ZABAWY LOGOPEDYCZNE
WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY DZIECKA
DROGI RODZICU!
ROZWÓJ MOWY TWOJEGO DZIECKA ZALEŻY OD CIEBIE. MOWA TO NIE TYLKO AKT WYPOWIADANIA DŹWIĘKÓW, ALE TEŻ ROZUMIENIE, DLATEGO TEŻ:
- Ucz swoje dziecko słuchania; pytaj: co to jest? np. Dźwięk przejeżdżającego samochodu?
-Ruszaj się razem z dzieckiem: skaczcie, biegajcie, wspinajcie się, turlajcie się, bo rozwój mowy idzie w parze z ruchem
-Rysujcie, malujcie (palcami), kolorujcie, wycinajcie, wyklejajcie; w ten sposób rozwijacie motorykę małą u swojego dziecka
-Opisujcie dziecku otaczającą go rzeczywistość, np. czerwone jak pomidor, żółte jak słońce; w ten sposób rozwijacie słownik bierny oraz czynny dziecka
Recytujcie krótkie wierszyki, wymyślajcie zagadki, czytajcie swoim dzieciom jak najwięcej J
Ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne
ĆWICZENIA ODDECHOWE
-Dmuchanie np. balonów, dmuchanie na wiatraczki, piórka, chorągiewki
-Robienie baniek mydlanych
-Kąpiel w pianie, robienie bąbelków w wannie
-Zdmuchiwanie świeczek, zdmuchiwanie palców
-Dmuchanie przez słomkę na papierki; zabawa kto wyżej, kto dalej?
-Chuchanie na lusterko
-Zabawa w “Mecz piłkarski” -dmuchanie lekką piłeczką po stole do bramek wykonanych z klocków, pudełek...
ĆWICZENIA FONACYJNE
-Śpiewanie piosenek np. “Jedzie pociąg z daleka”, “Ta Dorotka ta malusia” lub innych znanych dzieciom piosenek
-Naśladowanie głosów zwierząt, np. piesek szczeka: hau, hau, kotek miuczy: miau, miau, kurka gdacze: ko, ko, itd.
Naśladowanie przedmiotów z otoczenia, np. zegar tyka: tik, tak, samochód jedzie: brum, brum, itd..
ĆWICZENIA ARTYKULATORÓW
ĆWICZENIA WARG:
-Parskanie jak konik
-Przesyłanie buziaków
-Nakładanie dolnej wargi na górną
-Naśladowanie rybki -okrągłe usta
-Nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza ustami
-Wypowiadanie samogłosek ustnych: a, e, o, u, i, y,( przesadnie otwierając usta)
ĆWICZENIA JĘZYKA:
-Oblizywanie warg
-Zlizywanie czekolady bądź gumy rozpuszczalnej z podniebienia
-Ssanie cukierka przy zamkniętej buzi
-Zrobienie rulonika z języka
-Sprzątanie językiem wnętrza jamy ustnej
-Liczenie zębów językiem u góry
ĆWICZENIA ŻUCHWY:
-Żucie gumy rozpuszczalnej
-Ziewanie szeroko otwierając buzię
ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO:
-Energiczna artykulacja: uku, ugu, ogo
-Chrapanie na wdechu i wydechu
-Kaszel, zabawa w chorego misia
-Wydawanie odgłosów jak przy płukaniu gardła (gul, gul)
ĆWICZENIA LEWO-PÓŁKULOWE
CEL: usprawnienie logicznego myślenia, rozwijanie planowania i analizowania
DLA KOGO? dla każdego
ZABAWA: drukujemy i działamy, polecenie umieszczone jest na każdej karcie pracy (udostępnione za uprzejmością portalu psycholog-logopeda.org.pl)
ZAINSPIRUJ SIĘ...
