ZABAWY WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ PSYCHOFIZYCZNY
Zabawy dywanowe jako alternatywa
dla zabaw z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
Czym są zabawy dywanowe?
Zabawy dywanowe to popularna forma zajęć w przedszkolach, z którą zetknęło się wielu z nas w dzieciństwie. Jak sama nazwa wskazuje, odbywają się one na miękkim dywanie, co zapewnia komfort i bezpieczeństwo najmłodszym. Warto wiedzieć, że mają one wiele zalet, zarówno dla rozwoju dziecka, jak i dla urozmaicenia codziennych zajęć w przedszkolu.
Przede wszystkim zabawy dywanowe doskonale rozwijają koordynację ruchową. Poprzez różnego rodzaju ćwiczenia, podskoki, tańce czy zabawy naśladowcze, dzieci uczą się panowania nad własnym ciałem i orientacji w przestrzeni, utrzymywania równowagi, refleksu. Dodatkowo zabawy te, poprzez wierszyki, piosenki i rymowanki, stymulują rozwój mowy. Dzieci uczą się nowych słów, ćwiczą wymowę i artykulację. Interakcje z rówieśnikami i nauczycielką zachęcają je też do nawiązywania kontaktów werbalnych i wyrażania siebie za pomocą mowy. Zabawy w kręgu na dywanie sprzyjają również kształtowaniu umiejętności społecznych. Dzieci uczą się tutaj współpracy, dzielenia się z innymi, komunikacji i przestrzegania zasad. Poznają podstawowe wartości, jak szacunek, życzliwość czy przyjaźń. Zajęcia grupowe pomagają oswoić dzieci z funkcjonowaniem w zbiorowości rówieśniczej.
Rodzice a zabawy dywanowe
Zabawy dywanowe to nie tylko domena przedszkoli. Warto włączać je również w zajęcia z dzieckiem w domu. Jest to świetna okazja do wspólnej aktywności, która może mieć wiele korzyści. Nie trzeba do tego wielu akcesoriów – wystarczy odrobina miejsca i nasza wyobraźnia. Możemy bawić się w naśladowanie zwierząt, zabawy ruchowe z piłką, kalambury, czy wspólne ćwiczenia gimnastyczne. Dziecko z pewnością ucieszy się na wspólną zabawę z rodzicem.
Prowadząc zabawy dywanowe w domu, pamiętajmy o bezpieczeństwie dziecka i dostosowaniu zadań do jego możliwości. Niech aktywności będą radosne i pełne entuzjazmu. Włączajmy do nich elementy, które sprawią radość naszemu maluchowi. Wspólna zabawa na dywanie może być świetnym sposobem na umocnienie więzi z dzieckiem i jego rozwój.
Oto przykłady ulubionych zabaw dywanowych wybranych przez nasze przedszkolaki.
Zachęcamy rodziców do skorzystania z pomysłów i zabaw z dzieckiem w domu.
1. JEŻ
Dzieci siadają w kręgu na dywanie i wybierają spośród siebie jeża, który wchodzi do środka koła. Wszystkie dzieci wypowiadają słowa: ,,Na dywanie siedzi jeż, co on zrobi to my też”. Po tych słowach, wybrany jeżyk wykonuje ruch, który naśladują pozostałe dzieci. Może to być ruch dłonią, skoki, pajacyk itp. Następnie dzieci powtarzają dalej słowa wierszyka: ,,Kogo jeż zawoła ten pójdzie do koła, czy dziewczynkę, czy chłopaka, czy grzecznego przedszkolaka”. Jeżyk wymienia imię dziecka, które go zastąpi w zabawie.
2. KÓŁKOGRANIASTE
Dzieci chwytają się za ręce i posuwają po obwodzie koła w jednym kierunku, śpiewając: ‘’Kółko graniaste/ Czterokanciaste / Kółko nam się połamało / Cztery grosze kosztowało / A my wszyscy bęc! Po słowach bęc – dzieci padają na dywan.
3. OJCIEC WIRGILIUSZ
Dzieci siedzą w kręgu, w środku siedzi Ojciec Wirgiliusz. Dzieci śpiewaj ąrazem „Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje, a miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje Hejże dzieci hejże ha, hejże ha, hejże ha(klaskanie)róbcie wszystko to co ja, to co ja!”
Po tych słowach Ojciec Wirgiliusz pokazuje ruch, ćwiczenie , gesty, które dzieci powtarzają.
4. BALONIK
Wszystkie dzieci biorą się za ręce, tworząc koło. Osoba prowadząca prosi dzieci, aby ustami naśladowały dmuchanie balonika oraz nadal trzymając się za ręce szły do środka kręgu, tworząc zwartą grupkę. Teraz w rytm słów wierszyka: ,,Baloniku nasz malutki, rośnij duży okrąglutki. Balon urósł, że aż strach, przebrał miarę, zrobił trach” – wszyscy cofają się do tyłu. Przy słowach „zrobił trach” wszyscy uczestnicy padają na ziemię.
5.RAZ DWA TRZY BABA JAGA PATRZY
Baba-Jaga, znajduje się w pewnej odległości od reszty grupy i jest odwrócona tyłem lub ma zakryte oczy. Gracze biegną w kierunku Baby Jagi. Po wypowiedzeniu słów: raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy, odsłania ona oczy lub odwraca się do graczy. Wszyscy uczestnicy zabawy zatrzymują się – nie mogą się poruszać, mówić, śmiać się. Baba Jaga stara się ich sprowokować, np. rozśmieszając. Jeżeli ktoś się poruszy lub zaśmieje, musi wrócić do punktu startu. Po chwili Baba Jaga znów zakrywa oczy i cykl się powtarza. Celem graczy jest dotarcie do Baby Jagi, gdy ona nie patrzy, i dotknięcie jej. Zwycięzca zajmuje miejsce Baby Jagi.
6.GĄSKI, GĄSKI DO DOMU
Wybieramy jedno lub dwójkę osób, które będą grać rolę wilka. Pozostałe osoby będą gąskami. Potrzebny jest jeszcze gospodarz lub gospodyni, którzy będą prowadzili dialog:
Gospodarz/gospodyni: Gąski, gąski do domu.
Gąski chórem: Boimy się.
Gospodarz/gospodyni: Czego?
Gąski chórem: Wilka złego.
Gospodarz/gospodyni: A gdzie on jest?
Gąski chórem: Za górami, za lasami.
Gospodarz/gospodyni: To gąski, gąski do domu.
Po ostatnich słowach osoby biegną w kierunku gospodarza, gospodyni, a zadaniem wilka jest złapanie jak największej liczby osób. Złapane osoby odpadają z gry, a dialog powtarzamy, aż wszystkie gąski zostaną złapane.
7. PANTOFELKI
Osoba, która jest szewcem mówi: „Mam dziś kłopot bardzo wielki, komu oddać pantofelki”. Po tych słowach szewczyk zaczyna rozdawać kapcie właścicielom. Gdy wręcza mówi “proszę”, a osoba odbierająca bucik mówi “dziękuję”. Po rozdaniu wszystkich kapci szewczyk zostaje nagrodzony brawami.
8. KAMIEŃ
Uczestnicy siedzą w kole, w środku, którego znajduje się jedna osoba będąca „kamyczkiem”, wszyscy mówią wierszyk: „Na podwórku leży kamień, pod kamieniem dziurka, a w tej dziurce co? Osoba będąca na środku naśladuje jakieś zwierzę. Reszta przygląda się i rozwiązuje zagadkę. Osoba, które pierwsze odgadnie, wchodzi do środka i jest „ kamyczkiem”.
9.STARY NIEDŹWIEDŹ
Dziecko odgrywające rolę niedźwiedzia pogrążonego w zimowym śnie kładzie się na podłodze, a pozostałe dzieci trzymając się za ręce chodzą wokół niedźwiedzia i śpiewają: ,,Stary niedźwiedź mocno śpi, stary niedźwiedź mocno śpi. My się go boimy, na palcach chodzimy, jak się zbudzi to nas zje, jak się zbudzi to nas zje. Pierwsza godzina niedźwiedź śpi, druga godzina niedźwiedź chrapie, trzecia godzina niedźwiedź łapie!”. Po tych słowach dzieci rozbiegają się, a niedźwiedź musi złapać któreś z nich. Złapane dziecko w następnej turze gry wciela się w postać śpiącego niedźwiedzia.
