)
Ma mięciutką wełnę i złociste różki,
a w Wielkanoc siedzi na łące z rzeżuszki. (baranek)
Na wierzchu skorupka, w środku żółto-białe,
można z nich zrobić pisanki wspaniałe. (jajka)
Wiklinowy i pleciony na święconkę
Przeznaczony. (koszyk)
Z czym się wam kojarzą wszystkie rozwiązania zagadek? Z jakimi świętami są związane?
2. Słuchanie opowiadania „Bajeczka wielkanocna” A. Galicy .
Rodzic czyta opowiadanie, podaje dziecku kartkę i ołówek i prosi, aby podczas słuchania utworu dziecko rysowało , kogo budziło słońce i w jakiej kolejności.
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
- Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
- Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
- Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
- Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
- Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to? – pytał Zajączek.
- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
- To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc?
Wierzbę pytają.
Rozmowa na temat opowiadania.
Kto wędrował nad łąką?
Kogo najpierw obudziło słoneczko?
Kto jeszcze został obudzony przez słoneczko?
Z jakiego powodu słonce wszystkich budziło?
Czy wiecie, że są to symbole Świąt Wielkanocnych?
Nauczycielka wyjaśnia znaczenie poszczególnych symboli:
Baranek – zwycięstwo, niewinność, wolność,
Jajka – nowe życie,
Borówki – wiosna, zieleń radość, nadzieja,
Szynki, wędliny – dobrobyt.
3. Wykonanie zadania w książce na stronie 45.
4. ,,Jajko na łyżce ‘’ – zabawa ruchowa z elementem równowagi. Proszę ustawić dzieciom tor przeszkód , który będą musiały pokonać z jajkiem na łyżce. Dla bezpieczeństwa niech jajko będzie ugotowane:)
5. Radość – piękne uczucie. Przeczytajcie dziecku zabawne opowiadanie lub obejrzycie wesołą bajkę. Następnie porozmawiajcie dlaczego ta historia sprawiła, że się śmiali. Wytłumaczcie dzieciom, że radość i śmiech są potrzebne w życiu. Następnie poproście dzieci , aby powiedziały co sprawia im radość. Na koniec zachęćcie do częstego uśmiechania się.
Otwórzcie książki na stronie 40-41 i wykonajcie zadania.
6. Wielkanocne memory – poćwicz pamięć
https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/7d14f298b7fab85822b18455ee25536f_/index.html
Udanej zabawy :) Do jutra !
Słownictwo związane z Wielkanocą:
Easter, Easter Day – Wielkanoc
Easter Bunny – króliczek, który przynosi dzieciom wielkanocne prezenty
Easter basket – koszyczek z prezentami, przynoszony przez króliczka
Easter eggs – jajka wielkanocne, pisanki lub jajka czekoladowe
lamb – baranek
chick – kurczaczek
https://www.youtube.com/watch?v=2GBhDPkXsJs
„Easter Eggs” – Dzieci odnajdują schowane w różnych miejscach szablony jajek w różnych kolorach. Układają je na dywanie segregując na kolory (red, geen, blue, yellow, orange).
„What’s missing?” – Rodzic rozkłada kolorowe jajka na dywanie, zakrywa jedno z nich. Zadaniem dzieci jest podać kolor jajka, które zostało zakryte (podczas zakrywania jajek dzieci mają zamknięte oczy).
,,Put in the basket..” – mówimy polecenie, włóż do koszyka np. baranka – put in the basket a lamb, itd.
Możemy też utrwalając liczenie pobawić się tylko pisankami – np. put in the basket two eggs, lub kolorami np. red eggs.
Easter Puzzles ( Drukujemy obrazki świąteczne, następnie przecinamy na pół. Dzieci szukają par. Po złożeniu obrazka nazywają go ).
Zabawa z rymowanką, która jest bardzo prosta:
Easter eggs, Easter eggs, where are they?
Open your eyes and look around,
Open your eyes and look around!
Jak tylko powiemy rymowankę, dzieci wyruszą na “poszukiwanie” jajek.
Zaprezentujcie obrazki z poznawanym słownictwem dzieciom, wspólnie nazwijcie wszystko co się na nich znajduje, a następnie poskładajcie na mały kwadracik i włóżcie do koszyka! Tu przyda się kolejna rymowanka:
Easter basket, Easter basket what’s inside?
Easter basket, Easter basket,
Let’s find out!
W tym momencie dziecko losuje mały obrazek, który nazywa.