KOLOROWANKI LOGOPEDYCZNE:
https://www.brzeczychrzaszcz.pl/2015/10/kolorowanki-logopedyczne-na-przekor-pogodzie-w-nastroju-wiosennym/
https://drive.google.com/
BAJKI LOGOPEDYCZNE ON-LINE:
BAJKA LOGOPEDYCZNA "ŻABKA"
CEL: podniesienie sprawności narządów mowy
DLA KOGO? dla każdego
ZABAWA: Czytamy dziecku bajkę i pomagamy mu wykonać zadania z nawiasów demonstrując:
Była sobie Żabka mała, która przyjaciół szukała.
Nad brzegiem stawu wciąż kumkała (dzieci wołają kum-kum, kum-kum),
Do zabawy zapraszała.
„Hop-hop! (dzieci powtarzają hop-hop)Kto ze mną chce się bawić?
Kto w ciepłej wodzie pławić? (dzieci naśladują odgłosy wody plusk-plusk, chlap-chlap)”
Zaczepiła więc zająca (dzieci wołają kic-kic)
Zając na to, że woda za gorąca! (dzieci wołają aj!aj!)
Poszła szybko do kozuchy (dzieci wołają me-me),
Ale ona schowała się pod poduchy!
Spotkała pasikonika (dzieci wołają cyk-cyk)
A on na to, że z żabami nigdzie nie fika.
Smutno jej było (dzieci robią smutną minkę),
Aż się słonko zachmurzyło.
Wtedy nadleciała ważka (dzieci wołają bzzz-bzzz),
wołając: „Choć ze mną! Mamy zabawę u Tomka-ptaszka! (dzieci wołają ćwir-ćwir) .
Wszyscy ciebie zapraszają,
Bo Żabkę dobrze znają!” (dzieci robią uśmiechniętą minę)
i mała ŻABKOWA inspiracja:
ZABAWY LOGOPEDYCZNE DLA WSZYSTKICH
Cel: pobudzenie motoryki małej
Dla kogo?: dla każdego
- Zabawa ruchowa z piłeczkami
http://www.kreatywniewdomu.pl/2020/04/zabawy-ruchowe-z-pieczkami.html
- Zabawa z rolkami po papierze toaletowym (lub zrobionymi z kolorowej tektury).
http://www.kreatywniewdomu.pl/2020/04/zabawy-z-rolkami.html
- Domowy sposób przygotowania wiatraczka do ćw. oddechowych:
http://www.kreatywniewdomu.pl/2016/08/cwiczenie-logopedyczne-na-kolorowo.htm
DOMOWE SPOSOBY NA ROZWÓJ APARATU MOWY
CEL: podniesienie sprawności narządów mowy
DLA KOGO? dla każdego
ZABAWA: Dzieci nie zawsze chcą ćwiczyć narządy mowy, ale jest kilka sposobów by umilić im te zmagania. Oto one:
- smarujemy dokładnie talerzyk nutellą, dżemem lub miodem, a zadaniem dziecka jest zlizać produkt z talerzyka
- malujemy miodem usta jak szminką, a dziecko ma za zadanie zlizać miód
- kładziemy na talerzyku płatki kukurydziane, zadaniem dziecka jest dotykaniem czubkiem języka każdego z płatków, by móc go potem zjeść
- nadmuchiwanie balonów i wyrzucanie ich w górę, by powietrze mogło uciec, a balon wirować w powietrzu
- kładziemy płatek kukurydziany dziecku na czubku języka, zadaniem dziecka jest podniesienie go do "zaczarowanego dziecka" (tuż za pierwsze górne zęby)
- zmarszczyć buzię porządnie przed lustrem, a następnie rozluźnić mięśnie
BAJKI LOGOPEDYCZNE "Z MYSZKĄ"
CEL: podniesienie sprawności narządów mowy
DLA KOGO? dla każdego
ZABAWA: Czytamy dziecku bajkę i pomagamy mu wykonać zadania z nawiasów demonstrując:
BAJKA LOGOPEDYCZNA „WRÓŻKA”
CEL: podniesienie sprawności narządów mowy
DLA KOGO? dla każdego
ZABAWA: Czytamy dziecku bajkę i pomagamy mu wykonać zadania z nawiasów demonstrując:
Dawno, dawno temu w małym pączku kwiatka żyła wróżka – była baaardzo malutka, taka tyci (dziecko pokazuje rączkami naśladując dorosłego malutką wróżkę, modulując głos wysoko). Cały świat wydawał się jej taaaaki wielki (dziecko pokazuje rączkami naśladując dorosłego wielki świat szeroko rozkładając ręce, modulując głos nisko). Wróżka codziennie rano wstawiając z pierwszymi promykami słońca dokładnie myła się w rosie (wymieniamy kolejno części ciała, dziecko naśladuje mycie wskazując kolejno części ciała; dziecko przy okazji może naśladować dźwięk mycia, np. szuru-buru lub myj-myj w zależności od możliwości dziecka):
- myła buzię
- myła ręce
- myła nogi
- myła plecy i skrzydełka
- myła brzuch
- myła włosy
- myła zęby.