10.MAM CHUSTECZKĘ HAFTOWANĄ
Wszyscy siedzą w kręgu i wybierają jedno dziecko, które z chusteczką w ręku krąży za plecami pozostałych uczestników, a wszyscy śpiewają: ,,Mam chusteczkę haftowaną, co ma cztery rogi, kogo kocham, kogo lubię, rzucę mu pod nogi. Tej nie kocham, tej nie lubię, tej nie pocałuję, a chusteczkę haftowaną Tobie podaruję”. Krążąca osoba musi przed końcem piosenki rzucić komuś chusteczkę za plecy i szybko okrążając innych uczestników zająć miejsce tej osoby. Zaś osoba, której została rzucona chusteczka, ma za zadanie rzucać.
11. STUDNIA
Dzieci siedzą w kole. Jedno dziecko siada w środku i mówi “Wpadłam/ wpadłem do studni!”. Reszta pyta razem “Na ile metrów?”. Wtedy dziecko siedzące w środku odpowiada np. “Na 6, 8 ..10”.
Nauczyciel wybiera dziecko, które ma pomóc i wyciągnąć koleżankę/kolegę ze studni. Wybrana osoba siada naprzeciwko dziecka i podają sobie prawą rękę. Dziecko, które jest “ratownikiem” zaczyna kręcić ręką i jednocześnie liczyć np. do 10. Każde pełne okrążenie wykonane rękami to jeden metr. Wyciągnięta osoba siada obok dzieci, a do studni wpada “ratownik” i zabawa trwa dalej.
12.PAJĄK I MUCHY.
Uczestnicy biegają swobodnie, naśladując gestami dźwiękiem muchy. Na zawołanie "pająk!", zastygają w bezruchu. Osoba pełniąca funkcję pająka wychodzi na spacer pomiędzy uczestnikami, uważnie obserwując czy ktoś się nie porusza. Ten kto nie wytrzyma w bezruchu, zabierany jest do "sieci" (miejsce z boku pola zabawowego). Gdy pająk na chwilę wraca do sieci, muchy mają możliwość swobodnego fruwania, aż do następnego polowania.
13. TUREK
Dzieci siedzą w kole na dywanie. Jedno wybrane dziecko siedzi na środku i ma zasłonięte oczy. Dzieci mówi rymowankę „Na dywanie siedzi Turek i tak sobie myśli, aby dziś do niego jacyś goście przyszli”. W tym czasie za Turka podchodzi jedno wskazane dziecko. Puka Turkowi w plecy i mówi „puk, puk”. Turek odpowiada „Kto tam?” Dziecko „To ja Turek”. Turek „coś chciał?” Dziecko „farbę”. Turek „jaką?”. Dziecko mówi kolor ubrania, który ma na sobie. Turek zgaduje imię dziecka. Jeśli wskazał odpowiednio, dziecko jest Turkiem a Turek wraca do koła i zabawa toczy się dalej.
14.KRĄŻY POŁKA KOLOROWA
Dzieci siedzą w kole blisko siebie. Piłką krąży z rąk do rąk i w tym czasie dzieci recytują „Krąży piłka kolorowa po kółeczku raz i dwa, zaraz wpadnie w ręce kogoś, kto na (osoba dorosła wypowiada jakąś głoskę) swe imię ma”. Np. K jak Karolina. W tym czasie dziecko, które ma piłkę mówi „K jak Karolina” i daje piłkę tej osobie. Zabawa toczy się dalej.
15.ADAM SIEDMIU SYNÓW MIAŁ
Dzieci trzymają się za ręce stojąc w kole. Śpiewają „Adam siedmiu synów miał, Adam siedmiu synów miał, nic nie jedli, nic nie pili, tylko wszyscy tak robili”. Osoba dorosła liczy „Raz, dwa, trzy Adamem będziesz Ty”. Wskazuje trzecie dziecko, które pokazuje pośrodku koła jakieś ćwiczenie, a dzieci powtarzają. Następnie ponownie śpiewają piosenkę i zabawa toczy się dalej.
16.ROLNIK SAM W DOLINIE
Zabawa tradycyjna w kole. Jedno dziecko- rolnik, stoi pośrodku koła a dzieci śpiewają „Rolnik sam w dolinie, rolnik sam w dolinie, hejże dzieci, hejże ha, rolnik sam w dolinie. Rolnik bierze żonę, rolnik bierze żonę, hejże dzieci, hejże ha, rolnik bierze żonę (w tym czasie dziecko- rolnik bierze do środka jedno dziecko- żonę). Żona bierze dziecko… Dziecko bierze nianię… Niania bierze kotka… Kotek bierze myszkę… Myszka bierze serek (dzieci kolejno się dobierają i wchodzą do koła)”.
17. GŁUCHY TELEFON
Wszyscy siadają w kółeczko. Jedna osoba wymyśla jakieś słowo i przekazuje je szeptem do ucha osobie obok, ta przekazuje je kolejnej osobie i tak w kółko aż wróci to słowo do pierwszej osoby. Jeżeli wróciło w niezmienionej formie, kolejna osoba wymyśla i puszcza w obieg słowo. Jeżeli, ktoś przekręcił po drodze przekazywane słowo, oddaje na środek fant, jakiś przedmiot, który do niego należy.
18. LISEK
Dzieci siedzą w kole, jedno z nich jest liskiem, który chodzi wokół nich. Powtarzamy rymowankę:
Chodzi lisek koło drogi, bardzo cicho stawia nogi,
w łapce mały kamyk ma, nie wiadomo komu da!
Lisek wskazuje jedną osobę, która musi szybko wstać i złapać biegnącego liska, gdy jej się to uda, otrzymuje od liska kamyk i zastępuje go w zabawie.
19. ZMIANA MIEJSCA
Dzieci siedzą w kółku na dywanie. Następnie wybrana osoba wskazana jest przez nauczyciela i musi na chwilę wyjść za drzwi. Wcześniej powinna dokładnie przyjrzeć się ustawieniu wszystkich rówieśników. Po chwili wraca, a jej zadaniem jest odgadnięcie, które dzieci zmieniły miejsce.
20. DETEKTYW
Nauczyciel lub wybrane dziecko opisuje wygląd jednej z osób z grupy (nie mówiąc innym, kto to). W opisie dążymy do tego, by powoli, krok po kroku naprowadzać innych na odgadnięcie imienia danej osoby.
Np.: To dziewczynka, nie ma dziś spodni i ma fryzurę jak Elsa.
Kto pierwszy odgadnie o kim mowa – wymyśla nową zagadkę
Polecamy i zapraszamy do zabawy!
BAJKI POMAGAJKI I PIOSENKI DLA OTUCHY
Zapraszamy małych i dużych do zapoznania się z bajkami terapeutycznymi, a na poprawę humoru propozycje piosenek z morałem:)
„Mam tę moc” –Śpiewające Brzdące https://www.youtube.com/watch?v=GAHspEvAe-4&t=25s
„Super maski” – Śpiewające Brzdące https://www.youtube.com/watch?v=hW4dBfbfqbo
„Przegoń wirusa”- Śpiewające Brzdące https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4
„Bajka o wirusie” – Bajki o profilaktyce https://www.youtube.com/watch?v=vgOjaF_ZZgg
„Krótki film o koronawirusie dla dzieci” - DINKSY https://www.youtube.com/watch?v=H0mx90NbvuM
„Bajka o koronawirusie dla dzieci i inne” – Bajki dla dzieci TV https://www.youtube.com/watch?v=52M3QlxD2c4
„Znikaj wirusie” – Dziecięce Przeboje https://www.youtube.com/watch?v=YSP6fkV2Myo
„Koronawirus dla dzieci bajka” – Bajki dla dzieci TV https://www.youtube.com/watch?v=WAnRKkRnjV4
„Bajka o maseczce” – Bajki po polsku https://www.youtube.com/watch?v=_rTQU_UbHgA
„Żabka i koronawirus” – Bajki po polsku https://www.youtube.com/watch?v=QgC1dwydQHA
„Jestem sobie wirus mały” – Bajki dla dzieci TV https://www.youtube.com/watch?v=IEgwVhIiZK0
„Mycie rąk”- Bajki po polsku https://www.youtube.com/watch?v=IhHUMTQ5kOc
„Myję ręce” – Śpiewające Brzdące https://www.youtube.com/watch?v=NSzwTFmnUb4
"Higiena" - Piosenki dla dzieci bajubaju.tv https://www.youtube.com/watch?v=QaFHWfeVI6A
"Moda na czyste rączki" - Bliżej Przedszkola https://www.youtube.com/watch?v=Bhf2o5kPLrY
Zabawa „Przejście po wąskiej ścieżce”. Rozkładamy w zygzak sznurek lub skakankę i spacerujemy stopa za stopą. Można próbować również z zamkniętymi oczami i do tyłu.
Jak rysują kredki- dziecko bierze do prawej i lewej ręki po jednej kredce, kolory dowolne i rysuje oburącz/ dowolne bazgranie/ na dużej kartce, dla lepszego efektu zmieniamy kolory kredek , aż do wyczerpania wszystkich kolorów.
Rysowanie po śladzie
Pokoloruj wg kodu
Zabawy ruchowe według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
1.Zabawy w wodzie np. co tonie , co pływa .
Potrzebna będzie miska z wodą i różne przedmioty ( nakrętki, gąbki, gumowe i plastikowe zabawki, klocki, łyżeczka).Rzucamy do wody przedmioty i obserwujemy co się dzieje. Łowimy przedmioty sitkiem. Robienie baniek i łapanie ich.
2.Rysujemy na sypkiej tablicy.
Wysypujemy kaszę manną na dużej tacy i tablica gotowa. Rysujemy na tacy z kaszą wzory: koła, kreski. linie, zygzaki.
3.Kolorowe obrazki- bawimy się w czarodzieja .
Potrzebujemy foliowe koszulki lub woreczki , które możemy szczelnie zamknąć. Do każdego woreczka wlewamy odrobinę farby w kilku kolorach w formie oddalonych od siebie kleksów np. żółtą , niebieską , czerwoną . .Zamykamy szczelnie koszulkę i dziecko ugniata koszulkę mieszając kolory. Prawdziwe czary! Powstaje piękny obraz.
4.Robimy ciasteczka dla misia.
Do zabawy potrzebujemy ciasto linę , wałeczek do ciasta, foremki. Ciasto linę robimy z 2 szklanek mąki, 1 szklanki soli, 2 Łyżki oleju,1,5 szklanki gorącej wody można dodać 2 łyżeczki proszku do pieczenia i barwniki spożywcze. Wszystkie składniki wymieszać i ugniatać. Ciastolinę można zabarwić.
Znajdź różnice- ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej
Kontynuacja rytmu, kolorujemy zgodnie z podana kolejnością
„Gdzie jest zwierzątko?” – rodzic chowa „zwierzątko- zabawkę” a dziecko szuka. Rodzic pomaga w szukaniu za pomocą słów np. w prawo, w lewo, prosto, obok np. stołu itd.
Zabawa „Zajączki świetlne. Weźcie latarki i pobawcie się w berka światełek. Obrysowywanie światełkiem latarki różnych przedmiotów w pomieszczeniu.
Zamykamy, otwieramy” Świadome wyrabianie kontroli nad ruchami dłoni: zaciskanie dłoni , otwieranie dłoni, paluszki jednej i drugiej rączki idą na spacer, naśladowanie gry na pianinie , dociskanie palców jednej dłoni z drugą, kręcenie każdym paluszkiem koła.
Witajcie, proponuję wspólną zabawę.
Rozpocznijcie od Programu wprowadzającego Metody Knillów. Możecie siedzieć w pozycji jak na filmiku lub usiąść za plecami dziecka (blisko) i wykonywać ćwiczenia trzymając za ręce dziecka wykonując zadania na jego ciele. To ćwiczenie wycisza dziecko i łatwiej będzie mu skupić uwagę na zadaniu.
https://www.youtube.com/watch?v=e04_3LioAsk
W tej zabawie w zabawny sposób wykorzystujemy melodię piosenki Koła autobusy kręcą się.
https://www.youtube.com/watch?v=gs8gSN8PboA
Cele
· Naśladowanie ruchów
· Wykonywanie poleceń
· Przetwarzanie słuchowe
Potrzebne przedmioty
· miska z wodą
Przygotowanie
Usiądźcie wokół miednicy z wodą Jak się bawić Śpiewajcie następującą piosenkę, wykonując opisane w niej ruchy (do melodii Koła autobusu kręcą się):
Klaszczemy w dłonie, chlup, chlup, chlup!
(wszyscy zanurzają dłonie i klaszczą, rozbryzgując wodę)
Chlup , chlup, chlup! Chlup, chlup, chlup!
Klaszczemy w dłonie, chlup, chlup, chlup!
Przez cały dzień.
Odmiany 1.
Dodaj kolejne ruchy.
Niech dzieci i dorośli wymyślają jeszcze inne.
Na przykład: Wstajemy, siadamy, chlup, chlup, chlup!
Na prawo, na lewo, chlup, chlup, chlup!
Chlapiemy sąsiada, chlup, chlup, chlup!
Kopiemy jak konie, chlup, chlup, chlup!
Machamy rękami, chlup, chlup, chlup!
Do środka, na zewnątrz, chlup, chlup, chlup!
Kiwamy głowami, chlup, chlup, chlup!
- “Zajączki” – zabawa paluszkowa, doskonalenie umiejętności liczenia , odejmowania w zakresie 5
- „Podziel” – zabawa słowna z wykorzystaniem obrazków / symboli świątecznych/
dziecko dzielić nazwy obrazków na sylaby, następnie R. mówi słowa sylabami a dziecko mówi lub wskazuje obrazek o takiej nazwie
- Wielkanocne puzzle” – rodzic rozcina nożyczkami pocztówkę lub ilustrację o tematyce wielkanocnej i prosi dziecko, aby ułożyło ją w całość i nakleiło na kartkę,
- Zabawa matematyczna „Ile kaczuszek?” Dziecko za pomocą liczmanów (np. klocków) przelicza kaczuszki w stawie, jest ich np. 3. Rodzic pyta ile jest kaczuszek w stawie. Następnie mówi, do kaczuszek przypłynęły jeszcze dwie koleżanki i pyta ile teraz razem jest kaczuszek. Dziecko: przelicza. Rodzic: Trzy kaczuszki odpłynęły na obiad ile zostało? Dziecko: przelicza. Rodzic może stopniowo utrudnić zadanie poprzez zwiększanie ilości kaczuszek w stawie / dostosowujemy do umiejetności dziecka/
Ćwiczenia usprawniające procesy koncentracji uwagi i pamięci.
Czego brakuje?
Na stole układamy różne przedmioty, np. nożyczki, kredkę, jabłko, zeszyt itd. (zaczynamy od 3-4). Nazywamy te przedmioty. Dziecko zamyka oczy, a my chowamy jeden przedmiot. Zadaniem dziecka jest powiedzenie, czego brakuje. Ilość przedmiotów można stopniowo zwiększać. Można też chować więcej, niż jedną rzecz (w zależności od możliwości dziecka).
Masażyki
„Rak”
Idzie, idzie rak
czasem naprzód,
czasem wspak.
Idzie rak nieborak,
jak uszczypnie będzie znak.
Dziecko zwrócone jest do nas twarzą, spacerujemy palcami po jego ręce odpowiednio zmieniając kierunek ruchu. Na koniec delikatnie naśladujemy szczypanie.
„Słoń na wycieczce”
Szedł sobie słoń na wycieczkę,
z tyłu na plecach miał teczkę,
nos długi – trąbę słoniową i kiwał na boki głową.
Wolno szedł słonik,
szurając nogami jak wielkie kloce.
Tak ociężale jak … słonie
szedł sobie wolniutko po drodze.
Dziecko siedzi odwrócone plecami. Delikatnie naciskamy na plecy dłońmi naprzemiennie. Rysujemy palcem prostokąt, następnie trąbę. Ujmujemy głowę dziecka i ostrożnie kiwamy nią na boki. I ponownie naciskamy plecy dziecka dłońmi naprzemiennie, wolno przesuwamy je wzdłuż kręgosłupa do góry.
Rzuty do celu
Dziecko zgniata papier z gazety na kształt kuli. Jego zadaniem jest wrzucenie kul np. do kosza na śmieci lub narysowanego kredą na podłodze koła. Zaczynamy od wrzucania z bliskiej odległości, następnie odległość zwiększamy.
Przenieś śnieżynkę
Rozsypujemy na podłodze małe kawałki papieru ( np. kółka, śnieżynki) lub małe kuleczki zrobione ze srebrnej folii. Przygotowujemy jakieś naczynie, np. miseczkę, pudełeczko, plastikowy talerzyk i słomkę. Zadaniem ucznia jest przeniesienie rozsypanych kawałków papieru za pomocą słomki do pojemnika.