Wróżka w swoim kwiatuszku robiła codziennie porządki. Wyobraź sobie, że twoja buzia to domek naszej wróżki i pomóż jej sprzątać. Zamiatała (wyobraź sobie, że twój język to miotełka, wymiatamy nim podłogę, czyli miejsce tuż za pierwszymi dolnymi zębami), wycierała płatki z kurzu (twój język to teraz ściereczka do kurzu, wytrzyj nim policzki od środka mocno je wypychając), ściągała pajęczyny z sufitu (twój język wędruje teraz wysoko i dotyka podniebienia, gdzie wymiata pajęczyny), na koniec wszystko starannie umyła rosą (poruszamy językiem po górnych i dolnych zębach, ale bardzo wolno i dokładnie).
Dzielna wróżka dziękuje za pomoc!
JOGA LOGOPEDYCZNA
CEL: profilaktyka logopedyczna, trening pamięci słuchowej
DLA KOGO? dla każdego
ZABAWA: Bez ruchu nie ma mowy. Mówienie to nie tylko aparat artykulacyjny, a całe nasze ciało, którego wszystkie sfery muszą współgrać jako jeden organizm. Dlatego zapraszam do zabawy pt. „Joga logopedyczna” – należy wydrukować i złożyć kostkę. Słuchać poleceń, a z czasem zapamiętywać wylosowane figury i wykonywać ćwiczenie w prawidłowej kolejności.
(materiał pobrany i udostępniany za zgodą autorki strony internetowej logopedica.pl)
GŁOSKA "R"
Cel :Ćwiczenia przygotowujące wywołanie głoski R.
Dla kogo: ćwiczenia dla dzieci starszych niewymawiających głoskę R
(przy wymowie „d” i „t” język musi być uniesiony na podniebienie górne – tzw. ”sufit”- tuż z górnymi zębami)
Zapraszam do zabawy :)
https://wordwall.net/pl/resource/1982330
https://wordwall.net/pl/resource/1982826
STYMULACJA
CEL: pobudzenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
DLA KOGO : ćwiczenia są proste w wykonaniu i polecam je wszystkim
Jak ma przebiegać ćwiczenie przedstawia następujący filmik ukryty w linku:
https://pl.pinterest.com/pin/328059154108974901/
ĆWICZENIA ODDECHOWE DLA WSZYSTKICH
Potrzebne będą: - lekka piłeczka( ping -pong), możemy również wykorzystać kawałek waty lub zgnieciona w kulkę bibułę - ciastolina, plastelna lub klocki - duży arkusz papieru - rurka.
Jak ma przebiegać ćwiczenie przedstawia następujący filmik ukryty w linku:
https://pl.pinterest.com/pin/328059154108975192/
ANALOGIE
CEL: programowanie mowy
„Analogia to metoda rozumowania, w której szukamy wspólnych elementów dla różnych sytuacji, bądź stosowanie tych samych schematów rozumowania w różnych sytuacjach.”