W lustrze
Dziecko i rodzic stają naprzeciw siebie. Jeden z nich pokazuje jakiś ruch lub sekwencję ruchów, a druga osoba go naśladuje. Później następuje zmiana.
Zgadnij, co jest w worku?
Do worka wkładamy przedmioty codziennego użytku, np. widelec, długopis, gumkę do mazania, monetę. Zadaniem dziecka jest za pomocą dotyku odgadnąć dany przedmiot. Jeżeli dziecko ma problemy, wcześniej oglądamy i dotykamy każdy przedmiot.
DOMOWE ZABAWY STYMULUJĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ
CEL: stymulowanie percepcji wzrokowej
DLA KOGO? dla dzieci, które mają problem z percepcją wzrokową
ZABAWY:
1. Układanie figur, kształtów, szeregów
- układanie wg wzoru (będą potrzebne dwa komplety kolorowych figur np., wyciętych z kolorowego papieru). Układamy przed dzieckiem wzór ze „swojego” kompletu, następnie dziecko musi ułożyć taki sam wzór jak nasz;
- układanie z pamięci (układamy wzór, prezentujemy go dziecku przez pewien czas), następnie składamy wzór, a dziecko odtwarza go z pamięci.
2. Tniemy i składamy, czyli układanie pociętych obrazków
- wg wzoru (np. przecięte na kilka części dwa identyczne obrazki – rodzic układa swoją jako wzór, a następnie to samo robi dziecko)
- bez wzoru (można tu wykorzystać różne obrazki, pocztówki, zdjęcia – pocięte na kawałki)
3. Różnicowanie położenia figur/elementów w przestrzeni
idąc na spacer warto pytać dziecko: co jest blisko? a co daleko?
4. Układanie puzzli
zawsze zaczynamy od dużych puzzli, potem przechodzimy do coraz mniejszych (stopniowo zwiększamy również liczbę elementów).
5. Przerysowanie prostych figur i kształtów (koło, trójkąt)
najpierw w oparciu
o prezentowany wzór, potem z pamięci – prezentujemy wzór przez kilka sekund potem chowamy go i dziecko rysuje z pamięci (ćwiczenie to rozwija również pamięć wzrokową bezpośrednią).
6. Opisywanie obrazków
tego, co się na nich dzieje, kto jest na obrazku, co robią osoby na danym obrazku (obrazki z książek, dziecięcych gazet).
7. Opisywanie otaczającej rzeczywistości
wspólne obserwowanie prostych zdarzeń, czynności, a następnie opisywanie ich przez dziecko (np. podczas spacerów).
8. Gra w domino
wszyscy znamy popularną grę – w formie obrazkowej i literowej
9. Ćwiczenia pamięci wzrokowej
pokazujemy dziecku obrazek na kilka sekund
i zakrywamy. Następnie pytamy: co było na obrazku? Ile było np. lalek, samochodów itp.?
Ćwiczenia sprawności motorycznej - ćwiczenia motoryki dużej :
Zabawa słowna ,,Zgadnij o czym mówię? Rodzic opowiada o wybranym przez siebie przedmiocie. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie jego nazwy.
Megapakiet wakacyjny
http://swiatprzedszkolanki.pl/wp-content/uploads/2020/06/Wakacyjny-MEGAPAKIET.pdf
Zapraszam do wesołej zabawy, poćwicz do rytmu piosenki, postaraj się pokazywać wymienione części ciała -
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
Zrobiło się wesoło, rozgrzałeś pewnie swoje ciało i jest Ci ciepło. Przyłóż obie ręce do klatki piersiowej i sprawdź, gdzie bije Twoje serce. Zapamiętaj ta strona ciała jest lewa.
Pokaż teraz lewe:
Pamiętasz, jak nazywa się druga strona ciała? Jest to strona prawa.
Pokaż teraz prawe:
Prosze przygotować paski z kolorowego papieru – trzeba użyć nożyczek- mogą też być paski z gazety. Teraz pomyśl, co mógłbyś z nich zrobić potrzebny będzie klej i ….Zaczynamy.
Może to być praca przestrzenna lub półprzestrzenna. Co udało Ci się wykonać?
Kilka propozycji ćwiczeń motoryki małej
„https://www.youtube.com/watch?v=7xEaRmr9Y3M&feature=youtu.be
„Pszczoła i kwiaty” – dzielenie nazw kolorów na sylaby
Na dywanie rozłożone są sylwety kwiatów kolorem do dołu. Dziecko jest pszczołą i fruwa między kwiatami – wydaje dźwięk naśladujący odgłos pszczoły (bzz). Na sygnał- np. plaśnięcie dziecko bierze w rękę kwiatek, odwraca go, rozpoznaje kolor i dzieli jego nazwę na sylaby
Trzy kubeczki – stymulacja wzrokowa
Klasyczna sztuczka wymagająca koncentracji polega na ustawieniu obok siebie trzech kubeczków i umieszczeniu drobnego przedmiotu pod jednym z nich. Proszę przesunąć kubeczki, a dziecko ma zgadnąć, pod którym ukryto cenny przedmiot. Podczas zabawy początkowo przesuwamy kubeczki powoli i zachęcamy dziecko, żeby nie spuszczało wzroku z właściwego kubeczka. Potem przestawiamy kubeczki trochę szybciej. W tej grze można w prosty sposób nagradzać koncentrację dziecka. Pod jednym z kubeczków można schować owocowego żelka, które dziecko może zdobyć za poprawną odpowiedź. Zamień się rolami z dzieckiem :)
Worek do zgniatania - potrzebne materiały: stara poszewka na poduszkę, duży worek na śmieci lub torba na zakupy; pogniecione gazety, sznurek. Wypełnijcie starą poszewkę, duży worek na śmieci lub torbę na zakupy pogniecionymi gazetami i mocno zwiążcie. Niech dziecko ściska torbę, siada lub po niej skacze. Można zrobić kilka takich worków z różnym wypełnieniem (bibuła, wata, liście), aby porównać wrażenia dotykowe po zabawie każdym z nich.
Powtórzenie i utrwalenie figur geometrycznych https://www.youtube.com/watch?v=btVDfZtKtdo
Utrwalenie położenia przedmiotu w przestrzeni, utrwalenie stron prawa, lewa:
https://szaloneliczby.pl/nad-pod-w-lewa-prawa/
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość
https://szaloneliczby.pl/wskaz-zabawke-z-wybranej-polki/
Ćwiczenia zwiększające ruchomość palców
Dziecko kładzie dłonie na blacie stołu, zamyka dłonie w pięści odrywając nadgarstka od blatu, uderza pięściami o blat stołu, rozkłada dłonie na blacie stołu, odwodzi palce od siebie,uderza palcami o blat stołu, podstawa dłoni oparta o blat
Utrzymywanie poduszki – ćwiczenia koordynacji ciała w dynamice, integracja zmysłu wzrokowego i proprioceptywnego w celu zachowania równowagi . Potrzebne przedmioty: mała poduszka i rzecz, która się nie stłucze (np. książka, teczka, ręcznik);
Sposób zabawy:
- dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej;
- dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej na palcach;
- dziecko idzie po linii prostej z poduszką na głowie, trzymając w rękach nietłukący się przedmiot.
Ćwiczenia koordynacji rąk
https://pl.pinterest.com/pin/421860690099150138/
Układanka po wzorze
Leniwa ósemka - wodzenie dowolnym palcem , zmiennie jednej ręki, drugiej ręki , zaczynając od strzałki
Mierzymy!!!!
Drodzy Rodzice, kochane Przedszkolaki. Czy wiecie, że starożytni Rzymianie zmierzyliby długość sznurka za pomocą stóp, a starożytni Egipcjanie za pomocą łokci? Zapraszam teraz do zabaw w mierzenie.
Mierzymy dywan! Zapraszam teraz do zmierzenia waszych dywanów za pomocą kroków, lub łokcia. Ważne jest aby tych pomiarów dokonało dziecko wraz z Rodzicem lub starszym rodzeństwem. Odmierzając długość prosimy dziecko aby głośno liczyło.
Zachęcam do wysuwania wniosków.
- Dlaczego wyszły Wam różne wyniki?
- Czy wasze stopy/ łokcie są jednakowej długości?
- Z czym związana jest długość waszych kroków? ( ze wzrostem)
Do następnej zabawy potrzebny nam będzie sznurek, lub wstążki jednakowej długości. Rodzic układa z nich dwie równoległe drogi
- Czy obie drogi mają taką samą długość?
Teraz jedna z dróg zakręca:
- Czy teraz drogi mają jednakową długość?
- Dlaczego uważacie, że czerwona droga jest dłuższa?
Rodzic znów układa drogę jak w pierwszym przypadku.
- Czy drogi mają taką samą długość?
Teraz na jednej wstążce wiążemy kokardkę.
- Która ze wstążek jest dłuższa?
- Która ze wstążek jest krótsza?
UWAGA: Zamiast wstążek możecie Państwo użyć 2 pasków papieru, które dziecko przykłada do siebie- sprawdzając czy są takiej samej długości. Następnie z jednego układamy harmonijkę. Czy te paski nadal są takiej samej długości? Sprawdzamy przez rozciągnięcie harmonijki.
Na koniec wyszukujemy wszystkie przedmioty, jakie posiadacie w domu do mierzenia długości. Zastanówcie się co mają one ze sobą wspólnego? Co się znajduje na każdym narzędziu do mierzenia długości? Zadawajcie dzieciom pytania- linijka, (do czego służy?) taśma krawiecka ( kto jej używa?)
- Porównujemy długość centymetra na każdym narzędziu. Czy jest on wszędzie taki sam?
- Dzieci wybierają sobie narzędzie i mogą przystąpić do mierzenia. Każdy mierzy co chce.
Ćwiczenia usprawniające ruchomość przedramion
Dziecko kładzie na blacie stołu przedramię kciukiem do góry, wykonuje ruch posuwisty połączony ze zgięciem i wyprostem nadgarstka odwraca przedramię na blacie stołu powraca do pozycji pośredniej przedramienia
„Wąż” –
pełznie sobie wąż
nie ma siły wąż
jaki długi wąż
leży sobie wąż
Ćwiczenia usprawniające ruchomość nadgarstków
„Płotek”-malujemy w ogródku płotek
A tu przybiegł do nas kotek
gdy zbyt szybko się ruszamy
to na ubraniach mamy plamy.
KONTRASTOWE FIGURY
CEL: stymulowanie percepcji wzrokowej, doskonalenie umiejętności przeliczania, utrwalanie znajomości rozpoznawania figur geometrycznych
DLA KOGO? dla dzieci, które mają problem z percepcją wzrokową
ZABAWA: Przed wami czarno-białe karty pracy. Zadanie jest bardzo proste - należy odszukać figury geometryczne i policzyć ile ich jest z tego samego rodzaju, np. na obrazku jest 6 trójkątów, 2 kwadraty… itd. Chętni mogą na innej kartce narysować trójkąt a pod nim tyle kropek ile udało się zliczyć trójkątów, kwadrat a pod nim tyle kropek ile udało się zliczyć kwadratów… itd.
Przykłady ćwiczeń chwytu precyzyjnego
„Pajączek”- Dziecko opuszkami kciukiem i palcem wskazującym, lewej i prawej dłoni ,naśladuje ruch wchodzenie po rynnie naprzemiennie przenosząc dwa palce od dołu do góry można wykorzystać rurkę po której pajączek się wspina
Makaronowa gra - do zabawy potrzebować będziemy makaronu i kostki do gry, wkładamy go do miseczki. Zadanie będzie polegało na zbieraniu makaronu w takiej ilości, jaką wskaże liczba wyrzuconych oczek. Wygrywa ten, kto zbierze ich najwięcej np. po 10 rzutach.
Przykłady ćwiczeń -koordynacja ruchów i palców
„Kotek” – Dziecko rzuca motek, trzymając koniec nitki, nawija rozwiniętą wełnę na motek
Ćwiczenia ruchów naprzemiennych koordynujących półkule mózgowe
Usiądź wygodnie na dywanie i pobaw się:
Dywanik z klocków- układanie sekwencji naprzemiennych, np. żółty, czerwony, zielony- żółty, czerwony, zielony- żółty, czerwony, zielony. Rodzic wyznacza sposób układania a dziecko kontynuuje układanie klocków
Co zmieniło miejsce -rodzic układa najpierw trzy do pięciu zabawek w szeregu, dziecko zapamiętuje kolejność, następnie odwraca się tyłem, a rodzic zamienia miejscami zabawki. Dziecko odwraca się , mówi, która zabawka zmieniła miejsce
Co zniknęło -zabawa przebiega podobnie, tylko zamiast zamiany miejsc, rodzic zabiera jedna zabawkę, a dziecko odgaduje, która zabawka zniknęła
Puzzle - układanie samodzielnie przygotowanych puzzli- pocięcie obrazka z gazety i składanie w całość
Gdzie to jest? szukanie przedmiotu ukrytego pod jednym z trzech kubków/ schowanie przedmiotu i zmiana położenia kubków
Czepialskie spinacze- zabawa, która oprócz ćwiczenia chwytu trójpunktowego, rozwija także koordynacje wzrokowo-ruchową i przekraczania linii środka, Przyczepiamy spinacze do rękawów i nogawek dziecka, Zadaniem dziecka jest odpięcie wszystkich spinaczy ze swojego ubranka. Zwróćmy uwagę na to, aby dziecko zdejmowało spinacze, „ na krzyż” lewą rączką z prawej nogawki, rękawa
MASAŻ PALUSZKÓW
CEL: wzmocnienie mięśni rąk i palców, uwrażliwienie dłoni na różne faktury przedmiotów, konsystencję, twardość
DLA KOGO? dla dzieci, które mają problem z małą motoryką, przygotowanie do nauki Braille’a dla przedszkolaka
ZABAWA: Należy przygotować dużą miskę lub tacę. Wsypujemy do środka różne produkty spożywcze o odmienne konsystencji, fakturze, twardości i wielkości. Ważne, aby nie robić tego w tym samym momencie, ale stopniowo dodawać nowe produkty. Np. wsypujemy mąkę- dziecko rozciera ją na tacy, gniecie, bada fakturę. Następnie dodajemy ryż – dziecko miesza produkty, postępuje j.w. Dodajemy makaron świderki – dziecko mieszka produkty, postępuje j.w. Dodajemy słonecznik łuskany, mąkę ziemniaczaną, kaszę jęczmienną, bułkę tartą…itd. A na końcu wodę, kisiel, galaretkę…itd. Dobrej zabawy!
Zabawy badawcze z wodą - polisensoryczne poznawanie środowiska przyrody,
Zagadki:
Jest w morzu, jest w rzece
w jeziorze i w stawie.
Jest także w herbacie, w zupie albo w kawie.
Służy do picia, Służy do mycia.
Bez niej na Ziemi
nie byłoby życia.
Z kranu, kap, kap, kap,
w kałuży chlup, chlup, chlup,
w wannie chlap, chlap, chlap,
w parapet puk, puk, puk.
Eksperyment – rodzice wraz z dziećmi wkładają do butelek trochę drożdży (około 2-3 łyżeczki), następnie rodzice wlewają ciepłą wodę, dodają 2 łyżeczki cukru i mieszają, aby drożdże wraz z cukrem rozpuściły się. Na butelki nakładają kolorowe balony i obserwują ich zachowanie na butelkach.
Poznawanie wody w różnych stanach skupienia:
- woda (zanurzanie rąk w misce z ciepłą i zimną wodą, w miarę samodzielne wyciąganie z wody ulubionych zabawek),
- lód (dotykanie, przerzucanie kostek lodu),
- pianka (smarowanie dłoni pianką do golenia).
„Co pływa a co tonie?”
Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, plastikowy klocek. Obserwujemy i omawiamy, co dzieje się z tymi przedmiotami. Następnie dzieci wrzucają: skruszony styropian, piórko, piłeczkę pingpongową, kawałeczek drewna, papier i inne lekkie przedmioty – omawiają, co dzieje się z tymi przedmiotami i dlaczego tak się zachowują.
„Co się rozpuści?”
Dzieci mają za zadanie napełnić szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzucają do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąka, piasek, kasza). Mieszają wodę i obserwują, co się dzieje. Dzieci określają, które substancje się rozpuściły w wodzie. Nauczyciel zwraca uwagę, że substancje, które się nie rozpuściły osiądą na dnie, a w czasie mieszania będą się unosić.