(prof. J. Cieszyńska).
DLA KOGO? dla dziecka, które ma opóźniony rozwój mowy
ZABAWA:
Co będzie potrzebne? Kredki, klej, papier, tektura, klamerki do wieszania bielizny.
Co robimy? Gotowy arkusz można wydrukować lub stworzyć własny na jego wzór. Koło wycinamy i naklejamy na tekturę. Znaczki z drugiej karty wycinamy, kolorujemy i naklejamy na klamerki do wieszania bielizny.
Co jest ważne? Aby figury lub symbole z koła były pokolorowane tak samo jak te, które będziemy naklejać na klamerki.
Na czym polega gra? Klamerki wrzucamy do pojemnika. Losujemy z pojemnika klamerkę i szukamy takiej samej figury lub symbolu na kole. W tym miejscu należy umocować klamerkę. Ważne jest, aby klamerki nie wciskać na papier a paluszkami naciskając na klamerkę otworzyć ją i zamknąć w odpowiednim miejscu. Analogicznie należy ściągać klamerki.
GRA LOGOPEDYCZNE MEMORY
CEL: podniesienie sprawności narządów mowy
DLA KOGO? : dla każdego
ZABAWA: Grę należy wydrukować i pokolorować lub wykonać podobną własnoręcznie. Wycinamy każdy kwadrat. Popularna gra polega na odnajdowaniu par takich samych kart. Gracz odsłania 2 karty. Jeśli są to takie same karty, zostaną one zdjęte z planszy, jeśli nie, karty będą odwrócone z powrotem (po ok. 2 sekundach). Celem gracza jest zdjęcie wszystkich kart przy możliwie najmniejszej liczbie odsłon.
ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE
CEL: usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych
DLA KOGO? ćwiczenia dla dzieci starszych
ZABAWY Z NUTELLĄ, DŻEMEM I MODEM
- posmaruj kąciki ust dziecka np. nutellą – zadaniem dziecka jest zlizać czubkiem języka słodycz,
- wysmaruj usta dziecka np. nutellą – zadaniem dziecka jest zlizać ją z ust zataczając językiem koła,
- nanieś np. nutellę za górne zęby w jamie ustnej dziecka – zadaniem dziecka jest zlizać czubkiem języka słodycz, nie zamykając przy tym ust.
ĆWICZENIA ZE SŁOMKĄ, SŁONYMI PALUSZKAMI,CHRUPKAMI, PŁATKAMI ŚNIADANIOWYMI
- przytrzymywanie słomki wargami w płaszczyźnie poziomej,
- podtrzymywanie słomki pod nosem przy użyciu górnej wargi,
- jedzenie słonych paluszków przy użyciu warg (bez pomocy rąk),
- podnoszenie samymi ustami / językiem płatków śniadaniowych ze stołu,
- przyklejanie kawałka chrupka kukurydzianego pomiędzy nos a górną wargę, następnie odklejanie owego kawałka czubkiem języka.