Bąbelki- na folii bąbelkowej rysujemy dowolne kształty, różnej wielkości. Zadaniem dziecka jest wystrzelać bąbelki w obrębie wzoru. Może to robić jednym, kilkoma palcami lub przy użyciu obu rąk.
„Sum” – nauka rymowanki – ćwiczenie pamięci słuchowej oraz koordynacji wzrokowo – słuchowo- ruchowej
Płynie duży sum, sum, sum
Wokół słychać szum, szum, szum
Małe rybki – co, co, co?
Uciekają aż na dno.
Zabawa w parach –wypowiadanie rymowanki razem z umówionym sposobem wyklaskiwania
Płynie (każdy klaszcze w swoje dłonie
Duży (klaśniecie w dłonie partnera)
sum, sum, sum (klaśnięcie 3x o swoje kolana)
i tak dalej…..
. „Korale dla królewny” – wycinanie kółek małych i dużych naklejanie na wyznaczone miejsca z zachowaniem rytmu – ćwiczenie usprawniające małą motorykę np. /duże , małe;/ /duże duże, małe małe/
Segregowanie przedmiotów za pomocą szczypczyków kuchennych- doskonalenie chwytu opuszkowego. Do tego ćwiczenia potrzebujemy szczypców kuchennych (np. do kostek cukru). Chodzi o takie, których utrzymanie w jednej rączce nie będzie stanowiło dla dziecka problemu. Ponadto pojedyncze pojemniki oraz lekki „materiał”, który będzie można chwycić szczypcami. Zadanie polega na przenoszeniu cukierków do pojemnika, przy pomocy szczypców.
Papierowa koszykówka – zgniatamy papier i robimy z niego kule. Wraz z dzieckiem rzucamy do celu, jaki sobie wyznaczycie. Tytułowy kosz może zastąpić garnek, miska, karton, a także obręcz zrobiona z twoich lub dziecięcych ramion.
DŹWIĘKI
CEL: stymulowanie percepcji słuchowej
DLA KOGO? dla dzieci, które mają problem z percepcją słuchową lub wymagają dodatkowej stymulacji zmysłów
ZABAWA: Dziecko siada na dywanie i zamyka oczy. Dorosły wydobywa dźwięki używając rzeczy codziennego użytku, a dziecko ma za zadanie odgadnąć co to jest. Na co warto zwrócić uwagę? Aby dostosować zagadki co możliwości dziecka, upewnić się, że zna ich nazwy, by umożliwić mu sukces.
Oto kilka propozycji:
- uruchomienie różnych sprzętów domowych, np. odkurzacza, miksera, suszarki, elektrycznej szczoteczki do zębów
- lanie wody z kranu lub nalewanie wody do szklanki
- mieszanie łyżeczką herbaty
- uderzanie sztućcami o siebie
- uderzanie palcami w klawiaturę komputera
- szeleszczenie woreczkiem
- odsuwanie krzesła
- drapanie w dywan
Pomocne mogą też być propozycje nagranych dźwięków:
- z codziennego otoczenia
https://www.youtube.com/watch?v=w-7bAERrKuo
- odgłosy zwierząt
https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU
- dźwięki instrumentów muzycznych
https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
Zabawy z figurami geometrycznymi
Do zabaw będą nam potrzebne figury geometryczne różnego koloru i różnej wielkości wycięte z papieru.
Czytamy powoli wiersz, następnie jeszcze raz czytamy po fragmencie i układamy wspólnie z dzieckiem pajacyka.
PAJACYK
Hop – rączki w górę,
Hop – rączki w dół.
Co to za dziwny skaczący stwór?
Jest koło, kwadrat,
Prostokąt jest śliczny.
To nasz pajacyk geometryczny.
Głowa okrągła jest jak piłeczka,
A na tej głowie trójkątna czapeczka.
Kwadrat to brzuszek,
Oczy i nosek są krąglutkie jak groszek.
Nogi pajaca – prostokąciki,
Na nich z kwadratów małe buciki.
Figur przeróżnych ułóż kilka
I już jest pajacyk , co skacze jak piłka.
„Rozpoznaj figurę”. W pokoju rodzic rozwiesza figury geometryczne (białe), będą to „przystanki figurowe”. Dziecko siedzi na podłodze z zamkniętymi oczami. Rodzic w tym czasie kładzie za dziecka kolorową figurę geometryczną. Na sygnał rodzica dziecko odwraca się i ustawia się pod taką samą figurą rozwieszoną w pokoju . Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając figury.
„Koło parzy”. Figury są położone na podłodze . Dziecko spaceruje swobodnie po pokoju . Na hasło „koło parzy” stara się stanąć przy figurze, która nie jest kołem. Powtórzenie zabawy ze zmianą figury.
Zagadka o kołach
Mogą być cztery,
mogą być dwa,
ma je samochód
i rower ma.
Zagadka o kwadracie
Zagadka zaczyna się stąd,
że jest w nim prosty każdy kąt.
No i zawsze, mój kolego,
równe boki w nim.
Zagadka o prostokącie
Mam cztery rogi,
dwa krótkie i dwa długie boki.
Kwadratem nie jestem,
choć mam kąty proste.
Zagadka o trójkątach
My wszystkiego mamy trzy.
Ach, jak wesoło mieć trzy boki i trzy kąty.
Trzy wierzchołki także mamy
i pracując na trzy fronty,
każdej pracy radę damy.
Figurowy obrazek- układanie obrazka z wykorzystaniem wyciętych wcześniej figur geometrycznych, rozwijanie wyobraźni dziecka.
Serdecznie witamy po raz kolejny na naszej stronie.
Dziękujemy za aktywne włączenie się do realizacji zadań domowo-przedszkolnego nauczania. Nasza zakładka zawiera propozycje zabaw, ćwiczeń do wspólnej aktywności. Są to propozycje, z których możecie Państwo wybierać, czerpać i szukać źródła do wspólnej, wspaniałej zabawy. Pamiętajcie, że dziecko ma prawo być zmęczone, odmówić wykonania zadania. Spokojnie, nic na siłę! Pozwólmy dziecku wybrać jedno ćwiczenie, może nabierze ochotę na kolejne? My nauczyciele, chętnie odpowiemy na nurtujące Was pytania za pośrednictwem telefonu kontaktowego z wychowawcą grupy.
Pozdrawiamy i do szybkiego zobaczenia w przedszkolu.
Prace remontowe - udostępniamy dziecku pudełko wypełnione przeróżnymi śrubkami, nakrętkmi, młotek, deseczkę i w warunkach kontrolowanych/ Przy odpowiedniej pomocy i asekuracji mamy lub taty/ wbijamy , nakręcamy, odkręcamy!
Akcja segregacja – wsypujemy przynajmniej dwa rodzaje ziaren do miski i poprosimy dziecko, aby je posegregowało. Można też przenosić np ziarna fasoli na łyżce z jednej miski do drugiej rozstawionej w pewnej odległości. Dużą przyjemność sprawia także samo dotykanie ziaren i ich przesypywanie
Wspólne gotowanie- kuchnia jest idealną przestrzenią do manualnych ćwiczeń. Mały pomocnik może kroić miękkie warzywa (tępym nożem), mieszać składniki w misce czy rozkładać na stole sztućce. Satysfakcja ze wspólnego gotowania, gwarantowana!
Łowimy rybki -zabawa dla dzieci łowienie rybek to świetna propozycja dla wszystkich przedszkolaków. Do zabawy potrzebujemy makaron “rurki” i słomki z możliwością wyginania. Wprowadzamy dzieci do zabawy tłumacząc, że wygięte słomki to nasze wędki, a makaroniki to rybki. Jeśli mamy więcej czasu na przygotowanie zabawy, możemy wspólnie z dziećmi pomalować makaroniki niczym kolorowa ławica morskich rybek. Następnie pokazujemy jak chwycić wędkę (chwyt prawidłowy do trzymania kredki) czyli w sprytny sposób w czasie zabawy uczymy prawidłowego trzymania kredki,
Wycinanki- wycinanie wszystkiego co się da- gazety, kartki, szmatki.
KOLORY
CEL: utrwalenie znajomości podstawowych kolorów
DLA KOGO? : dla dziecka, które ma problem z nazywaniem kolorów/odróżnianiem kolorów
ZABAWA: Przed dzieckiem karta pracy dot. podstawowych kolorów. Dziecko ma za zadanie pokolorować tylko te rzeczy, które są w danym kolorze. Karty do pobrania poniżej:
Praktyczne zabawy matematyczne
Wyliczanka
„Palce" Jeden palec,
drugi, trzeci,
tak umieją liczyć dzieci,
czwarty, piąty palec mam.
Widzisz? Umiem liczyć sam.
Matematyczna rozruszanka :
Jabłko, gruszka i daktyle – klaśnij w ręce razy tyle (3 razy)
Kapusta i ogórek – tyle razy podskocz w górę (2 razy)
Marchewka, pietruszka, bób – tyle razy przysiad zrób (3)
Kalarepka i mak – za uszy 2 razy się złap.
Firankowa chusta matematyczna
Kładziemy firankę na podłogę. Na firankę wrzucamy miękkie przedmioty – piłeczki, misie itd. liczymy z dzieckiem przedmioty, które są na chuście. Zadaniem dziecka jest zabranie z firanki przedmiotów np. umawiamy się z dzieckiem, że ma pozostać ich 5 przedmiotów. Zabawę kontynuujemy zmieniając liczbę przedmiotów które mają pozostać na firance.
Matematyczna błyskotliwa wrona
Dzieci siedzą na podłodze. Na środku leży pudełko z kilkoma przedmiotami. Rodzic jest wroną. Wrona chodzi wokół dziecka, mówiąc wierszyk: „Chodzi sobie wrona, wrona bez ogona, bystrym okiem zerka, co zabrać z pudełka”. Dziecko zasłania oczy, wrona zabiera przedmiot lub kilka przedmiotów z pudełka i mówi takie zdanie: „Powiedz, np. Kasiu, powiedz mi, ile rzeczy zabrała wrona Ci?”. Dziecko, odpowiada, czego brakuje w pudełku.
Makaronowa gra - do zabawy potrzebować będziemy makaronu i kostki do gry, wkładamy go do miseczki. Zadanie będzie polegało na zbieraniu makaronu w takiej ilości, jaką wskaże liczba wyrzuconych oczek. Wygrywa ten, kto zbierze ich najwięcej po np. 10 rzutach.
Zabawa z klamerkami w rozwieszanie prania. Wystarczy rozwiesić dziecku kawałek sznurka, dać zestaw klamerek i gotowe. Wystarczy pozwolić zapinać klamerki na osłonce od kwiatka, w zadaniu tym chodzi o nacisk paluszków. Choć strat w kamerkach się nie uniknie.
Kulki, kuleczki- zgniatanie kulek ze zużytych gazet lub niepotrzebnych kartek papieru to doskonała i darmowa metoda ćwiczenia dziecięcych dłoni. Najpierw dziecko robi kulkę z gazety, a potem musi papier dokładnie wyprostować i tak kilka minut na zmianę.
,,Rysujemy ” – zabawy rozwijające małą motorykę. Wysypujemy na płaskie naczynie (taca,talerz) kaszę (sól, mąkę). Prosimy aby dziecko, na wysypanym produkcie kreśliło dowolne wzory, rysunek.
Zabawa nakrętkami: do tego ćwiczenia potrzebujemy kilku zwykłych butelek, zadaniem dziecka jest odkręcanie i ponowne zakręcanie pojemników. Pracują paluszki, pracuje nadgarstek
NA DOLE, NA GÓRZE… CZYLI ĆWICZYMY STOSUNKI PRZESTRZENNE
CEL: doskonalenie stosowania określeń dot. stosunków przestrzennych
DLA KOGO? dla każdego
ZABAWA: Potrzeby nam będzie miś i krzesło. Dziecko ustawia misia zgodnie ze wskazówkami osoby dorosłej, np. połóż misia na krześle, połóż misia pod krzesłem, połóż misia obok krzesła itd.
A dla chętnych do pobrania w formie pdf karty pracy dotyczące tematu:
CEL: Doskonalenie pamięci wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Zapraszam do zabawy!!!
Wyszukiwanie
– wyszukiwanie przedmiotów wskazanych przez rodzica w otoczeniu dziecka (np. gdzie jest lala?);
– wyszukiwanie takiego samego przedmiotu, zabawki, klocka z grona przygotowanych już przedmiotów;
– wyszukanie obrazka/figury geometrycznej podobnego do wskazanego przedmiotu;
– wyszukanie ukrytych przedmiotów/figur na obrazku;
Układanie
– dostrzeganie nieprawidłowości na obrazku, niepasujących przedmiotów lub błędów rodzica przy pokazywaniu przedmiotów na obrazku (np. wskazujemy na kota, a mówimy: „to jest pies”);
– układanie przedmiotów w odpowiednim miejscu (np. maskotkę do pudełka, łyżkę na stół);
– dobieranie takich samych obrazków w pary;
– układanie ciągów rytmicznych, wg podanego wzoru, np czerwony – żółty – czerwony – żółty klocek, pies-kot;
– układanie figur geometrycznych dowolnie lub wg wzoru;
– układanie form i figur z kart, klocków;
– wznoszenie dowolnych budowli lub wg wzoru, np pociąg, wieża, dom;
– układanie prostych puzzli – z 4-8 elementów (wystarczy obrazek pocięty na części);
Dobieranki, zgadywanki
– zgadywanie, który obrazek lub zabawka grupy przedmiotów zostały schowane; dziecko może najpierw opisać schowany przedmiot;
– w „tajemniczym worku” dziecko musi znaleźć i wyciągnąć przedmiot do pary (najlepiej o charakterystycznym kształcie, teksturze, miękkości);
CZARNO-BIAŁA GRA
CEL: doskonalenie percepcji wzrokowej, dokonywania analizy wzrokowej
DLA KOGO? dla każdego
ZABAWA: Kliknij na poniższy link, a włączy się gra. Ciekaw jesteś jaka? To do dzieła:
https://wordwall.net/play/1491/038/504
https://wordwall.net/play/1491/923/475
ZACZAROWANY WOREK
CEL: pobudzenie wyobraźni i zmysłów, rozwój słownictwa
DLA KOGO? dla każdego
ZABAWA: Potrzebny będzie worek (np. szmaciana torba na zakupy). Do worka wrzucamy różne przedmioty, np. grzebień, mały samochodzik, miękki miś, prawdziwy owoc (np. jabłko), twarda książeczka, mała kredka. Dziecko zamyka oczy (można wykorzystać w tym celu chustę by zasłonić oczy), wsadza rękę do worka i łapie dowolny przedmiot. Uwaga! Dziecko wyciąga przedmiot nie widząc go – musi go opisać (czy jest twardy czy miękki, jak pachnie, czy jest mały czy duży, gładki czy chropowaty, ciężki czy lekki), a na koniec zgaduje co to może być. Oczywiście na koniec zamieniamy się rolami.
To samo zadanie można wykonać wrzucając rzeczy do miski z wodą - dziecko łowi je i postępuje w analogiczny sposób jak powyżej.
"Wrzucamy, nabieramy”
Wrzucamy-potrzebne będą małe przedmioty (np. klocki, śrubki, koraliki, monety) do miseczki. Podczas tej zabawy doskonalimy chwytanie palcami. Dziecko samo wybrać sposób posegregowania przedmiotów, ważne żeby zachęcać go do podnoszenia i przekładania.
Nabieramy- znów potrzebne będą miseczki, do części z nich wsypujemy cukier, sól, kakao, mąkę , kaszę, a część zostawiamy pustą. Zadaniem dziecka jest za pomocą łyżeczki przenosić produkty między miseczkami.
„Bajkowa rymowanka” – dopowiadanie rymujących się słów znanych z bajek- wzbogacanie słownictwa czynnego – ćwiczenie percepcji słuchowej
„ Jedzie kareta po świecie, a kto jest w tej karecie?