ĆWICZENIA ODDECHOWE:
Aby wykonać to ćwiczenie potrzebujemy: Wąski kawałek papieru, rurkę, nożyczki i mazak. Jak to zrobić i wykonać to ćwiczenie pokaże Wam poniższy filmik:)
https://pl.pinterest.com/pin/484418503672182505/
BAJKA LOGOPEDYCZNA - DINOZAUR
CEL: podniesienie sprawności narządów mowy
DLA KOGO? dla każdego
ZABAWA: Czytamy dziecku bajkę i pomagamy mu wykonać zadania z nawiasów demonstrując:
Wyobraź sobie, że twój języczek to dinozaur, który mieszka w jaskini. Dinozaur obudził się rano, przeciągnął i głośno ziewnął (dziecko głośno ziewa kilka razy). Poczuł, że jest głodny – w jego brzuchu słychać było burczenie: bur, bur, bur (dziecko naśladuje odgłos burczenia gładząc się po brzuchu). Rozejrzał się po jaskini: w prawo i w lewo (dziecko językiem wypycha prawy i lewy policzek, przy zamkniętej jamie ustnej), na górze i na dole (dziecko dotyka językiem podniebienia i miejsca za pierwszymi dolnymi zębami na dole). Zorientował się, że nie ma nic do jedzenia. Postanowił wybrać się na polowanie. Szedł po górach (dziecko językiem wodzi po górnych zębach, od trzonowców ku przodowi), szedł po dolinach (dziecko wodzi językiem po dolnych zębach, j.w.), aż tu nagle widzi gniazdo i wielkie jajo na samym czubku drzewa. Wspina się po jajo (dziecko pionizuje język i dotyka nim miejsca za pierwszymi górnymi zębami, jama ustna otwarta). Dinozaur zjada jajo ze smakiem, a przy tym głośno mlaska (dziecko naśladuje głośne mlaskanie). Po czym wraca zadowolony do swojej jaskini ;)
Zapraszamy do kolejnych zabaw logopedycznych :)
CEL: Zabawy stymulujące rozwój mowy
DLA KOGO: zabawy paluszkowe dla młodszych dzieci.
PRZEBIEG: Początkowo dziecko będzie biernie uczestniczyć w zabawie, ale w miarę wzrastania jego zaciekawienie własnymi częściami ciała, będzie rosło. Wówczas coraz aktywniej zacznie uczestniczyć w zabawach, aż do momentu,kiedy samo będzie potrafiło je przeprowadzić.
„SŁONKO ZAŚWIECIŁO”
Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko
ptaszki obudziło – pukamy zgiętym palcem w dłonie dziecka
Latają, ćwierkają ziarenek szukają – opuszkami palców opukujemy ciało dziecka
Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko
misia obudziło – pukamy zgiętym palcem w plecy dziecka
Mruczy misio z głodu szuka wszędzie miodu – delikatnie gładzimy całą dłonią brzuszek dziecka
Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko
wiewiórki zbudziło – pukamy zgiętą dłonią w uda dziecka
Po lesie skakały – „skaczemy” palcami po głowie dziecka
orzeszków szukały – delikatnie przeczesujemy palcami włosy dziecka
Słonko zaświeciło – dziecka kółeczko rysujemy na twarzy
Zajączki zbudziło – gładzimy palcami powieki dziecka
Po łące biegają – dłońmi zgiętymi w pięści lekko uciskamy ciało dziecka
marchewki szukają – wkładamy dłoń za bluzkę dziecka
,,WIOSNA PRZYSZŁA DO NAS ’’
Już nie musisz brać szalika – gładzimy dłońmi szyję dziecka
śnieg topnieje na chodnikach – gładzimy całe ręce dziecka
Dłuższe dni – rysujemy palcem na plecach dziecka długą linię
i krótsze noce – rysujemy krótkie linie na dłoniach dziecka
czasem motyl zatrzepocze – delikatnie szczypiemy ciało dziecka
Nawet chochoł już się zbudził – przecieramy opuszkami palców twarz dziecka
chce podobno wstać do ludzi – pocieramy o siebie, trzymane w naszych dłoniach, dłonie dziecka
Ciepły deszczyk leje z nieba – opukujemy głowę dziecka palcami
słońce grzeje kiedy trzeba – gładzimy całe ciało dziecka zaczynając od głowy
Wiosna, wiosna, wiosna przyszła do nas – „chodzimy” palcami po plecach dziecka
cała kolorowa, ukwiecona – rysujemy palcem kwiaty na plecach dziecka
Będą śpiewać ptaki, kwitnąć róże – masujemy plecy dziecka od dołu do boków
Zostań wiosno – przytulamy dziecko
zostań śliczna – tuląc dziecko kiwamy się lekko na boki
zostań z nami jak najdłużej tu – zamykamy dziecko w ramionach
Sssssyczymy JAK WĄŻ
CEL: wywołanie/utrwalenie poprawnej wymowy głoski s
DLA KOGO? dla dzieci, które mają trudność z wymową głoski s
ZABAWA:
Co dzieje się w mojej buzi podczas poprawnej realizacji głoski s?
Język leży płaski na dole jamy ustnej, jego czubek dotyka dolnych jedynek, a boki przylegają delikatnie do zębów górnych. Zęby są złączone. Wargi są szerokie jak przy przesadnym mówieniu iiii. Powietrze wydostaje się wąskim strumieniem biegnąc przez środek języka, aż do szczeliny, którą tworzą zęby i czubek języka.
A więc poćwiczymy:
- Na początku syczymy jak wąż – ssss
- Dziecko wyobraża sobie, że gasi świeczkę na torcie, a ona wydaje dźwięk sssss
- Balonik ma dziurkę! Powoli uchodzi z niego powietrze, słychać ssssss (dziecko nabiera powietrze nosem i na jednym wydechu wymawia głoskę ssssss)
- Przedłużamy głoskę c – dzięki temu usłyszymy długie cssssss.
- Cicho wypowiadamy szeptem głoskę z (o ile jest ona już w słowniku dziecka)
Pomogą proste ćwiczenia w postaci karty pracy:
ĆWICZENIA PIONIZACJI JĘZYKA
CEL: pionizacja języka
DLA KOGO? dla dziecka, które ma problem z unoszeniem czubka języka do punktu za zębami i z przyklejaniem go do podniebienia
ZABAWY:
- Udawanie konika, czyli kląskanie. Konik biega wolno i szybko, a po chwili zatrzymuje się – wtedy język powinien być „przyklejony” do podniebienia.
- Malowanie sufitu – język to pędzel, a podniebienie to sufit. Poruszamy językiem po podniebieniu, możemy malować tam kropki, koła, kreski.
- Liczenie zębów - dotykamy językiem każdego zęba osobno, bez pośpiechu… ile zębów ma dziecko? Kto wie? Podpowiem, że 20.
- Posmaruj dziecku podniebienie czymś słodkim, np. miodem. Dziecko powinno spróbować zlizać słodycz.
- Miód na talerzyku – smarujemy dziecku talerzyk miodem, a zadaniem malucha jest go powolnymi ruchami języka zlizywać. Pyszna zabawa!
- Mycie językiem zębów – język to szczoteczka do zębów, dziecko myje ząbki z każdej strony, na górze i na dole, z przodu i z tyłu.
Gimnastyka buzi i języka
CEL: wzmacnianie mięśni narządów mowy
DLA KOGO? dla każdego
Ćwiczenia rozpoczynamy od ćwiczeń oddechowych.
Powietrze nabieramy nosem, a wypuszczamy ustami.!!!
Zaczynamy …
1. W siadzie skrzyżnym robimy wdech w pozycji wyprostowanej, wydech przy
skłonie w przód;
2. Wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opadaniem ramion;
3.Dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą (wywoływanie burzy);
4.Dorośli czytają, Ty powtarzasz:
Dziś karetką pojedziemy- ue, ue, ue.
Może komuś pomożemy- ua, ua, ua.
Kto najbardziej chory jest?- eo, eo, eo.
Mały kotek, duży pies?- eu, eu, eu.
Kto Katarek duży ma- ai, ai, ai.
A kto kicha tak jak ja- ae, ae, ae.
Kogo boli głowa?- oa, oa, oa.
Kto się przed lekarzem chowa?- ou, ou, ou.
Kto lekarstwa nie chce brać?- ie, ie, ie.
Kto chce w łóżku długo spać?- iu, iu, iu.
A kto zawsze zdrowy jest,- ye, ye, ye.