Przy oknie z lewej strony Kapturek. Jaki? (czerwony)
Dalej na stercie poduszek malutki Tomcio…(Paluszek)
Spoza wielkiego kosza śmieją się Jaś i …(Małgosia)
Uwaga! Oj, uwaga! To przecież Baba…(Jaga)
Koło lalki i misia stoi Sierotka…( Marysia)
Pomiędzy walizkami Dziewczynka z (zapałkami)
A tam, gdzie największy tłok, zgrzyta zębami …(smok)
Ciekawe, czy już wiecie, kto ukrył się w karecie.
|
CIECZ NIENEWTONOWSKA
CEL: pobudzenie ciekawości, trening dłoni i palców, samodzielne dochodzenie do wiedzy
DLA KOGO? : dla każdego
ZABAWA: Potrzebna będzie woda, mąka ziemniaczana i miska. Mieszamy wodę i mąkę ziemniaczaną w proporcji 1:1 lub 2:1 z przewagą mąki. Dobrze wymieszana papka powinna się nie kleić i powinno się z niej dać zrobić kulkę. Eksperymentowanie z powstałą cieczą to badanie jej właściwości – ciecz twardnieje pod naciskiem, a więc dziecko może mieszać, naciskać, formować kule, uderzać przedmiotem lub pięścią, próbować robić bąble. Ciecz nie plami ubrań i łatwo się zmywa. Podpowiedź:
http://www.dzieciecafizyka.pl/chemia/ciecznieniuton/ciecznieniuton.html
https://mojedziecikreatywnie.pl/2014/10/jak-zrobic-ciecz-nienewtonowska/
STRONY INTERNETOWE , KTÓRE WARTO ODWIEDZIĆ
Szukasz inspiracji? Może tutaj znajdziesz coś ciekawego dla siebie i dziecka:
Moje Dzieci Kreatywnie https://mojedziecikreatywnie.pl/
KreatywneWrota.pl https://kreatywnewrota.pl/terapia/
PaniMonia.pl – przedszkolne inspiracje https://panimonia.pl/2020/03/16/w-co-sie-bawic-w-domu-najlepsze-pomysly/
a w tym coś dla dziecka niedowidzącego i nie tylko https://panimonia.pl/2018/01/22/zabawy-z-dzieckiem-niedowidzacym-i-nie-tylko/
Dziecisawazne.pl - propozycje zabaw wspierających integrację sensoryczną, które można wykonać w domu: https://dziecisawazne.pl/18-zabaw-wspierajacych-integracje-sensoryczna-ktore-mozemy-wykonac-w-domu/
Przedszkola.edu.pl https://www.przedszkola.edu.pl/tagi/kreatywne_zabawy_dla_dzieci/
Dobrzesiebaw.pl http://dobrzesiebaw.pl/
i coś dla tych co lubią masy plastyczne albo powinni ćwiczyć paluszki
„Zamykamy, otwieramy”
Świadome wyrabianie kontroli nad ruchami dłoni:
zaciskanie dłoni , otwieranie dłoni, paluszki jednej i drugiej rączki idą na spacer, naśladowanie gry na pianinie , dociskanie palców jednej dłoni z drugą, kręcenie każdym paluszkiem koła.
„Kolorowe jajeczka”
Usprawnianie ręki - motoryki małej, darcie na kawałeczki kolorowego papieru, może być kolorowa gazeta, wyklejanie nimi sylwety jajka
Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej
Ćwiczenia mające na celu doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej
- Takie same - Zaproponuj dziecku zabawy, w których będzie musiało posegregować przedmioty według wspólnej cechy. Może to być: układanie budowli z klocków tego samego koloru; zebranie do oddzielnych pudełek misiów, lalek, piłek; oddzielenie piłek dużych od małych. Ta “zabawa” może być też wykorzystana… do sprzątania pokoju!
- Korale Królowej Karoliny - Nawlekanie elementów na sznurek wymaga dużego skupienia i precyzji ruchów. Wielkość oczek w nawlekanych elementach oraz grubość sznurka (nitki / rzemyka) musi być dobrana do możliwości dziecka. Zróbcie korale z koralików z dużym oczkiem albo makaronów (np. rurek).
- Czego brakuje? - Wybierz wspólnie z dzieckiem kilka rzeczy różniących się kształtem i przeznaczeniem. Połóżcie je na środku pokoju i uważnie się im przyjrzyjcie. Poproś dziecko, by na moment zakryło oczy, a w tym czasie wyjmij jedną z rzeczy. Zadaniem dziecka będzie odgadnięcie, co zostało zabrane. Zabawę wykonujcie na zmianę - ile razy jesteś w stanie przypomnieć sobie, czego brakuje?
- Tor przeszkód - Wszelkie ćwiczenia gimnastyczne są dobrym sposobem na ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. W warunkach domowych albo możecie zrobić tor przeszkód dla… piłki. Ułóżcie trasę z różnych przedmiotów. Dziecko będzie musiało turlać piłeczkę po torze; możecie zamiast piłki wykorzystać samochodzik.
CZYJ TO CIEŃ?
CEL: doskonalenie percepcji wzrokowej
DLA KOGO? : dla każdego, ale zwłaszcza dla dzieci, które chcą ćwiczyć spostrzegawczość
ZABAWA: Dziecko ma przed sobą kartę pracy (przykład dołączony do zadania poniżej) i ma za zadanie połączyć kreską postać ze swoim cieniem. Zadanie można wykonać także z pomocą gier edukacyjnych.
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
„Powitanie części ciała” -witają się ze sobą części ciała po przeciwnej stronie: lewa ręka, z prawym kolanem i odwrotnie , lewy łokieć z prawym kolanem i odwrotnie, prawa ręka z lewym uchem i odwrotnie, prawa ręka z lewą stopą o odwrotnie.
Wyrabianie płynności ruchów, ćwiczenia koordynacji ręka oko
Jak rysują kredki- dziecko bierze do prawej i lewej ręki po jednej kredce, kolory dowolne i rysuje oburącz/ dowolne bazgranie/ na dużej kartce, dla lepszego efektu zmieniamy kolory kredek , aż do wyczerpania wszystkich kolorów.
Która droga poprowadzi do celu?
Zabawy z masą solną- twórcze wykorzystanie dłoni
Cel: doskonalenie sprawności manualnej, odczuwanie radości manipulowanie samodzielnie wykonanym materiałem plastycznym.
Przepis na masę solną
Przepis jest banalnie prosty… i to jest cudowne w przygotowaniu masy solnej. Składa się tylko z 3 składników: mąki pszennej, soli i wody. Mąkę i sól przygotowujemy w takiej samej ilości np.
- 1 szklanka mąki;
- 1 szklanka soli;
- ok. 0,5 szklanki woda.
Oczywiście do uzyskania większej ilości masy używamy wielokrotności mąki i soli np. 3 szklanki mąki + 3 szklanki soli + woda. Zacznijmy od tego, że do głębokiej miski wsypujemy mąkę i sól. Dokładnie mieszamy i wlewamy niewielką ilość wody. Mieszamy, rozgniatamy grudki, dodajemy odrobinę wody i ponownie mieszamy. Ilość wody jest tu kluczowym czynnikiem i trzeba ją wlewać stopniowo. Ciasto wyjmujemy na stół lub stolnicę i ugniatamy, aż będzie gładkie (około 5 minut).
Jeśli zrobiliście już masę solną, zapraszam do zabawy!!!
- Odrywanie kawałków masy i ugniatanie w dłoni. Dzieci w miarę możliwości wykonują to bez pomocy rodzica.
- Wałkowanie masy solnej na stole, formowanie „placka” przy pomocy„ wałka” (klocka lub pojemniczka).
- Wyciskanie „ciasteczek” w masie solnej przy pomocy plastikowych foremek.
- Umieszczanie wyciętych „ciasteczek” na talerzykach
- Malowanie „ciastek” farbami (dzieci, które potrafią wykonują to samodzielnie, pozostałe malują z pomocą rodzica).
Życzę wspaniałej zabawy.
Jeśli została Wam masa solna, nie wyrzucajcie jej, włóżcie ją do woreczka może jeszcze się kiedyś przydać.
ZABAWA SENSORYCZNA „TALERZYKI PEŁNE SMAKU”
CEL: pobudzenie zmysłu smaku u dziecka, ale także rozbudzenie ciekawości, poszerzenie słownika dziecka o przymiotniki (np. słodki, gorzki, słony…)
DLA KOGO? : dla każdego
ZABAWA: Należy przygotować kilka talerzyków, a na nich kilka różniących się od siebie smakiem produktów, np. czekoladę (słodką i gorzką), cytrynę, słone paluszki/ciasteczka, grejpfrut, miód, dżem, itp. Dziecko ma zasłonięte oczy chustą, a jego zadaniem jest spróbować jak smakuje zawartość talerzyka i zgadnąć co to jest. Dziecko nazywa produkt i z pomocą osoby dorosłej nazywa smak tego produktu.
Zabawę można uatrakcyjnić zasłaniając oczy rodzicowi i pozwalając, aby dziecko weszło w rolę osoby prowadzącej zabawę.