Co dzień chce warzywa jeść- yo, yo, yo
5. „Logopedyczna ruletka”
Zapraszam w poniższy link, mam nadzieje że zadania które dodałam do
„ Logopedycznej ruletki” wywołają uśmiech na waszej twarzy :)
https://wordwall.net/pl/resource/1312624
STRONY INTERNETOWE , KTÓRE WARTO ODWIEDZIĆ
Chcesz poćwiczyć z dzieckiem, ale nie wiesz jak? Wolisz zobaczyć zanim usiądziesz do pracy z dzieckiem? A może chcesz się zainspirować, by uatrakcyjnić codzienne aktywności dziecka? Jeśli tak, warto odwiedzić kilka stron:
MiMowa – gry i zabawy logopedyczne dla dzieci: https://www.mimowa.pl/
Logofrajda - kanał logopedyczny: https://www.youtube.com/channel/UCTI3g9ApkVmDXGyhrAVA14g/videos
Poradnia Psychologiczna Partner – kanał logopedyczny: https://www.youtube.com/channel/UCxIo88GzPKmloIRrod4jnjw/videos
Rusz Językiem- kanał logopedyczny: https://www.youtube.com/channel/UC5sO-_AL5x2eNw-v96evOcQ
Mowologia- kanał logopedyczny: https://www.youtube.com/channel/UC2TWKwJvCSBiTOz8-NbPmXA/videos
Nebule – blog parentingowy: https://www.nebule.pl/logopedia-w-domu/
Domologo – dobre ćwiczenia logopedyczne: https://domologo.pl/
GRA LOGOPEDYCZNA „ZWIERZAKI” Z KOSTKĄ DO GRY
CEL: usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych
DLA KOGO? dla najmłodszych przedszkolaków i dla dzieci z opóźniającym się rozwojem mowy
PRZEBIEG: Potrzebna jest jedynie kostka do gry i minimum dwóch graczy.Gracz rzuca kostką – ilości oczek przypisane jest zadanie na planszy. Grę można wydrukować i pokolorować –będzie to też dobra okazja do utrwalenia nazw kolorów, części ciała zwierząt, itd. Można ją stworzyć także wg własnego pomysłu, co jest dodatkowym ćwiczeniem. Oto kilka podpowiedzi wzorów i plik pdf do pobrania z gotową grą:
gra onomatopeje kostka.pdf (400,39KB)
DMUCHAJKA - ZABAWA ODDECHOWA
CEL: wydłużenie fazy wydechowej i pogłębienie fazy wdechowej, ekonomiczne gospodarowanie wydmuchiwanym powietrzem
DLA KOGO? dla każdego
PRZEBIEG: Należy rozsypać bułkę tartą na szerokiej tacy (np. na blaszce z piekarnika). Dziecko nabiera powietrze nosem i wydmuchuje je przez rurkę do picia w kierunku rozsypanej bułki tartej. Na początku tworzy proste kropki, a z czasem może próbować stworzyć figury geometryczne albo domek, uśmiechniętą buźkę. Ważne, by nie zużywać powietrza do końca.
ZABAWA NAŚLADOWCZA "NA WIEJSKIM PODWÓRKU"
CEL:
- usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych
DLA KOGO?: dla każdego dziecka, które ma problem z wymową i jako zabawa profilaktyczna
PRZEBIEG: rodzic czyta opowiadanie. Dziecko kiedy usłyszy zwierzę wstaje i naśladuje je.
Na podworku juz od rana, gwarno, tłoczno, wielki ruch.Burek szczeka na barana HAU HAU,
kotek miauczy MIAU MIAU- a to zuch. Pani kaczka dumnie kroczy KWA KWA, obok kurka głośno kwoczy KO KO,
a tuż za nią świnka mała CHRUM CHRUM idzie dumna , jak gazela. Słonko coraz wyżej świeci- na podwórko wbiegły dzieci.
Antoś z Kasią gonią kurki KO KO, tata poszedł do obórki. Wnet konika wyprowadził IHA IHA i po grzbiecie go pogładził.
Krówka Iza mruży oczy MU MU , za konikiem szybko kroczy IHA IHA.
A wtem mama w progu staje, ona jeść zwierzątkom daje. Wszyscy biegną przez podwórko, mama sypie ziarna kurkom KO KO.
Dla kaczuszki są okruszki i ziemniaczki i buraczki KWA KWA. Kotek mleczko pochlipuje MIAU MIAU, w stronę Burka popatruje.
Jest dla krówki i konika pyszny obiad wprost z cebrzyka. Piesek kostkę już obgryza i po pyszczku się oblizał HAU HAU.
Świnka mała drobnym kroczkiem biegnie- już jest ,stoi boczkiem i w korytko pyszczek wkłada, pysznościami się zajada
CHRUM CHRUM, a baranek, to się wie, smaczna trawkę sobie je BE BE BE. Po obiedzie cisza wielka- śpi kaczuszka KWA KWA,
świnka CHRUM CHRUM, kurka w piasku zagrzebana KO KO, burek w budzie HAU HAU, kotek na kolanach MIAU MIAU.
A pod płotem obok drzewa krówka MU MU z koniem IHA IHA się wygrzewa, koło nich stoi baranek BE BE. Jakże piękny ten poranek.
ZABAWA „PIÓRKA”
CEL : - kształtowanie prawidłowego toru oddechowego
DLA KOGO?: dla każdego dziecka, które ma problem z wymową i jako zabawa profilaktyczna
PRZEBIEG: Dziecko dostaje piórko. Jeżeli nie posiadamy piórek mogą to być także
skrawki bibuły, papieru.
Na uderzenie w ręce dziecko stara się dmuchać tak, żeby piórko poleciało jak najwyżej.
BAJKA LOGOPEDYCZNA „KOT”
CEL: usprawnienie narządów mowy
DLA KOGO?: dla każdego dziecka, które ma problem z wymową i jako zabawa profilaktyczna
ZABAWA: Dorosły czyta bajeczkę, a polecenia podane w nawiasach demonstruje dziecku twarzą w twarz lub siedząc za nim przed lustrem. Dziecko naśladuje rodzica.
Wyobraź sobie, że twój języczek to mały kotek.
Mały kotek co ma na imię Psotek.
Jaki odgłos wydaje kotek? Miał, miał (dziecko powtarza odgłos kotka).
Kotek mleczka napić się chciał.
Obudził się wcześnie rano.
Przetarł łapką buzię zaspaną.
Przeciągnął się i ziewnął dwa razy na łóżku (dziecko naśladuje ziewanie).
Kotek poczuł, że burczy w jego brzuszku: bur, bur (dziecko powtarza odgłos burczenia trzymając się za brzuszek).
Rozejrzał się za czymś pysznym do zjedzenia (dziecko wysuwa język do przodu, na boki, do góry i na dół).
Ciepłe mleczko i wędlinka – oto jego marzenia! (dziecko gładzi się po brzuszku i mlaska)
Wskoczył na parapet, by zobaczyć czy coś stoi przy oknie (dziecko przesuwa językiem po górnych zębach).
Kap, kap! – deszczyk pada, uciekł, bo buzia mu zmoknie! (dziecko naśladuje odgłos kapania)
Zrobiło się smutno małemu kotkowi,
bo nie znalazł nic co go zadowoli (dziecko naśladuje smutną minkę).
Wskoczył do spiżarki w poszukiwaniu czegoś pysznego (dziecko zamyka buzię i wypycha policzki językiem).
Hałas obudził właścicielkę jego (dziecko robi zaskoczoną minę).
Kotek uciekł szybko do swojego legowiska (dziecko otwiera szeroko buzię i unosi język tuż za pierwsze górne zęby),
nie chciał wystawić nawet pyska.
Ale Pani na kotka nie krzyczała,
tylko do miseczki troszkę ciepłego mleczka mu nalała.
Kotek wypił wszystko zadowolony (dziecko tworzy miseczkę z dłoni i naśladuje pijącego mleczko kotka, mlaskanie).
Potem smacznie chrapał w kocyk utulony (dziecko naśladuje odgłos chrapania).